GurreGustaf 0 Postad 29 Augusti , 2010 Hej. Har en kompis från USA som funderar på arr flytta till Sverige. Han vill isåfall försöka få med sin motorbåt. Är det någon som känner till vilka regler som gäller för en sådan aktivitet? Hälsningar Gurre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 30 Augusti , 2010 Fanns en artiklel i Pratiktiskt båtägande? om detta. Den skall vara EU märkt. Den kan fastna i tullen utan denna märkning och då hamnar man i ett slags moment 22. Tullen behåller båten i förråd som man får betala dyrt, men släpper inte in besiktningsmannen som skulle kunna fixa EU godkännandet. Ett antal båtar har skickats tillbaka till staterna av denna anledning. EU godkännande i efterhand är mkt dyrt och båten får inte säljas i sverige utan detta. Skulle något hända är det tveksamt är det tveksamt om försäkringen gäller. Jag skulle inte ens fundera på att ta hem en båt om inte alla EU papper är i ordning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 30 Augusti , 2010 Med anledning av det första svaret skulle jag helt enkelt rekommendera att han kör båten över för egen maskin. Man slipper allt krångel med tull, CE-märkning, skatter och avgifter. Största problemet förutom hur man ska få med sig allt bränsle är väl att det tar en vecka eller så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 30 Augusti , 2010 Tjena, Kolla upp det där ordentligt.. jag har för mig att det är lite andra regler som gäller när man flyttar. När det gäller bilar så slipper man moms o tull osv då det räknas som flyttgods. Så var det i alla fall tidigare. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommyN 0 Postad 30 Augusti , 2010 Bör inte vara några problem om det är en vanlig fritidsbåt, men kolla upp om han behöver skatta och tulla båten eller om han kan ta med det som flyttgods (bör tullverket kunna svara på). Annars är det bara att ta slänga på båten på något skepp, om du tar det RoRo och inte i kontainer så är ett tips att mäta båtens yttervolym stående på trailern, alltså den totala volymen ekipaget tar, från spetsen på trailern till propellern etc. Jag har hört att man kan bli överdebiterad en hel del. Då vet du volymen ifall de försöker lura dig (sen kan man ce märka i efterhand om man är på det humöret). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GurreGustaf 0 Postad 31 Augusti , 2010 Ok, bra information. Tackar Gurre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 1 September , 2010 För att slippa moms/tull måste han troligen ha ägt båten en viss tid före flytt, troligtvis 6 eller 12 månader. Det kan tom vara så att CE märkning inte gäller för flyttgods av båt. När jag flyttade från USA, Tyskland och slutligen Sverige tog jag med en bil (Mercedes). När jag typ-besiktade den i Sverige saknades CE märkning på bilbälterna, något som inte krävdes i Tyskland där jag tog in den till EU. Besikningsmannen var bussig och upplyste mej att en bil som flyttgods ej behöver uppfylla samma krav som om bilen importerats seperat, och jag behövde inte byta bälterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenshatt 0 Postad 20 Augusti , 2014 För att slippa moms/tull måste han troligen ha ägt båten en viss tid före flytt, troligtvis 6 eller 12 månader. Det kan tom vara så att CE märkning inte gäller för flyttgods av båt. När jag flyttade från USA, Tyskland och slutligen Sverige tog jag med en bil (Mercedes). När jag typ-besiktade den i Sverige saknades CE märkning på bilbälterna, något som inte krävdes i Tyskland där jag tog in den till EU. Besikningsmannen var bussig och upplyste mej att en bil som flyttgods ej behöver uppfylla samma krav som om bilen importerats seperat, och jag behövde inte byta bälterna. Hej, angående CE-märkning av flyttgods: http://www.ceproof.se/importer.html#Anchor-Flyttg-24649 Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser