Gå till innehåll
torsdag 11 september 2025
GurreGustaf

Båt från utlandet

Rekommendera Poster

Hej.

Har en kompis från USA som funderar på arr flytta till Sverige. Han vill isåfall försöka få med sin motorbåt.

Är det någon som känner till vilka regler som gäller för en sådan aktivitet?

Hälsningar

Gurre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns en artiklel i Pratiktiskt båtägande? om detta.

Den skall vara EU märkt. Den kan fastna i tullen utan denna märkning och då hamnar man i ett slags moment 22. Tullen behåller båten i förråd som man får betala dyrt, men släpper inte in besiktningsmannen som skulle kunna fixa EU godkännandet. Ett antal båtar har skickats tillbaka till staterna av denna anledning. EU godkännande i efterhand är mkt dyrt och båten får inte säljas i sverige utan detta. Skulle något hända är det tveksamt är det tveksamt om försäkringen gäller. Jag skulle inte ens fundera på att ta hem en båt om inte alla EU papper är i ordning.    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med anledning av det första svaret skulle jag helt enkelt rekommendera att han kör båten över för egen maskin.

Man slipper allt krångel med tull, CE-märkning, skatter och avgifter. Största problemet förutom hur man ska få med sig allt bränsle är väl att det tar en vecka eller såFlört

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Kolla upp det där ordentligt.. jag har för mig att det är lite andra regler som gäller när man flyttar. När det gäller bilar så slipper man moms o tull osv då det räknas som flyttgods. Så var det i alla fall tidigare.

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör inte vara några problem om det är en vanlig fritidsbåt,  men kolla upp om han behöver skatta och tulla båten eller om han kan ta med det som flyttgods (bör tullverket kunna svara på).

Annars är det bara att ta slänga på båten på något skepp, om du tar det RoRo och inte i kontainer så är ett tips att mäta båtens yttervolym stående på trailern, alltså den totala volymen ekipaget tar, från spetsen på trailern till propellern etc.  Jag har hört att man kan bli överdebiterad en hel del. Då vet du volymen ifall de försöker lura dig (sen kan man ce märka i efterhand om man är på det humöret).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att slippa moms/tull måste han troligen ha ägt båten en viss tid före flytt, troligtvis 6 eller 12 månader.

Det kan tom vara så att CE märkning inte gäller för flyttgods av båt. När jag flyttade från USA, Tyskland och slutligen Sverige tog jag med en bil (Mercedes). När jag typ-besiktade den i Sverige saknades CE märkning på bilbälterna, något som inte krävdes i Tyskland där jag tog in den till EU. Besikningsmannen var bussig och upplyste mej att en bil som flyttgods ej behöver uppfylla samma krav som om bilen importerats seperat, och jag behövde inte byta bälterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att slippa moms/tull måste han troligen ha ägt båten en viss tid före flytt, troligtvis 6 eller 12 månader.

Det kan tom vara så att CE märkning inte gäller för flyttgods av båt. När jag flyttade från USA, Tyskland och slutligen Sverige tog jag med en bil (Mercedes). När jag typ-besiktade den i Sverige saknades CE märkning på bilbälterna, något som inte krävdes i Tyskland där jag tog in den till EU. Besikningsmannen var bussig och upplyste mej att en bil som flyttgods ej behöver uppfylla samma krav som om bilen importerats seperat, och jag behövde inte byta bälterna.

 

Hej, angående CE-märkning av flyttgods: 

 

http://www.ceproof.se/importer.html#Anchor-Flyttg-24649 

 

Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...