Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
peppe227

villket är förbrukarkrets och startkrets på en sea ray 260 -05

Rekommendera Poster

undrar villken man brukar andvända som start bank och villken som förbrukare är det 1.an el 2.an på en sea ray med orginal omkopplare som har  1 , 2 off och both.

står ej i instruktionsboken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är batterierna lika stora? Man brukar väl ta den största som förbrukning och den andra som start.

Annars spelar det ingen roll egentligen. Meningen med brytaren är att  man bara ska kunna tömma ett batteri i taget.

Stilla i hamn och använder ström -> brytaren på 1 eller 2. Så bara ett batteri är anslutet.

Start av motor och under motorgång -> brytaren på 1 2. Så båda batterierna hjälper till vid start och båda får laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in ledningen som kommer från motorn, den sitter antingen från generatorn eller startmotorn.

Den går till din omkopplare antagligen så du ser nog på den vilket det är? 1 eller 2? Då vet du vilken som är motorkretsen. Eller så går den direkt till batteriet utan att passera GÅ...förlåt, omkopplaren.
Det är inte helt ovanligt att man gör så för att laddningen ska gå direkt till batteriet, vet inte hur det är på din båt... men det ska inte vara svårt att se om du kryper runt lite. Det normala och enklaste att komma ihåg är väl att start är 1 och förbrukare är 2. Så skulle nog 99% av varven koppla tror jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Sea Ray som har en huvudbrytare 1,2, both och off så är det ingen skillnad på läge 1 och 2. Man kan använda båda lägena som start och förbrukare. Viktigt att komma ihåg är att den bara laddar batteri 1 när brytaren står i läge 1 och vise versa. Jag startar alltid på both och har detta läge när jag kör för att ladda båda batterierna och sedan slår jag över till 1 eller 2 när jag har lagt till. Brukar alternera mellan 1 och 2 för att hålla båda bankerna hyfsat i samma kondition.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...