Tompamannen 0 Postad 20 Augusti , 2010 Jag får efter några månader i sjön kondensvatten i kölsvinet på båten. Rör sig om några få liter bara. Länspumpens slang och storlek gör att den inte tar det. Jag tänkte mig en liten pump, typ pentrypump med slanganslutning i varje ände. Såg att hjertmans säljer såna för 375kr. Kan det fungera att suga ur vattnet med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 41 Postad 20 Augusti , 2010 Hallåj Jag köpte en snarlik som kan kopplar direkt på batteriet med klämmor. Det som oftast står på den typen av pump är att dom inte tål lösningsmedel, bränsle m.m. I kölsvinet så kan det finnas lite olja m.m som den mao inte gillar. Så mitt svar, min har jag haft till allt och den funkar fortfarande. Skulle den gå sönder så är det inga jätte pengar. Men om det är så att du ska ha en mer fast lösning så är det ju annars vättigare att köpe en mindre länspump med mindre slangar. Jag har tre pumpar, en som man tömmer ett badkar på ett par minuter, en som används med nivåvakt som inte pumpar fullt så snabbt å så har jag en som jag slår på manuellt med typ gardena slang på, för att få upp det allra sista. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Augusti , 2010 Kan du inte sätta dit en riktigt flat bottensil till den stora länspumpen? Alltså en som hindrar luftinsug ända ner till nån centimeter ifrån kölsvinsbotten. Här en modell som tydligen skruvas fast mot båtbotten och som har stor insugsarea/kapacitet, men ändå verkar kunna länsa ända ner till bara nån centimeters vattennivå. http://www.vikingyachting.se/shop/new/item_show.php?itemno=68220&showpic=yes&sort=a-z&word=Winch Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 21 Augusti , 2010 Jo, speciellt om de är av dålig kvalitet. Då suger de ordentligt! ;-) Allvarligt talat. menar du att du får in flera liter kondensvatten på några månader? Jag tycker det låter mycket. Är du säker på att ditt kapell är tätt? För övrigt är ju 1 st hink och en bra svamp, samt maximalt tio minuters arbete per säsong , en både miljövänlig och billig metod att lösa problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser