Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
rgsson

Bygel för att få ut spinnakerfallet från förstaget

Rekommendera Poster

Hallå!

En sak som har retat mig hela sommaren är att spinnakerfallet snor sig runt beslaget för Furlex-förstaget eftersom spinnakerfallet kommer ut från masten precis ovanför fästet för förstaget. Vet ni om det finns en lösning med en båge man kan fästa ovan spinnakerfallet så att det kommer ut en bit ifrån förstaget?

Tack på förhand

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kikade på Benns hemsida, men kunde inte finna någon lösning där. Kanske ett besök i butiken är lösningen?

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du flytta spinnfallet lite? Eller är du uppe i toppen redan?

På min förra båt så kom spinnfallet ut ur masten just ovanför förstagets infästning. Jag gjorde två saker för att undvika ditt problem. Dels så straffade jag ner förseglets fall med ett beslag, toppbeslaget gick för högt upp sa experterna men jag orkade inte kapa profilen. Fäste ett beslag nästan 3 decimeter längre ner och det stoppade nog i sig riskten för trassel. ( Så har du redan ?)

Sedan så ville jag inte ha spinnfallet inne i masten ( har varit med om trassel inne i masten en gång och det räckte... ) så jag borrade in en ögla i masttoppens överbeslag som var i RF och bra infäst. Jag tjänade någon knapp decimeter på det men framför allt så kom spinnfallet ut lite från masten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta med ett foto eller hela masten och visa problemet för Skogis. Det går ju att lösa på olika vis. Det som kan ställa till det är om du måste ta hänsyn till någon klassregel. Jag vet ju inte om du använder strumpa till spinnen. Kombinationen rulle och strumpa brukar kräva att man från början anpassar delarna till varandra. Ballast vore väl att fiolstaga toppen och topphissa alla undanvindssegel.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade lösningen.... De säljer inte den produkten längre. För liten efterfråga :-(

Jag kommer inte att flytta något spinnakerfall i höjdled. Alldeles för mycket och osäker jobb. Fallet går in i masten och sedan ner till sittbrunnen. Detta kommer jag inte ändra på.

Det fungerar som jag har idag, men skulle fungera bättre om fallet kom ut lite från förstaget. Finns inte bygeln längre får det nog vara som det är.

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Att spinnakerfallet kommer ut precis ovanför förstaget är normalt. Titta på andra båtar. Det kanske ät lättare att modifiera förstaget än spinnaker fallet.

Vad på Furlex beslaget snor sej spinnaker fallet. Om t.ex. runt ett schackel så kanske det går att lösa med riggnings tejp. Tejpa runt/över alla utstående delar på Furlex beslaget. Furlex beslaget kanske sitter för nära masten som kan lösas med ett längre schackel. Titta på andra båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, detta måste jag titta lite närmre på när masten har kommit av. Jag har försökt titta i kikaren, men har ingen klar bild över exakt var det hakar upp sig, bara att det gör det.

Får nog återkomma då jag vet mer. Tack för alla svar och idéer.

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Låter lite som om du fått ett ointresserat bemötande. Det finns andra allternativ än en fix och färdig bygel. Det är ju svårt att föreslå en lösning när man inte vet detaljerna. Kanske det går att leda ut fallet (med eller utan det beslag du har nu) uppåt genom en chikan via ett block som du monterar ovanför. Riggverkstaden ska ha råkoll på sånt. Det är ingen stor sak att lösa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kikat på det här efter avmastningen och tror mig veta problemet. Förstagsinfästningen är lite klumpigt gjord så den hindrar spinnakerfallet att åka från sida till sida när inte spinnakern är hissad.

Som sagt, det funkar som det är nu, men irriterande att det inte är 100%-igt.

/R

post-24349-1394236528,2026_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...