Gå till innehåll
torsdag 16 maj 2024
Micke-b

Stödlager strut AQ145/280

Rekommendera Poster

Hej alla duktiga båtmeckare,

Upptäckte efter båtupptagning att stödlagret i struten har lämnat in och låter närmas som en plåtburk fylld med gamla skruvar och muttrar som man febrilt skakar.

Rätta mig om jag har fel men visst går det att ta lossa lagret utifrån även om det är jäkligt krångligt. Saken är den att på min båt är det helt säkert krångligare att lyfta ur motorn. Jag tror att det sitter en segerlåsning>packbox>lager>packbox>segersäkring och alla går med pillande, våld, avdragare, borr, skruv och liknande meck att få ut utan att lyfta motorn och montera tillbaka. Kanske någon redan har gjort detta....

All hjälp, glada tillrop och rekommendationer mottages med glädje.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, det går att byta lager utifrån. Problemet är att få grepp om axeln, för att dra ut den. Axlarna till äldre motorer hade ett gängat hål i änden, som man kunde använda. Nyare motorer har inte detta hål. Verkstäder har ett specialverktyg som består av en klämbussning och en glidhammare,som gör det enkelt att få ut axeln. Om lagret har varit riktigt dåligt kan ytterringen ha roterat i kåpan. Då kan man behöva limma fast lagret i kåpan med Loctite cylindrisk fastsättning.Då gäller det att ytorna är kliniskt rena, så man får smörja lagret efter montering, via smörjnippeln i kåpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Smörjnippeln i kåpan? Har alla strutar till 280 drev en sådan (kan inte påminna mig att jag sett en på min) ? Hur ofta ska det smörjas där isf ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa kåpor har smörjnippel. Vissa har bara en plugg i hålet. Man kan byta pluggen mot en smörjnippel. Hålet är gängat 3/8 UNC, jag vet inte om det finns nipplar med den gängan. Annars får man göra en adapter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, om jag förstår det hela rätt så lossar man inte bara lagret utan man drar ut hela axeln med lager efter att man lossat låsringen. Är det korrekt uppfattat?

Det låter ju hyfsat enkelt faktiskt om man lyckas klämma fast något runt axel och knackar loss med draghammare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...