Gå till innehåll
tisdag 21 juli 2026
dykaren

Batterifråga...

Rekommendera Poster

Hej ,

har en undran när det gäller förbrukarbatteri vs laddning från en Suzuki DT 140 -05.

Vad jag förstår laddar motorn 40amp/tim om man då har ett större maringelbatteri som tex Maringel 12v 120ah som förbrukare kommer då generatorn att ladda ihjäl sig eller blir det problemfritt , har även en solpanel på 20 watt som toppladdar.

Fråga två... Hur stor förbrukarbank kan man ha ?

Någon med ett bra svar ?

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn laddar med Ampere (A)  . Tiden du kör kan man säga blir till (Ah) ampertimmar.

Har du större batteribank och den är tom tar det bara längre tid att ladda den pga mer Ah.  

Som när du har en batteriladdare som får stå på längre med mer att ladda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om din motor har en generator som kan ladda 40 A så klarar den lätt ett batteri/en batteribank på 120Ah. Ofta är det dyrare och tyngre att sätta i ett stort batteri istället för flera små. Ett gel-batteri ska även laddas med lite högre spänning än de vanliga bly-syra batterierna för att bäst utnyttja sin effekt så då beror det på vad din generator ger för laddspänning.

På din andra fråga skulle jag svara att du kan ha mer än 300 Ah i din förbrukarbank men att det beror på hur snabbt du förväntar dig att den ska laddas på. Även en mindre bank tar ganska lång tid på sig för att bli 100% laddad men där har du ju panelen som hjälper till så då beror det också på hur effektivt den är placerad mm.

Det finns vissa nyckeltal för hur stor bank man kan ha med en 40 A generator men jag skulle säga att det mer handlar om tid och att man i princip skulle kunna ha hur stor bank som helst bara man kan ladda under lång tid. Kom också ihåg att ett batteri går snabbare att ladda från 50-75% än från 75-100% för att den sista delen mest handlar om vad banken kan ta emot och det går trögt på slutet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här med hur batterier ska laddas är en riktigt svår fråga... det bästa är att man har en eller flera sk intelligenta  laddare som övervakar och motionerar batterierna så de mår bra. Att överladda batterier är nog främsta orsak till att de tappar kapacitet?

Att ett GEL batteri ska ha högre laddström än ett vanligt batteri är en del av rätt beskrivning. Det klarar mycket högre strömstyrkor än vanliga batterier ( tex ett Optima upp till 15,6V under vissa förhållanden ) men de klarar inte att man trycker in mer Ah när de väl är uppladdade...

Medan ett vanligt batteri bör överladdas ibland för att få bukt med sulfateringen. Sådan finesser klarar inte regulatorn på en motor men kanske en avancerad laddningsbegränsare till en solcell?

Annars är det bara en landansluten laddare som fixar detta i längden. En annan orsak till att batterier tappar kapacitet är att man tar ut för mycket energi ur dem. Alltså är en sk batterimätare en god hjälp. Vanliga batterier kanske ska tas ner max 30% av max kapacitet medan ett AGM eller GEL kan klara urladdning under 50% regelbundet. Jag noterar också att sk AGM är något lite mindre känsliga för fel i ladding än vad GEL är pga sin konstruktion. Lite billigare också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm ,

ok , får tacka för svaren , ska nog utöka min bank...

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...