Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Gäst moderator

Krönikor?

Rekommendera Poster

Hej. Nu är alla båtproblem över för min del. Båten (västkustsnipan) ligger vid bryggan i Torslanda Lagun och bara väntar på både Makrill och bättre väder. Jag ser fram mot midsommar, eventuellt i Marstrand men hela Bohuskusten ligger öppen så inget är säkert. Kräftkalaset på Öckerö har jag inte prövat så kanske kan det bli en upplevelse i vår fina skärgård här på Bästkusten. Trevlig sommar alla båtälskare.

post-10016578-1394236717,1715_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu går tiden fort och snart är det midsommar och det förefaller bara att vara skitväder så här långt. I går var det fint väder för ovanligheten skull, så jag gick ut till Danska Liljan och kollade om det fanns någon Makrill. MEN SÅ ICKE. Jag övervägde om jag skulle gå och lägga mig i någon naturhamn men beslöt mig för att gå hem till Torslanda Lagun. Väl hemma så kom ovädret med regn och blåst. Nu hoppas jag bara det blir lite bättre till midsommarafton då barn och barnbarn vill ut på sjön eventuellt till Marstrand. Ha det gott.

post-10016578-1394236743,1046_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra ide, det är ju alltid trevligt att läsa lite om andras upplevelser och kan ju även vara att man har några erfarenheter man kan dela med sig av.

När jag äntligen skffade båt för nåt år sen så var det en så trevlig (i efterhand, under själva resan var man rätt irriterad:) så jag var tvungen att skriva ner det. Jag kallade inlägget en nybliven båtägares dagbok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I morgon är det midsommarafton och jag går ut med barn och barnbarn på sjön och vädret får bestämma var men ut skall vi. Blir det fint går vi till Marstrand i annat fall till Vrångö eller Öckerö. Sonen har köpt en gummibåt med en 6hk som ungarna vill ut i så då får det bli så. Jag skall tom. löva västkustsnipan. TREVLIG MIDSOMMAR.

post-10016578-1394236752,855_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv åkte jag och tankade, nu är det semester då måste tanken vara full om man ska ut och åka. När jag återvände till bryggan hade jag inte full tank längre.

Min Mariner 90 från 1989 är en törstig kille.

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är midsomaren över och den var för blåsig för att gå ut. Så det blev lite gummibåt med 6 hästaren nyinköpt av sonen, då måste ungarna testa inne i lagunen och sedan jordgubbar i moderfartyget min Västkustsnipa. Grillning på uteplatsen hemma. Liseberg på midsommardagen så enteligen på söndagen kom vädret för en sjötur till Styrsö där vi intog middagen på Styrsö Bratten sedan var det dags att gå hem då barnen skulle hem till Småland för attt börja arbeta. Själv ser jag fram mot många sköna dagar på sjön.

post-10016578-1394236755,0754_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gick ut till Skoboraden torsdag före midsommar och hade en skön midsommarafton där. Lördag morgon gick vi vidare förbi Bullerön och in till Sandhamn.  Tanken var att gå vidare till Möja men molnen började hopa sig så vi gick utåt igen genom Runmarö kanal och sedan ner till Kymendö. Därefter gick vi hem. Söndagen tog vi en tur ner till Nickstabadet för att hämta folk och sedan gick vi till Ör-udden på sydvästspetsen av Järflotta där vi tog iland grill och mat men efter någon timmes blåst kom regnet så vi lirkade oss ut och lade till i Nynäs för att grilla hemma hos styvdottern. Hemfärden efter kl 21 på söndagen gick över en nästan spegelblank Mysingen så de 21 distanserna över den gick i bra fart. Drygt 120 nm blev det under helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns lite nostalgiskt när du berättar om din tur med båten. Jag bodde många år i Nynäs och hade båten på gångavstånd i Nickstaviken. Jag arbetade en tid i telverket och hade ett båtlag på två man en fiskebåt med en trehjlingsmoppe på last luckorma. Vi var på alla bebodda öarna. Kymmendö där Hemsöborna spelades in. Utö bodde vi på några månader medans vi arbetade där. Jag arbetade sedan i Gotlansbolaget och i Neptunbolagets bärgningsfartyg. Det är historia nu då jag bott i Göteborg sedan 1975. Jag sänder med en bild från den tiden fösrsta båten med tändkulemotor, en ombyggd fiskebåt. Med den gick vi ner till Västervik där vi lånade en båt och seglade bla. det var en underbar tid. Dieseloljan eller brännoljan kostade 25 öre litern i Nynäshamns fiskehamn. En tank räckte hela sommaren.

 

post-10016578-1394236755,8296_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får kontra med denna bild.  Frugans pappa tog den här bilden på Gotlandsbåten. Notera att bilden är från Ringvägen med Bedarön i bakgrunden. Otänkbar färväg med dagens farjor.

post-10011607-1394236755,8713_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då lämnade du Nynäs vid ungefär samma tidpunkt som frugans pappa som då återvände till Härjedalen efter att ha jobbat på Televerket i Nynäs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det måste ha varit många år sedan men jag kontrar med att jag är född i Visby 1941 och kom med färjan till fastlandet första gången 1945 sedan flyttade vi till fastlandet 1946 till Köping Skånska cement med avdelning i Stora Vika, där jag många år senare var med och splitsa en kabel till linbanan. De du, hur många har splitsat en sådan kabel? Sanningen är den att en äldre sjöman gjorde detta och jag var bara assistent, Ingen ljugarbänk här inte. Färjan jag åkte med hette nog Källvar. Du får en bild från Grenö 1961 när jag muckat från marinen. Jag rensar mört som inte gick att äta på sommaren. Ismört däremot går bra. Hälsningar Börje Nilsson

post-10016578-1394236755,9132_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du ser så är världen liten. Då har jag nog träffat din pappa. Börje

post-10016578-1394236755,9738_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var alltså Skanska som höll till i Stora Vika förr. Kul info.

Vi finåkte igenom där på lördagskvällen med sommarbilen och det är verkligen trevliga hus där från en svunnen epok. Parhus med källare tror jag det var.

Jag tror att de håller på med pellets i de gamla Skanska lokalerna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var min frus pappa och honom har jag inte träffat eftersom han gick bort innan jag träffade frugan. Han hette Öberg och bodde med utsikt över Hamnvik

 

Personen på bilden har jag sett förr. Antingen har du laddat upp den tidigare eller så är det frugans pappa



Senast ändrad av 666D3 | 30 juni 2011 | 22:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skånska Cement. Ja jag har haft lite skoj i de husen, inte värt att berätta här. Men så var det och ett år hade jag båten på Torö och även kungen när han var ogift. Jag har bott på Toppstigen,  Heimdalsvägen och Estövägen. Neptunbolaget hade sina båtar vid egen brygga i Nynäs och jag har arbetat på flera. Den minsta Triton som var lånad från Karlstad var roligast så var jag på Ajax och Mercur bla. Jag hade en finare båt efter den du såg på bilden. ha det gott.

post-10016578-1394236756,0578_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kanske laddat upp bilden tidigare. Så måste det var, den är tagen på sjuttiotalet när jag jobbade på båtarna i Nynäs. Nu sänder jag med en bild från i söndags.

 

post-10016578-1394236756,1091_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kortis!

Visade den 24-åriga sonen en bild på den nya TG 5.9 som jag känner var väldigt intressant. Hans spontana kommentar var något om att utedasset på landet borde få stå kvar på tomten.

Han körde en snabbremiss med polarna som enhälligt sågade akterhyttsbåten som något gubbar med hatt och rutig flanellskjorta kör. En vanlig HT däremot är ok.

Sedan körde han med Lennie Normans gamla goding:
Pappa köp en sådan när du börjar bli flintis och din lugg växer på insidan.
Vadå insidan sa jag?? 
Ja, när det enda man ser av luggen är det som spretar ut ur näsan!!!
Slut på diskussonen.

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...