Gå till innehåll
fredag 24 juli 2026
saltvik

Amigo 23

Rekommendera Poster

Hej.

Skulle gärna vilja höra lite synpunkter från folk med erfarenhet av Amigo 23. Seglar Hurley 18 idag och är mkt nöjd med båten, gillar hur den rör sig i sjön etc men den är tyvärr för trång med två vuxna och två barn (7 och 13 år) ombord. Efter att ha lusläst diverse forum har jag blivit väldigt sugen på just en 23:a. Verkar på alla beskrivningar som att det är en båt som seglar väldigt likt Hurleyn ?  Snygg är den också tycker jag, men räcker den till åt fyra personer ? Hur tycker ni som har / haft Amigo att det funkar ?

Mvh Saltvik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att Amigobåtarnas storlek är storsegelarean, en 23 är ca 22 fot, 27 ca 26, 33 drygt 30.

Skulle tro den blir liten för 4 personer, kraven har ökat genom åren.

Hade en Junker22 tidgare havskryssare för 4 hette det när den presenterades...
Varför inte kika på en Amigo27 direkt?

Själv har jag en Misil2, den är oxå liten för 4 personer, men någon vecka i bra väder funkar, ett sittbrunsstält förlänger båten, kan vara ide att skaffa om det blir en 23:a.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seglar för det mesta själv, men ibland är vi ju fyra och då vill man ju att alla ska kunna sitta i brunnen. När man skall äta och sova ska alla få plats inuti båten. Det är mina krav. Vill kunna använda båten till vanlig sommarsegling medans barnen bor hemma.  Drömmer som så många andra om att i framtiden ta kanalerna till medelhavet, men då blir jag ensam eller med frun. Grejen är att man verkar få en 23 i kanon skick för ca 50000, motsvarande 27 kostar över 100.. Då har jag ju ganska mycket pengar att rusta för om man jämför ? Att ha en långfärdsbåt i hamnen skulle kännas som en skön livförsäkring när jag inte står ut med det svenska vädret längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I ett test i Båtnytt någon gång på 70-talet  (nr4 1974), fick Misil2 och Albin Viggen bäst betyg map familjesegling.

Det var 10 båtar som testades, Amigo23 ansågs vara en robust seglare och trivsamt inredd, men fick lite sämre betyg mest beroende på pentryt, som ansågs lågt och trångt, särskilt mot bridgedäcket. H-båt, Primvent, IF, Ohlsson22, Rock20, Maxi77 och Havsfidra var oxå med i testet.
Maxi77 fick oxå bra betyg, men minus på att skoten trasslar sig med varann och att sittbrunnen är för bred(?), det var svårt att ta spjärn vid krängning.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måttet 23 kvm är nog krysställets, varav storen ca 14 kvm.

Har en A23:a sen 1981, och funderar inte ens på att byta. Funkar bra för 2-3 pers som kustseglare, men är nog lite för grundgående/vek för stora vatten. Såldes även som halvfabrikat så inredning kan variera map utförande & kvalitet, men den lilla båtlängden gör nog kojplatslängderna snålt tilltagna nästan oavsett? Är ju iofs helt okej ifall man inte är en drasut.

Förbättringar som infördes efterhand i produktionen är f.ö:
   7/8-delsrigg med förstaget 90 cm ifrån masttopp (tidigare 3/4-rigg har 140 cm), iofs kan masten framflyttas och balans uppnås oavsett.
   Större självlänshål i sittbrunnen, tidigare användes 2x28mm.
   Dubbla stuvfack, med lucka även i sittbrunnens S.B. sittyta.
   Sprayhoodens höjd verkar variera, kan vara irriterande låg iaf för långväxta.

Den långa kölen gör biliggning med bräckta segel mycket enkel&säker t.ex för kaffepaus eller lugn revning av stor, och det skyddat stora inåtlutande rodret biter bra även kraftigt nedkrängt. Så även om man slarvar med revningen så har man alltid bra kontroll.
M.a.o. inga otrevliga överraskningar, mest bara obekvämt med lutningen och  ibland rentav lite inseglat vatten över sittbrunnssargen.
Snällt uttryckt så kan man väl säga att man varnas i tid utan att nån verklig fara hotar. Det ringa djupgåendet (1,12) gör att man kommer in på rätt grunda vatten, och långkölen tål ev grundstötningar bra.
Men vekheten försvårar iofs ganska raskt kryss i hög sjö och stark vind, för med bara en näsduk hissad så fås inte tillräcklig drivkraft. (Exempelvis 16 m/s i halvskyddat vatten ger nog typ kryssvinkeln 70-80 grader emot vinden, nåt sånt. Har f.ö. ingen vindmätare utan försöker bara ge ett hum om hur båten kan upplevas.)

Men kan ni bara knö ihop er lite, och inte alla fyra är extralånga, så är nog A23:an ändå ett gott val för kustnära segling.

/ Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 12 augusti 2010 | 16:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du verkligen haft samma båt sen 81 ?! Måste vara extremt ovanligt att behålla samma i så många år. Jag har letat info om hur lång stickkojen är men har inte hittat någon siffra, vet du ? Jag är ca 188 så man tar ju lite plats. Hur tycker du att sittbrunnen fungerar, är den tillräckligt stor för fyra vid kryss ? Har din båt förseglet på rulle ? Det är något som jag tänker ha på min nästa båt, verkar mkt bekvämt.

saltvik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittar man bara rätt båt ifrån början så ... Skrattande

Har inte stickkoj i min så måttet känner jag inte till. Fyra i sittbrunnen går knappast, max tre. Men man kan stå i lucköppningen också och kika ut.

Var tidigare ofta på ungefär veckolånga semesterturer med inalles två vuxna och två små barn, funkade okej. Numera är vi mestadels bara två, så nu är det ju närmast lyxigt spatiöst. :)

Har enbart genua på rulle, radialskuret för bästa passform, och är nöjd. Slipper slåss med segelsäckar och det funkar hjälpligt att kryssa även i starkare vind. Med rulle och rätt teknik för storsegelrevning kan man ensamsegla tryggt även i starkare vind och hög sjö. Har en krok med hjälpskot vid revning, har beskrivit detta här ...
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=337982

Genuan har varierande duktjocklek (tunnast närmast förstaget) men blir ändå tung för lättvinds-läns, använder därför en båtshake att spira ut den med. Närmare beskrivet här ...
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=342271
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=269869

Edit: Fel länk.

/ Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 13 augusti 2010 | 16:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du, Thomas måste väl ha träffat fler Amigo ägare ? Vad tycker dom är att föredra, utom eller inombords motor ? Vad har du för motor i din ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en gammal bensin-inombordare, en Albin O11:a på sex hästar. Lite klent, orkar knappt i kraftigare motvind med lite sjö. Nio hade varit fullt okej, och gärna diesel för brandrisken. Trevligt att bara behöva trycka på en knapp för motorgång.

Utombordare är nog vanligast annars, ger ju lite bättre manöverförmåga i hamnar också. Men även med lång rigg tenderar de nog att ömsom dränkas helt eller inte nå ner med propellern, vid högre sjö.

Du får väl ta dig ner till Göteborg, så kan du få provsegla lite. Mejla mig isf.

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det flotta erbjudandet ! Har väl ingen resa till Götet inplanerad i dagsläget, men om jag kommer nedåt så skulle det vara enormt roligt att segla lite med din båt.

Mvh,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har haft en a23. var mycket nöjd med den!! stort roder som gjorde segling i grov sjö till en barnlek.  förpiken e lite trång, saknade en garderob mellan salong o förpik. var inte heller helt nöjd med diskho precis i nersteget. annars en underbar båt. en fingal som väger 2 ton mer ger inte mycket mer innerutrymmen. Tänk dig för att köra a23 med utombordare. den höga akterspegeln gav mig lite bekymmer i hög sjö då motorn lyfte ur sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte avhålla mig från att skriva lite näpet om Amigo 23:an. Har haft kära Sonia i över trettio år, och även om det varit skralt med segling de senaste åren pga tidsslukande husbygge, har jag ambitionen att snart åter vara ute på böljan blå.

Tycker Amigo 23 är en fantastisk båt. Seglar helt OK, känns sjövärdig och trygg även ute på öppet hav, är mycket rymlig för sin storlek och dessutom vacker att se på. Har seglat ensam längre sträckor - även över öppet hav - har seglat med familjen (6 personer) i skärgård och båten är utmärkt i alla lägen.

Pentryt är suveränt placerat med vask och spis vid ruffnedgången vilket gör att man kan stå bekvämt och laga mat med sittbrunnen som arbetsyta i rätt arbetshöjd. 

Sonia är inredd med hyllfack/bokhyllor i ruffen - dessutom bekväma ryggstöd och vridbart bord. Har en 6 hk utombordare som funkar bra (förutom i grov havssjö). Sprayhood bör man ha. 

Kan tycka att denna båt är en unik uppfinning. För en spottstyver får du ett flytande hem och sedan är det är bara att hissa segel och glida iväg var helst du vill på jorden!

Lycka till i dina båtköpsplaner.

Hälsning Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...