Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
ulfa

Yamarin 65 DC

Rekommendera Poster

Rekommenderar starkt hamnkapell så slipper man trixandet med det stora kapellet.



Senast ändrad av Johnn | 29 april 2012 | 22:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med hamnkapell är att du tar av och sätter på det mycket snabbt, samt satt du sparar det vanliga kapellet som är mycket dyrare att köpa nytt. Får för mig att man får mindre besök av fåglarna också:-) Sedan får du in mindre ljus som kan bleka ryggstödet på u soffan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Premiäråkt båten idag totalt 50 distans. Helnöjd så här långt går mkt bra i marschfart och lite sjö. Det enda negativa är att det blir duggregn med halva kapellet uppe iofs inte helt ovanligt med baksug med kapellet öppet. Förvånansvärt bra klipp i F150 även om jag inte maxat den än (får hålla mig 10 timmar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, F150 är en starking som utvecklades när kriget mellan 2-takt DFI och 4-takt stod som starkast. Yamaha ville va säkra på att deras nya 150 inte skulle upplevas som slö jämfört med 2-taktarna. När motorn avgascertifierades av Amerikanska myndigheter visade den sej ha en maxeffekt på 163 hästar på propellern.

Yamahas V8 F350 är i mycket en dubbel F150 men den har även VCT-toppar som trycker upp litereffekten lite till. Lite märkligt att dessa toppar inte anpassats till F150 och skapat en F175. Det är ju ett hål där i Yamahas program eftersom de flesta tillverkare har 175 hästare i programmet. V8an kom ju 2007 så nu kan man nog sluta hoppas, Yamaha skiter nog i 175 segmentet. Hade nog varit en trevlig motor annars.

Det är förresten samma i 64an att det dugregnar om man har halva kapelet uppe. Har man sen lite givare akterspegeln eller trimplan nerkörda som rör upp vattnet blir det ännu värre. Sällan jag bara har halva uppe dock, blir oftast allt eller inget..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Testade för första gången båten, en 65 dc med 150 yamma till maxvarv  Till min förvåning gick den bara upp till 35 kn. Då varvade den 5300 rpm och jag trimmade upp den så gott det gick. Båten är bottenmålad och ren o fin, en person i samt full tank. Låter lite?

Proppen är den som satt på vid leverans, Är det en black steel kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste säga vilken stigning samt diameter på proppen! En vanlig 64 dc med 150 brukar ha som standard 13,75x19\ BS Då bör du komma upp i drygt 40 knop. Skrovet är det samma som 64:-) Skulle gissa att du har en propp med 17\ stigning?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Mrplasma

Då måste jag åka ner till båten o kika va det är för propp. Trodde det va samma original propp på alla yamma 150...

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Siffrorna tyder på rätt propp, räknar jag på 19 tum får jag 15% slip. Slippen brukar sjunka vid ökande fart och typiska siffror är 42 knop, 6 000 rpm och ca 10% slip. 17 med dina siffror ger bara 6% slip och då fattas rejält med mos i motorn. 21 ger 24% slip, inte heller särskilt troligt.

För att nå 42 knop med en 64 och BS-propp behöver man trimma yill ca 4 på mätaren, hur mycjket trimmar du?

Lyser motorlampan i varvräknaren? Vid ett givarfel på en F150 fixeras vissa paramatrar o bl a ställs tändningen fast till 10 grader BTDC. Detta får motorn att tappa effekt. Ett annat tänkbart fel är att motorn inte får nog med mat.

Verifiera att du har rätt propp och att du har trimmar rätt. Stämmer allt detta behöver motorn kopplas upp till YDS, diagnossystemet, och bränsletrycket på skenan mätas när motorn går för fullt. Bränsletrycket är nämligen inte övervakat på en F150 utan får den inte nog med soppa tappar den i regel kraft utan att tända motorstörningslampan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40kn borde den göra.

64DC 65DC har väl samma skrov, men 65DC annan inredning.

Min 64DC med F200 gör 48kn, så 35 känns otroligt långsamt.

Gissar att F150 på 65DC alltid monteras med en standard propp BS och på en standard höjd.

Kolla i vilket hål motorn är moterad i, skulle varit om någon monterat den alldeles för lågt.

//BB

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel höjd hade tagit en knop, här fattas 7.. Visst kan motorn sitta för lågt men här är troligen mer knas.. Med Reliance-propeller sätts motorn två hål upp, med BS troligen ett hål..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte haft möjlighet att kolla vilken propp som sitter på, ej heller vilket hål den är monterad i.

Ingen motorlampa tändes och jag trimmade till 4,5, över det kändes det inget bra helt enkelt..

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar skumt. jag har en 65 dc med Yama 150 och den gör 41 knop med original bs prop och höjden tror jag är andra hålet. Toppfarten verkar ganska oberoende av last. Samma toppfart själv med nästan tom tank som med hela familjen, full tank, full vattentank mm. För att nå toppfart måste motorn tiltas extremt högt = högst upp på mätaren och nära att det kaveterar. Har läst tester där den gör nästan 44 knop med 150hk och det verkar rimligt med rätt propp, åtminstone på min båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara gasvajern? Tänkte om det inte går att gasa fullt? Kan behövas justeras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara vid allvarliga/stora givarfel/mätvärden motorlampan tänds och motorn ev går över till fasta parametrar. En givare som ger fel värde men som ändå är inom ett för ECU:n rimligt område genererar ingen felkod eller tänd motorlampa. Däremot kan prestandan försämras. Ett annat säkert tecken på att ECU:n inte får ihop det är förhöjd tomgång. Du ska ha en tomgång runt 700 rpm, ligger den över 1 000 rpm är det oxå tecken på knasigheter..

O som sagt det för motorn helt avgörande bränsletrycket är inte övervakat alls. ECU:n förutsätter tyvärr att detta är korrekt utan att verifiera det. En duktig mek som kopplar upp sej mot motorn ser dock direkt om värdena är rimliga för den givna driftsituationen. Du har väl garanti..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vädret tillåter tar jag en tur i morgon. Ja jag har garanti både båt och motor (35 tim) är årsmodell 11 samt svensksålda. Tack alla, hörs i morgon.

Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i princip omöjligt att montera gasvajern fel o slaget på den är fast. Däremot kan motorn va felsynkad vilket kan ge för dålig spjällöppning. Även det märker en mek på YDS. Du verkar sakna sådär en 30 hästar i motorn. Visar sej snurrar OK är det nog dax att kolla skrovet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tankat dålig soppa räcker 35 timmar mer än väl för att ställa till bekymmer med bränsletillförseln. Kördes motorn ifjol? Har den inte blivit riktigt konserverad kan du ha orsaken där. Extremt viktigt att dränera ångseparatorn och köra nån Fuel Stabilizer i soppan inför vintern.. Har båten nångång uppvisat normala prestanda..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten lades i helt ny maj 2012. Har inte varit läge att maxa motorn tidigare än nu, så jag har inte noterat någonting under sommaren. I övrigt går den helt normalt, drar den soppa den ska osv..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem som du fast jag har en Yamarin 63 dc. Också en 150 hk på. Min varvar vid fullgas och upptiltat över 5 på tiltmätaren precis innan den kaviterar, ca 5400 rpm med en fart på ca 44 knop. Min prop är en BS 13 3/4 21. Och den proppen känns för stor för min båt iallafall, kan vara så på din 65dc med kanske... Hur många knop gör din båt på smygläget? Min gör ca 3 knop, och det känns alldeles för snabbt....

 

MVH / Mange

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde du egentligen gjort. Kör man för snällt under inkörningen sätter sej inte kolvringarna i motorn och man kan råka ut för bränsleutspädning av smörjoljan. Det rättar till sej i sinom tid i alla fall men det tar längre tid. Det är bl a av denna anledning man byter olja vid 20-timmarsservicen. Stigande oljenivå är ett tydligt tecken på bränsleutspädning. Det här är dock inte anledningen till dina prestanda-problem men låt motorn gå för fullt ibland, det mår den bara bra av. Har du gjort 20-timmarsservicen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag o polaren var ner till åbo, finland och hämtade en 6420 med F150, så testkörde vi den innan köp och vi fick inte upp varven mer än 5400 och tror den gick drygt 34 knop. Vi drog upp båten och kollade propellern. Det gick inte att se vilken stigning mm, så vi skruvade lös propellern. Det visade sig vara en 17 stigning, men diametern har jag glömt. Polarn fick tag i en BS 13,75x19 (förövrigt av en gammal forumräv från äntligen beställd, han som skulle köpa husbil) och nu gör den drygt 40 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även där bör det varit något mer knas än bara 17 stigning. Jag har kört min 64/F150 med 17 Turbo 1, en lite aggresivare propp än BS. Den drog till varvstoppet vid 6200 rpm och 41 knop med lätt last. Vad var det för 17-tummare din polare hade innan mrplasma? En allt för aggresiv eller stor (yta) propeller skulle kunna ge detta fenomen..

Mindre stigning ger ju normalt mer varv på en fungerande båt. Här fattas mos i motorn eller är det nåt som gör att det trögar.. Eftersom detta är en ny båt bör den ju rimligen va riggad med en 19 BS, något även slipsiffrorna tyder på. Men det lär väl redas ut så småningom..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kört lite med båten i dag, lite mer info..tomgång stabil på 600rpm, ca 2 knop vid samma varvtal. 5400 rpm vid full gas, trim upp till index 5 och 36 knop. Motorn monterad på näst översta steget av fyra.

Det enda jag såg på proppen var M19, måste man plocka av den för med info?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamma-proppar är lite dåligt märkta. Jag är nästan säker på att en svart propp, för det är den väl? Märkt M-19 bara kan va en 13,75 x 19 Black Steel. Men jag kollar upp det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också det är en BS 13,75. Du måste ha något knas i motorn eller har du trimplan som ligger fel?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns såklart två men den andre torde va relativt ovanlig. Dels den du ska ha som sagt håller 13,75 tums diameter eller 17,5 cm radie vilket brukar va lättast att mäta. Denna propp har oxå väldigt raka bakkanter så den är lätt att känna igen rent visuellt oxå.

post-26269-1394237232,0484_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O så den andre som håller 14,5 tums diameter eller 18,4 cm radie. Denna propp har betydligt rundare bakkanter på bladen och är främst avsedd för tyngre skutor med minst 250 hästar. Så det är nog inte så troligt att du har denna propp, speciellt inte med tanke på att slippen då borde varit lägre än de 15% du har nu.

post-26269-1394237232,0752_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga trimplan monterade. Rent spontant känns det som den första Bs 13,75..får nog köra en diagnos på motorn. Ska ändå dit o byta oljetråg som de drog sönder på 1a servicen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...