Propipe 0 Postad 3 Augusti , 2010 Hej. Jag och min fästmö har tidigare haft en HT på 5 meter och tänkte nu byta upp oss. Efter att ha kollat på Flipper 620, 700 och lite andra båtar har vi nu bestämmt oss för att satsa på en 7m båt med midcabin. Har kollat på Sea Ray Sundancer 220, 230 och 250. 250 tycker vi blir aningen för stor. Just nu ligger 230 bättre till då den är lite nyare och har fullängd i midcabin, det hade inte 220 från -89 som vi tittade på. En fördel med 220 är att den är hel baktill. Vi en liten grabb som gärna ska stanna I båten. Är det någon som har erfarenheter av dess båtar och kan komma med tips på vad man ska titta på vid köp. Hur är det med andra märken såsom Maxum, Rinker, Regal, Chaparall och Monterey? Tar gärna imot förslag på lämplig midcabinbåt. Budjet: 250´ 000kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 3 Augusti , 2010 Även Bayliner och Wellcraft har rätt så trevliga midcabin båtar. Man vad jag har sett så verkar det finnas flest Sea ray's så en sådan är nog lättast att hitta. Leta en med nyare eller relativt nyrenoverad motor, kolla när bälgar till drev är bytta, o frächt kapell. De sakerna är sådant som ger huvudbry. Kolla sen så att det är lätt att komma i land från båten dvs att pulpiten är vettig. En midcabin båt är ju lite högre ( lite mer vindfång) och har ni en liten att hålla reda på så är det bra om ni hittar en båt som dessutom är utrustad med bekvämligheter typ ankarspel vilket gör tilläggningen lite lungnare då ni slipper springa runt i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 41 Postad 3 Augusti , 2010 Hallåj Om du väljer bort 250 som jag kan tycka är bättre pga av sin längd (går bättre i sjön). så tycker jag att du självklart ska välja 230 för 220. 220n har inte alls samma smarta lösning i aktern med soffor och även möjlighet till soldäck/koj som 230n har. Det JAG tycker är viktigt är även att det är en v8 och ingen svag v6. Man kan tycka att det ska vara mer ekonomi med en v6 men det får jobba hårdare och har det ganska tuft att få upp båten i planing. Annars så är det som föregående nämner. Kolla skick på motor och drev. Jag skulle föredra Bravo framför Alfa om det är möjligt. Om inte annat så ett alfa gen2. Kapell och mycket annat går alltid fixa men det kostar. Ett kapell ligger på i rundaslängar 20.000:-. Ankarspel 15-20.000:- klä om dynor (ruffen kan man fixa själv om man är händig) men annars 20-40.000:- ruff/sittbrunn. Resterande är några tusingar här å där. (ny kyl 5000-6000:-, Batterier 2000-6000:-, solpanerl 2000-4000:- m.m) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser