Gå till innehåll
onsdag 15 juli 2026
AQ23WA

Cummins 320hk diesel - bra?

Rekommendera Poster

Hej

Någon som har en Cummins 320kh diesel? Jag funderar på att köpa en Aquador 28 med en sådan. Jag har läst att de låter och dra mycket bränsle gämfört med Volvo Penta.

Tacksam för kommentarer.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, sådana dieslar har jag inte ens sett på bild. Men kan ändå resonera så här;

Det är väl välkända och i USA mycket använda dieslar? Kan inte vara dåliga direkt liksom?
Visst drar de mer än de elektronikstyrda Pentorna - men ska du köra så himla mycket så det spelar väsentlig roll då? Eller så är det bra argument för dig att jämna av inköpskostnaden lite...

Som kuriosa så kan jag berätta att jag råkade ligga bredvid ett varv när det hade åskat ordentligt dagen innan. Ditt kom då fyra båtar för att få sin motor kollad ( talar inte om vilket märke.... ; )

Två bogserades dit och två hade dubbla motorer så de linkade dit för egen maskin. Jag vart nyfiken så jag släntrar dit och snackar med båtägarna. Motorerna var utslagna pga blixt och dunder! Och jag som inte har större motor än 38 hkr har inte förrän nu insett att ( namnet på märket utlämnat.. ) har integrerat sin elektroniska styrning så att motorn blivit känslig för åska?

Så personligen, jag som drömmer om större båt, skulle med denna insikt aldrig köpa en modern motor (av ett speciellt märke) utan leta rätt på en konstruktion där man har ev övervakning med elektronik men inte styrning. För vad kostar det när försäkringsbolag inte längre tar notan?

Så du har minst en potentiell intresserad köpare på din Cummins om några år....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cummins/Mercruiser bygger på 4.2 blocket som kommer från VM. Flera tillverkare som bygger på detta blocket. Denna motor kom nog för ca 20-25 år sen.

Kompisen hade just denna motor du pratar om i sin Stormway 29. Gick så in i helv... Att den skulle dra mer bränsle vet jag inget om.

Själv är jag enbart nöjd om det inte sitter Volvo Penta motor/motorer i båtar jag är intresserad av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får väl provköra, plus även provköra en 28HT som har VP-diesel.

Elektronisk gasreglage på VP tycker jag själv är väldigt trevligt.

Låg ljudnivå tycker jag är viktigt -- hade jag mer pengar att lägga på båten så skulle jag välja en med D6-motor, är imponerad av den låga ljudnivån när jag har provkört.

Men lyckas du pruta rejält på båten med Cummins, köp den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...