Arclight 0 Postad 27 September , 2010 Efter att ha puttrat runt i en stortriss MK2 (ej seglat) under sommaren för att se om båtintresset fanns där så har jag nu sålt den och hoppat på ett projekt i den lite större klassen:) Kanske har tagit mig vatten över huvudet, men viljan finns där och tummarna sitter rätt på händerna om man säger så Jag vet inte exakt vad det är för båt, mer än att säljaren kallade den för Bahamas och när jag frågade honom så skulle det vara något samarbete mellan Ockelbo och Passad. För min del känns det mindre viktigt men skulle ändå vara kul att veta vad det är, så om någon känner igen den och kan tänkas veta mer specifikt vad det är så skriv gärna en rad om det. Tanken är ju att få den i sjön till våren, kanske inte helt klar men iaf sjöduglig. Första stadiet blir att slipa och lacka båten utvändigt, (jag har tillgång till lackbox för lasbil så det borde inte vara några problem att lacka den där, känner även en bekant som är lackerare så det jobbet lämnar jag till honom) efter det blir det motor, drev och allt som behövs för att den ska gå framåt/bakåt och så lämnar jag det roligaste till sist och inreder. Jag har många ideér men kanske inte all kunskap, så jag hoppas det finns dom med kunskaper som gärna delar med sig härinne:) Jag kommer att fota mycket och blogga lite under projektets gång. Så jag skulle bli otroligt tacksam om ni kommenterar och släng in lite tips om gör så eller gör inte så, mm Och jag kommer nog att använda denna tråden flitigt med tusentals frågor under projektets gång:) Det ska finnas det mesta med förutom motor och kapell. Jag fick en del delar till b20-b30 så valet blir något av dessa, är inne på en b30 eftersom båten är ganska tung, vet dock att denna motor drar en del soppa, men den är o andra sidan hyffsat billig att köpa och ganska enkel att meka med, har renoverat ett par b20 när jag var yngre så något borde ju sitta kvar.. Drevet är ett 280 och ska även de gås igenom. En tänkt budget för projektet ligger på 40000 Fler bilder finns här. (lite bilder på ideér med) http://www.magnuslofdahl.com/dc.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arclight 0 Postad 27 September , 2010 Tror jag hittat att det är en form av Bahama Nova 21 Stämmer bra med den kraftiga v botten och steglister. det är ju dessutom en west båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arclight 0 Postad 30 September , 2010 Tänkte jag skulle måla insidan av skrovet, altså det som är i plywood, (heter det bordläggningen? måste börja lära mig lite båtterminologi:)) samt regelverket för durk och kojplatser, mm alltså allt trä som inte syns. Självklart vet jag att detta måste göras när träet är helt torrt för att inte baka in någon fukt. Men till min första fråga här då.. Vad ska jag använda för färg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 1 Oktober , 2010 Om du redan har ett 280 drev på båten kolla vad det är för utväxling innan du skafar motor så att du slipper byta halva drevet också. En liten V8 kan ev vara ett alternativ. Senast ändrad av uvek | 01 oktober 2010 | 11:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arclight 0 Postad 1 Oktober , 2010 Var faktiskt och inhandlade en motor igår, det blev en (b30) AQ 170 som är i mycket fint skick och som jag fick för 6500. Kolla länken i mitt första inlägg så finns det lite fler bilder på den. Som sagt så var förra ägaren inne på att ha just en b30 med detta drev och som jag upfattade det så var han inte direkt någon nybörjare inom båtvärlden, utan hade väl haft ett par båtar till i denna storleksklassen tidigare. Så jag litar på honom och hoppas denna kombination ska passa. Men Jag ska till båten nu i helgen och kolla upp lite vad det är för drev, mm Så en V8 blev det ju tyvärr inte, men iaf en rak sexa:) Är iaf nöjd med motorköpet än så länge, får väl se om jag ändrar uppfattning sen när den ska startas:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arclight 0 Postad 2 Oktober , 2010 Vad jag förstått så finns det tre olika versioner av AQ170 A,B och C Hur vet man vilken det är? Och så skulle jag kolla drevet idag, det enda nummer jag kunde hitta är et vp nummer, men vad kan jag kolla med det? Har föressten slängt ihop en ny projektsida på nätet nu med. http://www.magnuslofdahl.com/daycruiser/ Senast ändrad av Arclight | 02 oktober 2010 | 16:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser