Gå till innehåll
söndag 07 september 2025
Vadbruse

elproblem

Rekommendera Poster

Hej!

Jag äger en Bella 655 som nu har fått något fel på elsystemet.

När jag stänger av motorn hänger vissa instrument kvar på de värden de hade när jag körde, det verkar som om det ligger kvar en spänning. Detta har nu fått till följd att förbrukningsbatteriet är så gott som slut. Och jag har insett det kloka i att alltid stänga av huvudströmmen när jag ligger i hamn.

Hur gör man lättast / smartast en felsökning på elsystemet?

mvh Vadbruse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog börja med att undersöka tändningslås eller motsvarande kan ev.hjälpa med en dos 5-56 eller liknande ifall kontaktbrickan i botten inte följer med nyckeln när du vrider av

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har dettta hänt plötsligt?

Orginalinstrumenten till Merc/Mariner brukar hänga kvar när strömmen är bruten, så detta måste inte vara orsaken till urladdningen. Varvräknaren brukar t.ex. visa ca 1000 varv och gå ned till noll först när 12-Volten återansluts.

Men huvudbrytaren bör ändå alltid brytas.

Felsökning;:

1. Var noga med att slå av alla strömförbrukare.

2. Koppla bort så att endast ett batteri är anslutet. 

3. Lossa plussanslutningen till det kvarvarande batteriet och koppla in en Amperemeter melan battreripol och kabel. Läs av strömmen. Någon enstaka milliampere kan vara acceptabelt.

4. Om det är mer, lossa säkringarna en och en och observera strömmen med säkringen borttagen och sättsedan tillbaks den. Pss får du en uppfattning om vad varje avsäkrad krets bidrar med och bör bättre kunna ringa in den/de möjliga felkällorna.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...