Gå till innehåll
fredag 18 juli 2025
difen

båtupptagning, vinterförvaring mm

Rekommendera Poster

Hej alla båtentusiaster, jag går i tankarna att köpa en bayliner 2355 alt. sea ray 240 ca 12 år gammal antagligen utan båtsläp. Försöker bilda mig en uppfattning om kostnaden under vintern. Har någon ett tips om någon båtklubb i sthlm området som kan vinterförvara, hjälpa till att ta upp båten samt lägga i till våren. Antar att det är svårt att få tag i en plats med kort varsel. Glad för alla tips man kan tänkas få.

Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre att du kontaktar de båtklubbar som ligger bra till för dig direkt.

Alla klubbar (nästan?) är med i Svenska Båt-unionen, som har 24 regionala förbund, ett för varje landskap:

http://www.batunionen.com/Page/Default.aspx?ID=11&ParentID=2&fcsub_ID=-1

Och där kan du klicka vidare till Saltsjön-Mälarens Förbund med 266 båtklubbar kring Stockholm som medlemmar (jag hittade dock bara en lista på de 266 under Kontakta Oss / Båtklubb drop-down)

http://www.smbf.org/vyer/kontaktaoss.asp

Eller t ex till Sörmland (söder om Södertälje) och där hitta en sida med länkar till båtklubbar:

http://www.binarprodukter.se/skbf_matrikel/clubs.php

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du hittar en klubb som har platser kvar så tror jag att en hel del har möjlighet att dra upp båten om du betalar lite extra och skaffar bockar.

Problemet är nog snarare att hitta en ledig plats, verkar som de flesta har fler sommarplatser än vinterplatser i Stockholm.

Ett tips kanske kan vara att vända sig till båtklubbar lite utanför stan (där det möjligtvis finns större ytor för uppläggning, därmed fler platser).

Utanför stan kan det nog också finnas privata marinor som har överkomliga priser och plats kvar.  Har för mig att någon jag kände hittade en privat marina i Nackaområdet som inte var alltför dyr (i slutet av säsongen dessutom).  Där låg den i fack antar jag, då ingick upp- och nedtagning av båten.  Har hört om en marina på Värmdö också som inte var så himla farligt prismässigt.  Tyvärr kommer jag inte ihåg namnen på dessa för tillfället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för snabba svar, då ska jag försöka ställa in siktet lite utanför Sthlm tyresö,värmdö, haninge funkar jättebra för mig. Är det någon som har en prisbild kring detta ?

// Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårigheten runt Stockholm är att få en plats öht.

Prisbild?
Att parkera båt vinter sommar är ca 10-15000 kr per år på en kommersiell marina tup Bullandö.
ca 3-4000 kr på en båtklubb.

Jag tror en kommersiell marina är lättare än att få plats på båtklubbar, men det allt beror på. Efter krisen 2008 så tappade en del båtklubbar 20-30% av medlemmarna. Men det har nog fyllts på nu.

Lite mer kostnader: Serva en normal diesel med ny olja filter, ny olja i drevet etc är också 2-3000 kr per år.

Täckställning t ex NOA är 4-5000 kr engångskostnad.  Presenning för ca 1500 kr köper jag ny vart 3'dje år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett stort tack för dessa kanoninlägg, jag jagar vidare efter ett bra objekt där man kan få ett bra pris islutet av säsongen, mvh david

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...