Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
stefan66

Köpa beg båt i Finland

Rekommendera Poster

Hej!

Har kikat lite i Finland och hittat en antal intressanta beg. båtar hos privatpersoner. Är det någon som har erfarenhet av att handla privat i Finland? Moms, skatt, tull etc. Vore intressant att få svar på detta.

Tack så länge

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har köpt några båtar därifrån. Det enda som behövts göras är att den gamla båtägaren avregistrerar båten ur det finska båtregistret sedan har det inte varit några andra saker att tänka på. Har kollat runt lite och i och med att bägge länderna är EU-länder ska det inte vara något problem att föra i mellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar! Låter som det lika lätt att handla båt i Finland som i Sverige om man bortser från språketGlad.

Kollar på www.nettivene.com har ni några fler förslag?

 

Hälsningar

Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det lätt att handla från EU land men samma sak gäller för vliket land det än är, inom EU eller icke EU. Oavsett om båten är begagnad så skall den vara momsad inom EU någon gång. Så om inte båten tidigare är momsad tex i Finland så ska den momsas när du köper den och tar den till Sverige..

Därför ar det viktigt att man får orginalhandlingarna som vissar att båten är momsad i Finland annars riskerar man att åka på moms en gång till. Detta är något man kollar lite då och då, speciellt om du tänker gå till andra länder an Sverige med båten där man är nogrannare och gärna kollar detta.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta var ju en väldigt intressant diskussion!

Jag hoppar på den och ställer lite frågor som jag skulle vilja ha svar på.

Hur är det med CE-märkningen på båtar sålda i Finland? Moms och skatt i Finland fungerar väl på samma sätt som i Sverige? Att man betalar detta vid köpet, eller? Och om den då är betald från första köpet så borde ju momsen vara betald och klar? I o m att båtarna måste registreras i Finland så borde det ju finnas ett tämligen avancerat register på motor- och skrovnummer så det är möjligt att kontrollera om dessa är stulna? Försäkringsbolag?

Hoppas någon har lite koll på detta!

Mvh, Klas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första... Va f-n köper ni båt i Finland för? Här e ju allt mycket dyrare! Själv kollar jag närmast blocket, nettivene.com får hålla sina dyra båtar!

Motorbåtsregistret har funnits flera år redan, så på den fronten är allt bra med stulna båtar. Segelbåtsregistret kom till först för ett par år sedan, så den kan man ju knappast lita på ännu tycker jag.

Polisen vet väl bäst om stulna båtar, men det är ju en annan sak om de berättar något.

Sen är det språkmuren... De flesta finnar vid kusten kan nog minst några ord svenska, eller åtminståne förstår de, om ni försöker prata lungt och tydligt. Annars är det ju engelska som gäller.

CE-märkningen och lagen för övrigt är nog ganska lika sveriges lag.

Info om momsen finns på sidan http://www.skatt.fi/  -> skatteinfo. Om jag inte kommer fel ihåg, måste man betala moms för en båt som är nyare än 1989, eller använd mindre än 80 timmar, alltså om inte momsen är redan betald nån annanstans inom EU

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Det är en speciell typ av båt/ märke som jag är ute efter och som är väldigt mycket billigare hos er i Finland än här i Sverige.

Avseende språket så tror jag det löser sig rätt bra då jag har lite gamla kamrater som bor här och var i grannlandet!

Så om jag förstått det rätt så säljs de flesta(?) nya båtar med moms och skatt annars gäller mer än 80 timmar körning på båten?

Ska gå in och läsa det finstilta nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja i Finland gäller samma för moms som i Sverige. Dvs moms betalas av konsument vid köp. Men:

1. Båten kan ju vara ägd av en firma precis som i Sverige som lyft av momsen. Jag vet ju inte vilken båt du avser.

2. Det förutsätts också att du har ett momskvitto eller annan orginalhandling där det klart framgår att första köparen har betalt moms. Om inte detta finns så kan du bli betalningsskyldig igen. Det finns inga register där man också har registerat moms eller inte eftersom detta kan vara olika för olika ägare.

Så att köpa en hyffsat ny båt idag utan att få med orginalhandlingen som visar att moms är betald är som att be om problem. Du kanske inte får problem men du vill kanske sälja båten och nästa köpare kanske vill ha kvittot för att göra affär.

Skattemyndigheten eller rättare sagt moms enheten i Ludvika brukar ju jaga det mesta i båtväg. Men störst risk är det i typ Frankrike, England, Italien där man regelbundet kollar utländska båtar och momskvitto. Har själv haft besök i Frankrike och England men det är ok när du visar ditt momspapper.

När du pratar om 80 timmar så syftar du på definitionen på en ny eller begagnad båt. Alla nya båtar skall momsas i Sverige och då gäller principen 3 månader och 100 timmar. Annars är dom begagnade och moms kan vara betald i annat land. Men om den inte är betald i annat land så skall den betalas oavsett om båten är 5 år.

Per

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En blocket-klon där det verkar vara mest den svenskspråkiga befolkningen som annonserar är :

http://www.findit.fi/sve/

I Vasa-området går det oftast bra att använda svenska

 



Senast ändrad av Faderullan | 10 augusti 2010 | 21:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...