Magjohan 0 Postad 6 Oktober , 2010 Hej, Skall köpa ställning till en 6,30m lång WA båt. Vad är att rekommendera om man jämför A-ställning resp Däckställning. För och nackdelar eller andra tips? Mag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 586 Postad 6 Oktober , 2010 Jag föredrar A-ställning då den avlastar båten från det tryck som vind och snö ger via presenningen. Och även om inte allt tryck hamnar utanför båten gör ändå ändarnas tryck det så om man kan tycker jag man bör välja en sån. Fördelen med Däckställning kan vara att den alltid passar, oavsett hur båten står och kan vara lite enklare att sätta upp. Edit: stavfel Senast ändrad av ChristerN | 06 oktober 2010 | 16:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 6 Oktober , 2010 Beror väl på var i landet du har båten (mängden snö, hur blåsigt det är) och hur fuktigt det normalt är där båten står. Även en plastbåt behöver torka under hösten (fukt som finns kvar och fryser = plastpest). Verkar finnas två skolor: Ofta regn/fukt där båten står (typ Västkusten) = bättre att plasta in båten eller sätta presenningar så tätt som möjligt, samt i båten har torrboll eller elektrisk avfuktare = Lättare att få tätt med däckställning. Sällan 100% luftfuktighet där båten står = A-ställning bättre, som håller bort preseningar från skrovet vid för och akter, så att vinden kan blåsa igenom och hjälpa till att torka båten. Håll luckor och ventiler öppna under presenningen, så hjälper kalla nätter till att suga fukt ur båten (frost bildas utanpå presenningarna). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 6 Oktober , 2010 Jag stod i valet och kvalet med att välja täckning till min Yamarin 63 BR, L=6,25m. Fick flera olika råd men fastnade till slut för: Har du båten uppställd på ett mjukt ojämnt underlag typ gräsmatta är en däckställning att föredra och är ytan hård fungerar en A-ställning bäst. En A-ställning kan sjunka ner i gräsmattan Hur som helst blev det en däckställning från Press & Son som var både prisvärd och snabb leverans. Det finns ju flera fabrikat som NOA, Excel System 30, EasyTec /Havskatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 6 Oktober , 2010 Fast vad spelar det för roll om benen sjunker ned lite i marken? Min A-ställning har 6 ben på däck och 4 på marken. Om de på marken sjunker ned lite extra (vid monteringen trycker jag ned dem så långt det går, sitter därmed stadigt när det blåser), så händer inget mer än att rören som bildar taknocken böjer sig lite... Vad spelar det för roll? Och när det är mycket tyngd = mycket snö, så är det troligen samtidigt tjäle, då borde A-benen sitta stadigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 7 Oktober , 2010 Som sagt, jag fick flera olika råd och argument. Det du skriver är ytterligare ett. Jag är nöjd med min däckställning än så länge, vi får se om jag är det i vår också. En däckställning är dock billigare än en A-ställning om man är snål som jag. /Havskatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser