giotas 1 Postad 15 Oktober , 2010 Så nu har man äntligen lyckats med bedriften att sälja båten och köpa ny, sea ray`n åker till sthlm och min nya (nimbus 4004) hämtas hem från sthlm till luleå. Nu jävlar har man nått å bita i=) mkt som ska fixas på den nya båten, hjärnan kokar redan av planeringen av kommande projekt. Fy fan så kul det ska bli, men nu hoppas jag att jag kan behålla den här båten när jag fått den färdig, man måste nog ge sig nån gång med galenskaperna, men kan inte låta bli att tycka att planering och utförandet av alla vinterprojekt nog står lika högt på min lista av njutning som själva båtåkandet.... vad har man då för diagnos? någon här som har eller har haft nimbus 4004? //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 Oktober , 2010 Har varit ute ett par gånger med en Nimbus 4004 och kan bara gratulera dig till en mycket fin och välplanerad båt och precis som du delar jag inställningen och tycker nästan vinterprojekten och planeringen av båtandet är lika kul som själva båtandet. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 3 Postad 16 Oktober , 2010 Håller med er. samma sak här, förbättringar och utvecklingen av båten är minst lika kul som att åka båt på sommaren. Och detta med förbättringar och saker som skal göras. Den listan är så lång, och man vill göra allt med en gång. Tur att man inte är miljonär, då skulle man få slita ihjäl sig. Just nu går tankarna till Ankarspel, ny badstege, samt teak på badplattformen. Om jag fick gå lös skulle höstens projekt gå på ca 35.000 SEK Vidare vill jag byta vindrutetorkaren till en större ditto. Samt häva ut com radion, och placera ett 12v till 220 trans där istället. Sedan skulle jag vilja färga rutorna en ton mörkare. Grattis till båten, där har du en båt med säkert bra kvalité. Skönt att ha något riktigt att bygga vidare på. mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
giotas 1 Postad 16 Oktober , 2010 joo det ska bli riktigt kul, känns faktikst som en påkostad båt, och den känns hyfsat uppdate både i utseende och utförande för att vara en 20år gammal båt. sen gillar jag tanken på halvplanande. ingen här som har en 4004 alt 4000? så westfjord satt det 41:or i den du åkt? vad kändes som vettig marschfart, 15-16 eller? ja ja, nu åker jag till sthlm ikväll och gör upp affärerna. någon som har erfarenhet av tufa marin ? nämligen dom som servat o konserverat båten i alla år. är det ett seriöst företag? //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 Oktober , 2010 Japp det satt dubbla Tamd 41-or i den, gick riktigt bra, lite svårt att säga vad den fina marschfarten låg, då vi mest tuffade fram bl.a genom Sotenkanalen och sen fritt vatten i närmare 30 knop, men vist vissa sträckor låg vi runt 15 och det kändes bra, tycker dock att den gräver lite mycket så vad den ligger på för bränsleekonomisk marschfart vet jag ej, men ligger man i 28-30 drar den i sig ca:4liter /NM. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
giotas 1 Postad 19 Oktober , 2010 Äntligen hemma!! efter 2 lååånga dygn i bil så är nu vår gamla båt i sollentuna, sen gick färden vifare till Tufamarin på mälaröarna/ekerö för att hämta nimbusen. allt gick bra tills vi kom till det stadiet att vi insåg att vi var tvungen att lossa propparna för att få ner båten i höjd. Då visade det sig att Tufa marin inte ägde en avdragare!!!! alla (3st som jobbade på tufa) stod bara o ryckte på axlarna, jag började hysteriskt jaga en avdragare i närområdet men icke, då fråga jag om dom hade nån gassvets så vi kunde testa värma för att få lös propparna, efter ytterligare en timme med båten hängades i kranen lyckades till slut ´ hitta en gassvets så då löste det sig. Men man kan ju fråga sig hur dom kan sköta service o rep när dom inte har grejor!! Ja ja nu är båten iaf hemma=) ska bli jävligt kul o hugga tag i allt nu!! Och det är tur man inte bor i sthlm=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HallbergRassy555 0 Postad 19 Februari , 2011 Du skulle åkt till Pampas Marina istället, där har dom alla verktyg och maskiner som behövs! samt servicevillig personal, har bara goda erfarenheter av Pampas Marina! Tufa marin tycker jag ligger för långt från stockholm, det tar ju nästan 1,5 timme dit tur och retur. /Lars Senast ändrad av HallbergRassy555 | 19 februari 2011 | 14:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Februari , 2011 Det var väl på Tufa Marin som båten låg och där den skulle lastas på trailer. Dessutom är det ju 4 månader sen han körde hem båten till Luleå. Här finns en bild på lastningen föresten och kanske lite mer info framigenom hur det går med båten http://giotasnimbus.blogspot.com/p/nimbus-4004.html Välkommen till MG föresten. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
giotas 1 Postad 19 Februari , 2011 Joo det kan du säkert ha rätt i... men nu var det så att säljaren skulle stå för lyftet och hade ordnat det på den marina där han redan hade beställt upptagning för vinterförvaring... så båten låg redan på tufamarin så.... hursomhelst så var dom totalt inkompententa och ovilliga till att hjälpa... Mvh/Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Februari , 2011 Du kom hem lyckligt och väl? Hur går det med båten? Det blir väl ganska sen sjösätting där uppe? Seglade där runt midsommar 2004. Det var inte många båtar som man såg. I stort sett bara utlänningar. Men du har en fin skärgård att segla i. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
giotas 1 Postad 19 Februari , 2011 Hej Tommy! Joo vi kom hem hela med båten i behåll... har ´ nog kanske 15-20 dagar i båten i vinter hittils(har båten i varmhall) så det är mkt som är gjort och en hel del som återstår att göra, men kul är det... finns inte mkt på båten som jag inte vart och pillat på. Ska ta o sätta mig och uppdatera bloggen med allt jag gjort när jag får några timar över här framgent... Joo alldeles för sen sjösättning enligt mig men kanske inte så sen som man kan tro... ifjol sjösatte jag 18 maj, pga av rådande isläge så kan det nog dröja till den 22-25 maj i är skulle jag tro. När sjösätter du? Joo vi har en fin skärgård, väldigt många vackra naturhamnar och hyfsat ordnat på dom av kommunerna anordnade bryggorna! framförallt så är det oslagbart att ha midnattsolen! Ser att du vart förbi kluntarna o sett på vår kluntgubbe =) vart seglade du mer när du var här? vart utgick du från? Mvh/Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Februari , 2011 Då har jag varit mer i båten än du sen i höstas fast min står ute i friska naturen. Och mer skall det bli under våren. Du tog själv upp frågan i ditt inledningsanförande. Du skrev bl.a. diagnos och att du kanske tom tycker mer om att jobba med båten än att segla. Måste medge att jag känner igen det där. Lider själv av samma problem. För mig började det redan i fjortonårsåldern och sjukdommen har utveklats mycket allvarligt. Den har blivit kronisk. Jag förstod allt för sent att den för min del är obotlig och dessutom blir den allt värre efterhand. Tyvärr är det nog för sent att varna dig. Du har ett livslångt lidande framför dig Dessutom är den här åkomman oerhört kostsam. Det värsta är att varje nedlaggd krona i princip är en bortkastad krona . Men som många laster tycker man att det är nödvändigt medans det pågår och det kan tom upplevas roligt. Jag kommer inte att sjösätta i år. Jag har inte tagit upp. Bara att riva bort preseningen över sittbrunnen, kasta loss och sticka ut och segla. Det går väl tom att köra utan att ta bort preseningen. Särgården mellan Pite Rönnskär och Haparanda är alldeles fantastisk. Köpte en storfidra i Kåge, norr om Skellefteå och seglade med frun från Kåge till Haparanda under tre veckor. Frun tog HaparandaExpressen till Stockholm och jag ägnade fem veckor åt att segla båten dit. Tyvärr är tre eller egentligen fyra veckor som det blev för min del, alldeles för kort tid att segla i den skärgården. Besökte många platser, men har många kvar. Höjdpunkten var nog Happaranda Sandskär. Däremot missade jag Malören. Det besöket, på den årliga kyrksöndagen, blåste bort i en kuling. Det blev Brändöskär i stället. Midnatsolens trolska glans är fin både i Monica Zetterlunds tappning och i verkligheten. Bifogad bild är tagen strax efter midnatt midsommarafton (eller rättare sagt midsommardagen) 2004 på väg till båten i Töre. Om seglatsen kan du läsa här thallatha.blogspot.com/2009/12/storfidra-santa-maria-2003-08_23.html tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
