Gå till innehåll
lördag 17 maj 2025
LiddeLidman

Ställa in tändning, Mercury 20 -74

Rekommendera Poster

Hej, jag undrar om nån har en beskrivning på hur man ställer in tändningen på en 2-cylindrig Mercury 20 hk -74? Vore tacksam för det. Serienumret är 9056146 och den är tillverkad i Belgien. Bifogar några bilder på objektet i fråga.

post-10010843-1394236477,1885_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här tror jag det hänger ihop.

BTDC = Before Top Dead Center = FÖD Före Övre Dödläget på svenska

Dynamiskt
Vid fullgas (WOT) 33 grader FÖD, kan kollas med strobelampa med motorn på båt. Låna ett 12 V batteri. Koppla minus på bat till motorblocket. Koppla in strobelampan till bat och tändkabel. Kör fullgas och kolla med stroben markeringen på svänghjulet. 

Utförs med två i båten och på säker plats där det går att köra rakt fram och inte överrraskas av andra båtar och vågor! Billiga strobelampor funkar dåligt i startk ljus.

Statiskt
0,508 tum anger hur långt från ÖD kolven befinner sig då motorn tänder vid WOT. Har motorn brytarspets så skall denna öppna vid detta läge. Skjutmått är inte riktigt bra för att kolla detta. Jag har en mikrometer som gängas in i T-stiftt hålet. 

Jag skulle sikta mot 30 grader, för att ligga på säkra sidan. I jämförlse med andra specar jag sett låter 33 grader väldigt mycket.

Äldre motorer verkar ofta ha servicemeddelande om att sänka tändningen några grader. Skillnaden i effekt mellan 30 och 33 är inte märkbar.

Jag tror inte att detta kommer att löser det problem du beskrivit i annan tråd. Du har ju redan konstaterat avbrott i en T-spole, så varför detta jobb?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för beskrivningen. Jag testade ju som sagt att byta plats på spolarna enligt konstens alla regler och då borde motorn gå på den andra cylindern, men det gör den inte. Den puffar bara till när jag drar i snöret men startar inte. Gnistorna ser ut att vara riktigt bra på båda cylindrarna så jag tänkte att det kanske är så att tändningsinställningen är helt åt skogen. Förra ägaren hade bytt tändsystemet (sa han) och det kostade 4000 kr. Tändboxen ser ju mycket nyare ut än allt annat som synes på bilden, så det borde stämma att den är ny. Efter detta har den bara legat i garaget i 2 år för gubben hade blivit sjuk eller avlidigt eller nåt sånt. Jag köpte motorn av gubbens svärson som inte hade provkört den så han visste inget mer än att det var nya tänd-delar för 4000 kr. Kanske gubben köpte nya delar, men blev sjuk och hann inte ställa in tändningen. Kan ju vara en teori...

Ska försöka fixa en lampa och prova att ställa in tändningen så får vi se vad som händer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...