Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gäst moderator

Krönikor?

Rekommendera Poster

Gäst moderator

 

Godkväll! 

 

Satt och spanade på en idé jag haft en tid, vad tror ni om att skriva krönikor?

Dvs att ni användare skriver krönikor som ni mailar in och så läser vi igenom och publicerar det i en egen forumavdelning? Det kan ju handla om precis vad som helst som har med båtlivet att göra, tex: Mat ombord, Gästhamnsminnen, båtar, väder och ja allt ni kommer på som är båtrelaterat. Vem vet?, en båttidning kanske nappar på att publicera en krönika från en helt vanlig svensson att man får lite personlighet i tidningen smiley

Är ni intresserade så maila till moderator.mg@live.se

 

MVH Moderator



Senast ändrad av moderator | 23 oktober 2010 | 18:36



Senast ändrad av moderator | 23 oktober 2010 | 18:36



Senast ändrad av moderator | 24 oktober 2010 | 12:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta låter som en god idé!

Det är alltid intressant med andra människors perspektiv på det vi alla vurmar för ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter trevligt! har ni fått in någon krönika än och vart hamnar dom då? smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Än så länge så har det varit tunt på den fronten. Det kommer en ny avdelning på forumet där dom hamnar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Den finns ju redan! dösnack. Fabler, flummerier och annat skit!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!! detta tycker jag verkar underbart skoj. jag kommer snarast skicka in en artikel till er. jag har massor att dela med mig av. hoppas fler vill.

 

Caroline

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket att skriva om exempelvis varför kommuner höjer markhyran, exempelvis i Göteborg då båtplatser gör det omöjligt att vara båtägare av ekonomiska skäl, kommunen vill höja hyran till ett orimligt pris.Särskillt  pensionärer drabbas, då det är den enda friskvården för många som inte platsar på gym eller sponsrade idrottshallar. Jag har själv skrivit till kommunalfullmäktige i Göteborg. Fick svaret att någon från miljöpartiet skulle ta upp frågan men många måste trycka på. Toalettfrågan är ett område där det visat sig att de flesta båtägare bara gör dagturer även i stora båtar och saknar toalett ombord, då är det utbyggnaden av bajamajor som är problemet i högre grad än båttoaletten ombord.

post-10016578-1394236611,2614_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, då jag skrev om båtägande som friskvård satte jag in fel bild för att illustrera detta. Men jag åtgärdar detta nu. Kapiano

post-10016578-1394236611,3349_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exempel på dösnack. Var det bättre förr på sjön för fritidsbåtar, nej men inte sämre heller något enklare. Jag höll till i Sthlm:s och Nynäs skärgård även på arbetstid då jag arbetade för televerket i skärgården. När jag tog semester för att gå ner till Västervik där jag hade seglande svärföräldrar kunde vi lägga till på klubbarna i utbyte mot att vi själva lämnade vår båtplats i Nynäshamns båtklubb. Systemet var bra och billigt när lönen inte var så stor och barnen små och som familjemedlekmmar fanns även hund, marsvin och kanriefågel, ont i ryggen i avsaknad av ståplats. Men det man minns var ju det roliga med grilla i vikarna och gott om plats då jag alltid tog semester i Augusti. Då var det träbåtar som gällde.

post-10016578-1394236611,8966_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Är du sugen på att skriva en krönika Kapitano så maila mig din krönika på moderator.mg@live.se

 

 

MVH Moderator På Maringuiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag kanske återkommer när jag blir skrivsugen.

Det är väl så här det ser ut nu fram till fina vårdagar, på varvet och den som väntar på något gott väntar aldrig för länge heter det ju.

 



Senast ändrad av Kapitano | 11 februari 2011 | 18:16

post-10016578-1394236612,0588_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Min första båt till sjöss S/S Rådmansö byggd 1914 med skansen för ut under backen (rum för manskap på fartyg) Det var inte bara min första båt där fick jag uppleva ett och annat med gamla snedseglare på däck förutom undertecknad jungman 16 år och en lättmatros något år äldre. En fyllebåt skulle man kunna kalla den, där vi yngre fick gå i land i England och handla åt gubbarna som inte fick ut sprit ombord. Vi hade toalett uppe på backen och duschrummet men fick gå akter om midskepps och stimma upp varmvatten i spann. Jag bodde med en matros Johansson som skulle bli min läromästare på alla dåligheter men det är en historia för sig nu skall jag berätta om min första livbåtsmanöver som misslyckades totalt. De hade nog inte varit en livbåtsmanöver på många år så när vi skulle lucka av livbåtarna som hade träluckor så var de fastspikade med stora fem tums spik så de inte skulle ligga och slå i sjön. Överstyrman som var en stor tjock gubbe blev sur och skrek åt mig att purra ut timmerman, som var en lika tjock gubbe med 13 år i båten ovanligt länge utan att kunna annat än finska och lite engelska för pubbesök. Vi kallade honom timpa  och jag gick ned till hans hytt och skulle purra gubben men han var full och arg och bad mig åt helvite perkule jungman. Jag meddelade styrman hur det gick, han sa då att vi får väl testa spelet och se om vi kan fira ut båten. Men icke inte ens med handslägga så vi avbröt för att ta en brand-övning i stället. Men icke, det kom en liten pinkstråle som inte räckte mer än någon meter då gav styrman upp och det var nog den sista övningen ombord i S/S Rådmansö för sedan sprack båten i en storm på Engelska kanalen en natt när jag stod till rors. Fartyget  reste sig upp på en våg och gick 25 grader ur kurs och slog ded med en smäll så den sprack över däck under hytterna midskepps. Vi gick till Oskarshamn på varvet där klassen dömde ut fartyget och vi fick mönstra av, några erfarenheter rikare. Fel bild så jag försöker sätta in rätt bild.



Senast ändrad av Kapitano | 14 februari 2011 | 22:35



Senast ändrad av Kapitano | 15 februari 2011 | 09:59



Senast ändrad av Kapitano | 15 februari 2011 | 10:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte in fel bild på S/S Rådmansö byggd 1914 så den kommer här. Ber om ursäkt för detta. Att observera vi hade ingen radar ombord och när det var riktigt tjockt låg vi stilla och en man för ut som slog i klockan och en akter ut på poppen som slog i en stämgaffel eller något liknande. Ett sådant här lastfartyg Rexbolaget sedaermera Salén, var mycket tungarbetat och en skog av bomar när vi låg vid kaj, för lossning och lastning och hade tyngdlyftarbomar i stället för kranar. Då det var två master så var det fyra bomar på varje mast, alltså åtta totalt plus fyra tynfdlyftarbomar då blir det tolv st. På lastluckorna var det tunga skärstockar som man drog antingen för eller akter ut för att sedan lyfta av och lägga på däck, så dom inte låg i vägen sedan träluckor och slutligen presenning som man skalkade med plattjärn och träkilar runt luckorna. Det var mao, en bra start på sjömanslivet när man skulle lära sig jobba och veta lite hut ibland. Man fick också som jungman backa ut maten som hämtades i byssan midskepps för att bära för ut till skansen, med maten till gubbarna då hade man backstörn. Den första båten på bilden var någon av systerfartygen som alla hade önamn och två hade skrov som var bredaere vid vattaenlinjen för att gå i kanaler där fartygsbredden var avgörande för betalningen så när fartyget låg på lätten i hamnen kunde man klättra ned och sparka boll där nere men det var inte så bred utbyggnad, ett par meter ungefär.



Senast ändrad av Kapitano | 14 februari 2011 | 22:42



Senast ändrad av Kapitano | 15 februari 2011 | 03:44



Senast ändrad av Kapitano | 15 februari 2011 | 03:51



Senast ändrad av Kapitano | 15 februari 2011 | 04:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag lagt ut fel bild, på ett systerartyg förmodligen till Rådmansö så kommer här den rätta och rätt skall vara rätt när man skriver historia.

 Två av Rexbolagets fartyg var byggda för att gå billigare genom kanaler som tog betalt för fartygets bredd så dessa två båtar var bredare under vattenlinjen då de gick med last. Båten var tungarbetad med sina två master och sex bommar på varje mast varav var tyngdlyftarbommar i stället för kranar. På last luckorna hade man skärstockar av stål tunga för en 16 åring att hantera och på dessa träluckor presenning som man skalkade fast med plattjärn träkilar och plattjärn. Det fanns således många tampar och block att hantera. De här båtarna gick dåligt i isen men det är en egen historia. Som jungman hade man backstörn skötte mässen och hämtade maten midskepps i byssan och bar fram till skansen manskapsmässen. Toaletten och ett duschrum fanns uppe på backen inget vidare en natt med dåligt väder på Nordsjön men toaletten skulle användas på arbetstid så man försökte att anpassa sig att inte förstöra fritiden. Varmvattnet hämtade man i spann akter om midskepps där man stimmade upp vattnet i en kran. Jag hade en snygg dyr vit tröja när jag mönstrade på som jag lade i ett spann och hängde spannet på stmkranen och när jag skulle ta upp den hade den smält till en gröt. Vi gick också med släplogg i aktern som måste tas upp då vi närmaste oss skärgården och den läste vi av en gång i timmen. Vi hade ingen radar så i trafikerade vatten kunde vi få ankra vid tjocka (dimma) då fick en man stå på backen och slå i klockan samt en man akter ut och pingla i en triangel något som kan liknas vid en stämgaffel. Vi hade en stor ankarbox under backen där vi stuvade kätting för hand med en krok stående på en planka utanför boxen. En jungman på en resa före min tid hade följt med kroken och kättingen som rappade ut bakvägen som hände med de här gamla ankarspelen. Han for genom klyset och gubbarna berättade för mig att de enda de fann efter killen var en sko och mycket blod. Nu mera tror jag gubbarna ljög men jag vet inte, de skulle ju varna mig så jag kunde släppa kroken när kättingen löpte ut. Vi bodde två i var hytt där det var så trångt att en i taget gick upp för att klä sig och bakom min koj vid huvudkudden gick ett rostigt rör med rosthål och i det röret löpte ankarkättingen så man kunde se den. Som ny ombord skulle jag inte purras vid ankring matros Johansson som jag bodde ihop med smög sig upp för att inte purra mig sedan förstår ni hur jag vaknade när kättingen löpte ut bakom kudden. Detta hände bara en gång när någon var ny och bodde i överkojen i den hytten. Ja nu måste jag sluta så det inte blir en hel tråkig bok. Det var ju bara rätt bild jag ville lägga in. 

PS. Själv blev jag avlad i Visny under österjöspärren av en pappa som seglade i finska Thordenrederiet i Helsingfors under kriget. Min far var finladssvensk som alla sjömän i finska båtar på den tiden. Thorden snodde ju sina båtar utom två som blev torpederade och stack till Uddevalla och byggde upp varvet där. Min pappa seglade från den isfria hamnen Petsamo som Thorden var med att bygga upp så farygen kunde segla väster ut där i från Ds.



Senast ändrad av Kapitano | 15 februari 2011 | 10:04



Senast ändrad av Kapitano | 15 februari 2011 | 10:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorhaveri en mardröm för ekonomin om inte annat. År 2009 tidigt på båtsesongen kom jag och en god vän från Bovaldstrand där vi besökt kompisens släktingar på kräftkalas, det var hur underbarst som helst och havet var så lungnt att vi gick utomskärs hem. Sent på natten och kompisen låg och sov tänkte jag att nu är jag så trött att jag går in till Björkö och lägger till för att få sova lite. Så blev det och följande morgon gick vi ut från Björkö och redan efter omk. femton minuter säger kompisen, låter inte motorn konstigt jo svara jag men hinner inte stänga av motorn det kommer en smäll så stannar den. Jag lyfter på durken där motorn ligger och det väller ut rök så jag stänger fort och tar fram brandsläckaren och väntar mig det värsta. Men inget händer så jag öppnar durken igen och ser en kolv sticka ut i ett hål i motorn och ett oljefilter sitter på delen som lossnat. Om jag inte svor så inte log jag i alla fall. Det var nu fredag och alla vill hem från jobbet men tur i oturen så fick jag kontakt med varvet i Björlanda Kile och två killar kom och hämtade oss,  drog in oss till Björlanda. Tac för kaffet. Sedan fick vi ta taxi för 800 kr till Torslanda Lagun där jag har båten och hade bilen, så var den sommaren förstörd. Jag hittade sedan en lika dan motor en Penta 17 MD uppe i Norge vid svenska gränsen, den var ju inte ny men fin till ett bra pris. Varvsägarens svärföräldrar bodde i Göteborg så han tog motorn med sig till Göteborg och fick min gamla vad han nu skulle ha den till. Jag kom undan rätt billigt trots allt och försäkringen gällde inte på en så gammal motor, den fick inte vara mer än två år då. Vad som hänt finns det många uppfattningar om så det har jag slutat tänka på. Förra våren lämnade jag Björlanda varvet som bilden visar och hoppas att det aldrig mer händer mig eller någon annanheller för den delen.

post-10016578-1394236614,248_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VAD BETYDDE HITLER FÖR SJÖFARTEN. Det påstods att det var Hitler som byggde in bryggorna på båtarna så befäl och manskap slapp stå ute i kyla och oväder utan att se ett skit, bara frysa med iskallt vatten i ögonen och en blöt kikare. Många dog, fartyg sänktes och min pappa som var finlandssvensk och seglade i Thorden som under kriget hade huvudkontoret i Helsingfors. Två av Thordens båtar sänktes och de övriga båtarna snodde han enl, finnarna med sig till Sverige och undkom krigsskulden. Han byggde upp Uddevallavarvet för pengarna. Hitler spärrade också östersjön (östersjöspärren) så några hamnade utanför spärren och andra innanför spärren. Min pappa låg med en båt i Visby 1940 och där träffade han morsan tack vare spärren så medverkade han till min tillkomst en tillökning i svenska handelsflottan kan man säga, så vad hade jag varit utan Hitler och spärren?

Fadern okänd står det i kyrkoböckerna. Han var gift i Hangö men släppte inte kontakten med morsan som dog i TBC 22 år gammal. Detta var en av krigets baksidor, så förtiotalisterna är många oäktingar då gubbarna låg ute i berdskapen eller som i grannlandet i kriget.  Jag sökte och fann mina rötter.



 

Senast ändrad av Kapitano | 16 februari 2011 | 23:09



Senast ändrad av Kapitano | 16 februari 2011 | 23:12



Senast ändrad av Kapitano | 17 februari 2011 | 06:43



Senast ändrad av Kapitano | 17 februari 2011 | 06:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kobryggan var en väg över däck där man ibland fick springa gatlopp, för att komma undan sjöarna. När en tankbåt var fullastad så rullade vågorna in över däck och ibland hoppades jag på att Tumlare skulle rulla in på däck men fick aldrig uppleva detta bara flygfisk och gräshopper i Suezkanalen.

post-10016578-1394236624,2148_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på uppmaningen att skriva krönikor via moderator.

Det tycker jag låter som en bra ide. Det finns säkert många ideer som bara behöver komma ut i det fria, nu när alla har en dator, värre var det förr med skrivmasin och posta som brev. Själv var jag sekreterare i både facket och i en fiskekluubb med skrivmaskin och dålig på att stava så jag fick skriva om många gånger, (dyslexsi) men nu är jag i kungligt sällskap inte helt fel?



Senast ändrad av Kapitano | 19 februari 2011 | 11:44

post-10016578-1394236624,2332_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi bunkrade i Durban Sydafrika på 50-talet.

 

Jag och en jämnårig kamrat hade varit i land sent en kväll och tillbringat en tid på Norska sjömanskyrkan för att skriva och posta brev samt spela lite pingis och när pengarna var slut bestämde vi oss för att promenera ombord, det tyckte inte sjömansprästen då det var både långt och farligt, vi kunde bli rånade och med tanke på att vi var vita kunde vi även bli mördade något som vi ignorerade. Vi gick och gick och till slut var det bara ett par hundra meter ner till båten men ett Gunnebostängsel var i vägen och det klättrade vi över och när vi landat på marken dök det upp en beväpnad vakt som såg lite snäll och lurig ut. Han ville veta vad vi höll på med, så vi pekade på båten och sa vi arbetar där ombord. OK jag tror er och ni har tur som inte är färgade för det här är ett fängelse  men jag skall släppa ut er det fanns staket runt om så han öppnade en grind åt oss knäppskallar. Dagen därpå skulle vi proviantera och det stod några järnvägsvagnar i vägen för bilen som skulle komma med proviant så jag gick i land och fick tag i en vakt liknande den vi hade träffat tidigare på natten. Jag berättade om vårt problem och undrade om man kunde få tag på något lok som flyttade på vagnarna. Svar ja det finns massor med lok alla de som ni ser här har röda skjortor är lok. Jag frågade då om de var dem som bodde uppe i barackerna. Jo det stämmer gott det. Så kom ett gäng duktiga lok som inte bara flyttade vagnarna utan hjälpte till med provianten också. Slutet gott. Kapitano

post-10016578-1394236624,384_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en lägenhet några veckor om året på Sydkoster förr om åren. Men ett par veckor inföll samtidigt som jag skulle arbeta på Ringhals så därför slutade jag med dessa veckor. Det var en härlig tid med goda minnen och ett o annat dåligt minne när norrmännen kom till Koster och tog över ön. De måste ha trott att de var Norges sydligaste ö men så är inte fallet. Jag brukade cykla ut till piren i Bredvik och fiska längst ut på piren. En gång när jag stod där ensam och piren var tom så hade jag plockat upp fiskegrejor fika, mackor och godis då kom första norrmannen in med en stor dyr jävla båt mycket större än min jag har nu, då hade jag ingen. Han skulle lägga till presis där jag hade fiskegrejorna men ropade inte åt mig att han måste lägga till presis där. Han hade en norskunge ombord som jag ger mig fan på hette Ola och Ola fick ett drag på sin jacka så pappa norrman svor som fan när han lagt till och skulle hjälpa norskungen att ta bort draget. Jag tyckte han kunde ha det norskungenNågra dagar senare var det fullt på Sydkoster.

Man cyklar på Koster och när man cyklade till affären och det kom norrbaggar på vägen så flyttade de inte på sig och hälsade inte så fick man ta sig förbi på något sätt med cykeln. Nu kommer det värsta.

NU KOMMER DE FAN I MIG MED SIN OLJA OCKSÅ. Kan de bli värre. 

 

Några dagar senare var det fullt på Sydkoster.

Man cyklar på Koster och när man cyklade till affären och det kom norrbaggar på vägen så flyttade de inte på sig och hälsade inte så fick man ta sig förbi på något sätt med cykeln. Nu kommer det värsta.

NU KOMMER DE FAN I MIG MED SIN OLJA OCKSÅ. Kan de bli värre. 

Jo det kunde bli värre. Nu visar det sig att de även hade 400 kg. dynamit ombord också. Ofarligt kanske men säkerhetsåtgärder har vidtagits vid bärgning av dynamiten. bin-Ladin var inte med på resan vad jag vet i skrivandets stund, i så fall återkommer jag.
 

 

J

Det kunde bli värre



Senast ändrad av Kapitano | 22 februari 2011 | 13:09

post-10016578-1394236625,1657_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag gick på pumpen.

Jag skulle byta färskvattenpump, det skulle snart vara gjort tänkte jag och såg till att inte glömma något när jag åkte ut till båten. Så när jag tagit bort den gamla, så passade inte hålen men jag hade borrmaskin med mig och tänkte förborra ett litet hål. Men helsike vilken slö borr tyckte jag den tog inte bara snurrade men jag knackade lite där jag skulle borra och såg att det var betong och det hade jag inte väntat mig. Så visst hade jag glömt något, slagborrmasin och där för avsedd borr. Det blev att åka en sväng till med bilen sedan blev det bra och så insåg jag att det var en stark köl med en extra ekköl utanpå onk 150 mm och 50 bred. Bra om man skulle få grundkänning men det skall man ju inte?

 

post-10016578-1394236626,9419_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om fel som kostat skjortan.    1978 byggdes bostadsplattformen Safe Astoria på varvet GVC. Jag var med och byggde ställningar runt skroven i tre dagar en helg då vi hade härliga 300procent på övertiden. Efter helgen fick vi uppdraget att riva ställningen igen de hade glömt en sektion i mitten så skroven måste skäras itu och en sektion...byggas in. VARFÖR, jo ritningarna fanns i Norge när sektionerna byggdes. När den var färdig och snar skulle gå stod jag och en kompis och tittade på livbåtarna då en rep ingenjör kom förbi. Kompisen Kaj Nilsson sa till repisen du jag och Börje står och funderar på hur fan man skall få ut livbåtarna det krävs ju minst en meter för att de skall nå utanför bordläggningen. Repisen ruskade på huvudet och Astoria lämnade varvet. Läste senare att vid en inspektion hade man funnit att livbåtarna var felmonterade.  

Historien med Safe Astoria var mycket känslig och många var arga för att Christer Eriksson fick sin plattform, näst intill gratis för vi hade dåligt med jobb. Han hade aldrig haft råd att beställa den under normala omständigheter. En kväll i slutkedet var Crister ombord när han parkerat sin märsa, så att kranen skulle mosat den om jag inte flyttat den. Då hördes ett buande från några R-are vad fan gör du hjälper du den där jävla kapitalisten som fått plattformen gratis. Buu Börje. 

 

 

 



Senast ändrad av Kapitano | 22 februari 2011 | 14:19

post-10016578-1394236627,0708_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något jag undrar över är om man kan ladda ned program så att man kan sitta hemma vid datorn och simulatornavigera? Det borde finnas som allt annat inom datateknik.

Tanken är ju att sitta hemma och planera sommarens resmål vid skärmen, i stället för vid papperskortet.



Senast ändrad av Kapitano | 23 februari 2011 | 16:52

post-10016578-1394236627,5201_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prylar finns det gott om. I dag när jag var i affären för att bl.a. köpa mjölk, så upptäckte jag att det kommit en ny produkt, mjölk på dunk 2 Liters. Hemma har jag ingen användning för den nymodigheten men i båten förefaller det vara en bra idé. Så var det nog inte tänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte perfekt men gratis http://kartor.eniro.se/ 

Välj sjökort och sedan rita & mät.

Använder själv köp programmet Garmin Homeport och sätter i mitt Garmin sjökort i datorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då skulle jag kunna ta mitt kort från min GPS och sätta in i min dator då? Lowrance lcX-27c

 

post-10016578-1394236627,5605_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kidnappade – av pirater.

Där går gränsen. Danskarna kan ta hem sina soldater från Afghanistan, där gör de ingen nytta och hämta sina egna medborgare det är ett lands skylldighet. Behöver de hjälp så ok, grannar är till för att hjälpa. Själv är jag för gammal, så jag får inte vara med men nog skulle jag kunna stå på bryggan och dundra in med en stridsbåt. Då fick man dö med hedern i behåll och som bonus slapp man den svenska vården. Om något skulle gå snett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VAR NERE I STAN OCH KOLLADE SJÖLÄGET.

Det börjar nu bli lite varmare, så snart kan jag börja besöka båten och förhoppningsvis göra något ombord. Skall byta propeller och ta ned kapellet för tvätt ock imprenering i år. Det suger nu.

post-10016578-1394236632,0437_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ATT SKRIVA EN KRÖNIKA LÅTER AMBISIÖST.

 

När jag var ute vid båten första gången i år och kollade isläget så fanns fortfarande isen kvar och många lite större båtar låg i sjön och såg lite frusna ut. Själv har jag min Caroline Västkustsnipa på land så jag var tvungen att göra ett litet studiebesök ombord och starta motorn en Penta 17 MD 36 hk diesel och den gick klockrent om man säger så. Bara ljudet och lukten som är lite speciell, fick mig att tänka tillbaka på varmare tider som när jag och kompisen gick upp till hans släktingar i Bovallstrand och kom lagom till en kräftskiva det var timing och blev en glad överraskning och inte kom vi tomhänta heller. En minnesresa går så fort, jag han både hoppa i land i Marstrand och hå genom Sotenäs kanal och vipps så var jag på en kräftskiva två år tillbaka i tiden. Det var spegelblankt på resan upp så vi gick utomskärs och även hem och tog ett dopp i havet inspirerade av några sälar som låg och dåsade på en liten kobbe. När det var natt och kål mörkt gick jag in och la båten på Björkö för att sova några timmar. På morgonen han vi bara en liten bit ut då kompisen sa, låter inte motorn lite konstigt och jag han inte svara det bara small och rök ur motorrummet så jag tog fram brandsläckaren men avvaktade med att öppna durken och släppa in syre till motorn. När det slutat ryka öppnade jag durken och det var ett hål i motorn där kolven stack ut. Hur jäkla roligt var det på skala ett till tio? Det var fredag och kanonväder hur skulle vi nu få hjälp. Vi drev in till en brygga men där fanns inget varv. Jag ringde runt med mobilen och hade jag inte haft den, så har jag VHF samt är medlem i Svenska Sjöräddningen. Vi fick napp i Björlanda, så från varvet där kom det ut två killar och drog oss till varvet. Jag hittade sedan en motor i Norge intill Svenska gränsen på ett varv, en lika dan motor men mycket finare och killen som sålde motorn hade en svärmor i Göteborg så han tog motorn med sig ned till varvet och jag kom efter omständigheterna billigt undan. Nej nu började motorn bli varm så jag fick stänga av motorn, sluta drömma och ta den lilla bilen en Skoda som jag böt till mig när jag bara behövde bilen till båten då räcker det med en lillebil. 

Det var i lördags jag var ute 2011-03-05



Senast ändrad av Kapitano | 07 mars 2011 | 13:40

post-10016578-1394236637,4323_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...