giotas 1 Postad 20 Februari , 2011 jooo det är bara och vika sig under sin last... nog är man lite sjuk när man vaknar på natten och får en ide´ och bara måste väcka sambon och berätta??=) jaa joo det livslånga lidandet som du beskriver är nog här, det är bara gilla läget=) Du ligger i säger du, hujja en del har det bra. hur ser isläget ut hos er? har ni strömbildare i hamnen lr? Joo vi har ganska mkt sevärda öar i vår norrbottenskärgård dock är det allt för vanligt att öarna är svåra eller omöjliga att angöra med annat än jollen, men det får man se som en utmaning! Har bommat din blog, tackar!! nu har du räddat några timmar till i vargavintern så man kan drömma sig bort i text och bild! Var på inflyttningsfest igår så jag är INTE körklar, dock har jag lyckats övertyga min bättre hälft om att min diagnos kräver att jag är i båten idag så nu ska hon skjutsa dit mig! Våren går fort och för oss som bor i packisens land så smäller det bara till så är det islossning och midnattsol igen... //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Februari , 2011 Peter Du är modig. Jag skulle aldrig våga väcka min fru på natten för att berätta om nån ide jag kommit på beträffande båten. Här ute - längst i väster - är vi ju numera inte vana vid nån vonter att räkna med. Förra vinter och denna har ju varit undantag. Förra vintern låg ju isen långt ut på havet. Denna vintern började ju väldigt tidigt och min stora båt för inne tidigt. Förra vintern gick isen i slutet av maj. Min ordinarie båtplats blev ju isfri mycket tidigare, men den vid plats jag lånat de två senaste vintrarna finns ju ström, som jag kan särmäta och betala för. Sen så ligger den mycket skyddad för väder och vind. Det gör inte min ordinarie plats. Strömbildare och liknade behövs egentligen inte. Det är inga problem om en plastbåt fryser fast. Nu har jag värme ombord, då jag ofta är och jobbar i båten. Både elvärme och den dieseldrivna Webaston, så båten har aldrif frusit fast i isen, utan det har alltid funnits lite fritt vatten runt. Däremot frös min hållöjulle fast i isen förra vintern. Jag skulle ha tagit upp den, men jag överaskades av islägget. Småbåtar har tydligen en tendens att lyftas i förn av isen, och när jag fick se att ena proppellerbaldet och skäddan på aktersnurran frusit fast i isen tinade jag loss den. thallatha.blogspot.com/2010/03/vill-du-bada.html Att det skulle va svårt att angöra öar, vare sig de ligger i bottenviken eller på västkusten har jag svårt att förstå. Det kan naturligtvis va en del bekymmer om man ser dåligt, det är dålig sikt eller om, man inte är känd. För tex södra hamnen på Malören står det både i tryckta alster och på internet att för att angöra hamnen får inte båten ha ett större djupgående än 1,2 meter. På avståndet 12 distansminuter är det mellan 10 till 90 meter djupt i de två sydliga kvadranterna. Det är väl från det hållet man kommer om man angör Malören. thallatha.blogspot.com/2010/04/heidenstamsfyr-maloren.html Det är väl ett känt komikerpar som fått svenska folket att annama ett ett avikande språkbruk när det gäller ordet angöra. Personligen tillämpar jag själv följande vokabulär; Man angör en kust, man anlöper en hamn, men man lägger till vid en brygga. Det senare gäller även öar. Sen kan jag inte tänka mig att gå någ nåt längre stycke utan en dinge. Att svajankra är i många sammanhhang väldigt praktiskt - speceiellt om man segla själv, som jag i regel gör. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser