mayreaux 0 Postad 9 Augusti , 2010 Hej! Vi har haft en välfungerande iPod-kompatibel stereo i båten tidigare med vattentät fjärrkontroll i sittbrunnen. Stereon kom från biltema och kostade inte mycket mer än 1000:- har jag för mig. Tyvärr hade vi ett åskoväder runt oss i förrförra veckan och både VHF och stereo gav upp (använder antennsplitter), det var ingen direktträff men det räckte tydligen. Nu till problemet. Biltema verkar ha slutat med denna apparat då jag inte kan hitta den på hemsidan längre, så vad skall vi ersätta den med? Våra önskemål: * Höja/sänka volym i sittbrunnen * Byta låt från iPhone/iPod i sittbrunnen (från vald spellista) Det jag har hittat som kan vara ett alternativ är långt från billigt, inte ens rimligt dyrt. Att betala nästan dubbla pengarna för bara en fjärrkontroll mot vad vi la för den gamla stereon (inkl fjärr) är helt sjukt! Hur har ni löst detta i era båtar? Jag antar att vi är långt från ensamma med dessa önskemål. MVH Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 9 Augusti , 2010 Sea Sea har 2 apparater till rimlig peng 895:- resp 1195:- som uppfyller kraven. Har inte provat någon av dessa men funderar starkt på att köpa en då kravet på att kunna ansluta Ipod eller usb ökar och den jag har nu är halvtaskig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 440 Postad 9 Augusti , 2010 Den här finns ju: http://www.seasea.se/Bild_&_Ljud/Stereo/STEREO_LTC_CDD-1060_VATTENTÄT Går säkert att hitta billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mayreaux 0 Postad 9 Augusti , 2010 Problemet med dessa två är att de ej kan kontrollera själva iPoden/iPhonen via fjärren utan man måste trycka på själva poden och ansluta med 3.5mm kontakt. Meningen med lösningen är att iPoden skall ligga i tryggt förvar i navigationsbordet, skyddad för väder och vind. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 9 Augusti , 2010 Attans då får man börja se sig om efter en annan apparat. Skriv om du hittar nått vettigt. Fick tipps om Sony CDX-GT540UI kanske kan vara nått. Senast ändrad av uvek | 09 augusti 2010 | 13:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mayreaux 0 Postad 10 Augusti , 2010 Har hittat en variant som jag fortfarande tycker är på tok för dyr, men som ännu så länge verkar vara det vettigaste alternativet. Stereon kommer från Kenwood och heter KMR-440U och kostar 2290:- på www.nardik.se (den enda ÅF som verkar sälja den ännu) Till denna kan man köpa till en trådbunden IP67-klassad fjärrkontroll, KCA-RC107MR, för 990:- Förlängningssladd mellan huvudenhet och fjärr tillkommer med hutlösa 520:- för 7 meter. Då denna bara är en 8-polig kabel med skärm och två DIN-kontakter löder man ihop den själv för en bråkdel av priset. Vår semester börjar på fredag så det blir nog till att snällt lägga en order idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 10 Augusti , 2010 Sladd till fjärren - nej tack och jag håller med att den är tok dyr. Har inte läst specen men ok om den klarar av dvd skivor och man kan koppla in en extern skärm. Får bli ett vinterprojekt för min del. Måste finnas andra alternativ som inte kostar över 1500:- . Ha en trevlig semester Mvh Uve Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser