Nineleven 3 Postad 24 Oktober , 2010 Hej. Vad görs på årsservice på Kad 43 samt vilka timtal gör man större ingrepp på? Vad kan man säga om turbon och kompressorns hållbarhet i en båt med dubbla Kad 43? Är det någon som servar sin Kad 43 själv? Har någon en länk till VP:s manual för denna motor? Tack på förhand! Mvh Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 25 Oktober , 2010 Vanlig service är olja, filter, bränslefilter. Kontroll av remmar etc.. Lite allmän översyn.. Kontroll av turbo, kompressor och spridare etc görs vid olikia intervall.. När det görs vet ja inte men ja vet vilka som vet.. www.drevia.se Dom har också handböcker till dessa maskiner och mycket stor erfarenhet av VP maskiner.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 Oktober , 2010 Jag gör normal service själv. Följer instruktionsboken. - byter olja filter innan upptagning så man kan varmköra först. Skönare med fräsch olja i motor under vintern. - monterar av drevet (stöldrisk) och kör glykol i sjövattensystemet. (32 mm elinstallationsrör passar perfekt i slangen för sjöintaget.) - tar ur impeller. (Efter vårens haveri tänker jag göra som förra ägaren och köpa ny impeller varje år.) - öppnar och tar ur sjövattengrovfiltret så det får stå och lufta över vintern - byter oljan i drevet hemma i den goa värmen inomhus. Innan sjösättning är det; - luftfilter - bränslefilter på motorn (finfilter) - ny insats i det separata grovfiltret för bränsle - kolla oljenivån i turbopumpen. - koll av att remmar etc ser bra och och är lagom spända. - Skruva loss avgasknäet och kolla hurpass korroderat det är. (bökigt, så kanske inte varje år) - sätta i den nya impellern. - ny drevbälg vartannat år innan jag monterar tillbaka drevet. Massor med vattenfast fett på drivaxel och propelleraxel. - (avgasbälgen byter jag när den går sönder, har inte fattat vad som är så farligt med ett hål i den, är vattenfylld ändå.) Jag borde pumpa ur en del av den interna kylvätska och byta en del varje år, men har inte orkat.... Ställa ventilerna ska man göra var 200'e timme. LIvslängd? Jag har läst nånstans, men glömt var, att en diesel för fritidsbåt ska hålla 3000 motortimmar innan renovering. Samma motor för proffsbruk, där man bara tar ut kanske halva effekten ur samma maskin, håller mycket längre. Kanske 10000? Kommentarer från övriga? Senast ändrad av Anders_St | 26 oktober 2010 | 04:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 Oktober , 2010 På den här sidan finns sökfunktionhttp://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/Pages/publication_search.aspx Hittade den här instruktionsboken:http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=55630&r=2006-04-11-10-36-20&t=PDF&a=7741637&p=T403&d=Owners Publication&s=7554853&lang=sv-SE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 Oktober , 2010 Fixade länkarna.... På den här sidan finns sökfunktion VP_motorsökning Hittade den här instruktionsboken: KAD43PA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser