Gå till innehåll
fredag 16 januari 2026
Andejo

Volvo Penta MD5: Summer larmar ibland Fenix

Rekommendera Poster

Hej.

Har problem med min MD5 i Fenixen. Två år i rad har den börjat tjuta från augusti och framåt. Kommer efter 5 minuters körning och håller på olika länge. Ibland tjuter den någon minut, tystnar och sen tjuter igen tills den förhoppningsvis tystnar helt. Ibland håller den på längre.

Ingen vit rök. Vatten kommer ut ur avgasröret. Tillräckligt med olja. Den laddar batteriet.

Om temp lampan är sönder kan summern larma ändå eller sitter de i serie?

Har inte kortslutit tempgivaren ännu.

Amp och oljetryckslampa lyser när jag vrider runt nyckeln och slocknar när motorn startar.

Min fundering är att antingen får den dålig kylning under andra delen av säsongen... eller så triggas larmet av något elektriskt.

Sen ytterligare en fråga: Hur varm ska toppen vara vid normal kylning. Ska det går att hålla handen på ventil kåpan men inte på toppen?

Hjälp mottages tacksamt.

Mvh

Anders Flagg

Senast ändrad av Andejo | 10 oktober 2010 | 23:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Havstulpaner och dyligt som vuxit och delvis blockerar kylvattenintaget ?

- Impellern amputerad ?

..eller så krånglar temp.givaren ?

Senast ändrad av jussi_h | 11 oktober 2010 | 19:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppdatering: Templampan är sönder. Ska byta och sen testa att kortsluta tempgivaren för att trigga larmet.

Om det är problem med kylningen, varför försvinner larmet efter ett tag? För mig är det mer logiskt att motorn borde bli varmare med tiden.

Mvh

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har själv en MD5A, samt har haft samma problem att summer tjuter utan anledning... Mitt problem var larmenheten som sitter bakom instrumentpanelen som vara klapp... Om inget annat hjälper så byt ut den.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det problemet jag hade, och som är betydligt vanligare på A-modellen (sjövattenkyld), är att kylkanalerna har mösat igen. Det finns en liten tappkran under cylindern som man kan öppna (försiktigt så man inte bryter sönder den) och stoppa in en skruvmejsel. Kommer det ut en massa dynga är kylkanalerna igensatta. (givetvis har man stängt sjövattenintaget innan man gör det om man ligger i vattnet)

Det enda som då hjälper är att plocka ner motorn och rensa kanalerna men man får väga om det är värt det på en så gammal motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående igensatta kylkanaler så går det faktiskt att göra en liten rensning light som beskrives i MD5 for Dummies:

..Man kan innan man börjar riva motorn att försöka rensa så mycket det går. Skruva av hela
avtappningskranen på motorns högra sida och försöka rensa med tex en spik så gott det
går. Kommer det inget vatten så har det samlats rostpartiklar innanför som täpper till.

Hjälpte för mig när jag hade problem med överhettning för några år sedan, körde in en ståltråd och efter lite krafsande fick jag ut en massa gött..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...