Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
OldGen

masthead + Självslående fock

Rekommendera Poster

Hejsan

Jag har en undran om hurvida man kan ha självslående foch till en masthead rigg.

Vad jag har förstått så skall dettaa inte fungera. men så kollar jag på forum här på maringuiden och hittar inlägg där båtar med masthead rigg utrustas med självslående fock.

Jag har t ex tittat i Sailguide.com. Där har Forgus 31 samt Forgus 321vilka enligt sailguide bägge har masthead rigg men 321:an har även självslående fock. Jag hoppas på ett svar om detta då jag funderar på en Forgus 31:a.

Oldgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att den självslående focken får bli en rätt liten trasa men det borde fungera att få skotpunkten på en skena framför masten. På kryss i farleder är det härligt att bara styra i slagen.

Bäst vore då att kunna lätt sätta standardgenuan när det blir längre slag, t.ex med ett extra förstag. Alternativt kör du med den vanliga genuan inrullad en del. Då blir det inte så bökigt på korta krysslag.

Vi drar igång motorn istället men det är ju en smakfråga. Jag såg en 321:a i Kungsviken i helgen på Öppet Varv på Orust men tänkte inte på om den hade självslående fock. Den såg väldigt fräsch ut i övrigt. Jag såg ingen skillnad i skrovform mot 31:an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst fungerar det med en självslående fock även på mastheadrigg. Seglet blir naturligtvis mindre är Maxgenuan, men jag skulle tro att för egen del skulle kryssen bli minst lika bra eller kanske  rättare sagt inte fullt så dålig som när jag seglar själv och skall hala och skota den stora genuan.

För var det ju vanligt med sk peterbomsfock och det finns ju några varianter. Fick av en kompis en artikel om en variant med en vertikal bom, typ spinnackerbom som i ena ände satt fast uppe i masten. Verkade va en intresant lösning.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Malö40H med masthead och numera en självslående på löstagbart inre förstag.

Lite vind och bidevind så går det toppen. Hon blir välbalanserad och trevlig i gången men som sagt, är det lite sjö så krävs lite vind för att behålla fart.

Kolla lite på http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=7866&sid=fea7a08b29563fdf43c772df63e5a571&start=0

Så här kan det se ut  http://www.youtube.com/watch?v=LYigUirWfYI

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...