Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Propipe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    35
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Propipe

  • Placering
    Fänrik
  1. Hej alla glada båtåkare. Har lite funderingar kring barn i båt. Säkert många som testat innan mig och därför vill jag gärna höra hur ni har gjort när famlijen går från 2 till 3 osv. (Har en kille på snart 1 år). När började ni ta med bebisarna ut på sjön? Vad gick bra? Vad var mindre lyckat? Var det dagsutflyckter eller längre week-end turer. Vad ska man tänka på? Tips på utflycktsmål etc. Tack på förhand för Era erfarenheter. EDIT: Språket Senast ändrad av Propipe | 14 mars 2011 | 21:50
  2. En ny bluffa annons? http://www.blocket.se/jonkoping/Flipper_705_HT__07_dodsbo_31117549.htm?ca=11&w=3 Samma bilder som en Flipper 705 HT för över 700´ 000kr. Säljes nu för 235´ 000kr. Löp o köp!
  3. Dels är jag rädd för att köpa en båt med en motor som inte är väl omhändertagen. Det känns som man måste öppna motorn för att kunna avgöra skicket om den är sjövattenkyld. Om jag köper en båt från 2000- 2006 för 350-450´ 000 vill jag inte behöva byta motor efter ett par år. Har inte sett någon båtannons på blocket där man bytt en sötvattenkyld motor efter 5-10 år. Däremot har jag sett flera sjövattenkylda motorer som renoverats eller bytts efter 7-8 år. En annan fördel är att vinterkonserveringen blir lättare. Efter att ha läst på forumet känner jag att om så många misslyckas med vinterkonserveringen (även proffisionella på varv) vilket medför sönderfrysta block och dyra reparationerorn så vågar jag inte vinterkonservera själv. Om jag inte kan göra en del av jobbet med båten själv på båtklubben blir den totala kostnaden större och därmed skulle jag spara på att köpa en sötvattenkyld motor om jag behåller båten några år. Det jag är ute efter är väl sammanfattat; Ska man invänta rätt sötvattenkylda objekt eller ska man våga ta en sjövattenkyld och hoppas på det bästa. Jag inser att en sötvattenkyld motor inte är underhållsfri men det känns som att en sådan motor håller längre. Tycker det är lite konstigt att inte fler har sötvattenkylda båtar då jag endast ser fördelar med det systemet. Har jag fel?
  4. I helgen har jag varit och tittat på en båt från 2006 och en från 2003. Säljaren av 06-båten hade verkligen ingen koll på sin båt. Sa på telefon att båten va färskvattenkyld. Okej, bara för att båten gått i mälaren senaste 2 åren gör den inte färskvattenkyld. Den var således sjövattenkyld. 03:an hade bytt motorn i år. Det var för att varvet slarvat med konserverningen. Man hade monterat en ny sjövattenkyld motor (motoren var från 2006). Jag kan inte sluta förvånas över hur många NYA båtar som är sjövattenkylda (även motorer från 2000-talet som har förgasare men det får vi ta i en annan tråd). Hur stor är skillnaden i pris mellan sjövattenkyld och sötvattenkyld när man köper en ny båt? Om man köper en båt för 6-800´ 000kr varför snålar man då in på sötvattenkylningen? Vad sparar man? 30-40´ 000? Vad är fördelen med SJÖvattenkylning? Finns det någon? Jag kan tänka mig att det på varmare breddgrader kan vara båttre pga att vattnet är varmare och därmed tappar man kyleffekt i värmeväxlaren jämfört med ren sjövattenkylning. Å andra sidan rostar det betydligt mer i saltvattnet i medelhavet eller utanför Florida. Hur många utombordare byter man efter 7-8-10 år? Kan man sätta en utombordare på en searay? Skämt osido, ni som har Sea Ray och andra jänkare, kör ni med sjövattenkylning och hur funkar det för er? Har ni övervägt att konvertera till färskvattenkylning?
  5. Tack för svaren!!! Det känns som att det kan vara värt att eftermontera ett slutet kylsystem. Dom pengarna får man nog igen vid en eventuell försäljning. Planen är ju att man ska ha båten några år men det sa vi om vår förra båt också. Vad är farhågorna med sjövattenkylning? Hur länge håller en sån motor? Det är ju trots allt MÅNGA båtar som har sjövattenkylning så SÅ farligt kan det ju inte vara. Eller..?
  6. Hej. Båten jag tittat på är sjövattenkyld, alltså har ingen varmeväxlare. Undrar om det går/är lönt att eftermontera och vad det i så fall kostar. Tycker det är konstigt att det säljs båtar 2005 som är sjövattenkylda, motorer med slutet kylsystem har väl bara fördelar, rätt arbetstemperatur, ingen rost etc
  7. Hej på er. Jag går och funderar på att köpa en 7,5 meters jänkarbåt med midcabin. Båten är från 2005 och har en Volvo Penta 5,0 GXi. Gångtid 150 timmar. Efter att ha kollat på en massa annonser blir jag skeptisk till sjövattenkylning. Många verkar ha renoverat sina motorer efter 5-10 år. Det kan givetvis vara så att motorn är misskött men när förhållandevis många har fått göra större renoveringar blir jag lite försiktig. Har några bekanta som hat sötvattenkylda motorer som gått felfritt (ingen renovering, inte ens bytt limpor och knän) i 10-15 år. Är det normalt att man får byta block efter 8 år? Min fråga/frågor är: - Vågar man köpa en båt som är sjövattenkyld? - Kan man eftermontera sötvattenkylning eller är det för sent? - Vad kostar det att konvertera? Har inte tummen mitt i handen så jag kan nog göra jobbet själv om det inte är är jättesvårt. Tacksam för snabba svar!
  8. Hej. Jag och min fästmö har tidigare haft en HT på 5 meter och tänkte nu byta upp oss. Efter att ha kollat på Flipper 620, 700 och lite andra båtar har vi nu bestämmt oss för att satsa på en 7m båt med midcabin. Har kollat på Sea Ray Sundancer 220, 230 och 250. 250 tycker vi blir aningen för stor. Just nu ligger 230 bättre till då den är lite nyare och har fullängd i midcabin, det hade inte 220 från -89 som vi tittade på. En fördel med 220 är att den är hel baktill. Vi en liten grabb som gärna ska stanna I båten. Är det någon som har erfarenheter av dess båtar och kan komma med tips på vad man ska titta på vid köp. Hur är det med andra märken såsom Maxum, Rinker, Regal, Chaparall och Monterey? Tar gärna imot förslag på lämplig midcabinbåt. Budjet: 250´ 000kr
  9. Kul att tråden tog fart igen! Det att köpa båt är, för mig, tvära kast hela tiden... Beroende på vilka parametrar man ändrar är det svårt att jämföra. När vi började titta på 620 tänkte man i runda slängar 150´ 000kr. Började snegla på 620c och då blev priset upp mot 200´ 000. Det är som vissa skriver, en gammal tvåtaktare drar lika mycket som en V6 MPI på 220 hk. En 620C med en 2-takt från 92 drar nästan 1,5l/NM. Det innebär att ett motobyte på en 620C är ett måste och då pratar vi plötsligt närmare 300´ 000. Då kan man lika gärna köra en båt som päronen har. Deras Askeladden 705 Vouager drar 1,4-1,6l/NM. Den är bra mycket snyggare än 620, men bra mycke dyrare också... Lite av tanken med att köpa en mindre båt (620) är att man, med en nyare motor, kan kommer ner kring litern/NM. Återkopplar man då till en 620C blir det efter motorbyte nästan 300´ 000. Man får mycket båt för dom pengarna. Ex en nyare jänkarbåt eller dito skandinavisk. Då riskerar man dock att hamna en bit strax över 300´ 000 plus att förbrukningen går upp mot 1,5l/NM. Är det bara jag som blir förvirrad nu..? Vårat önskemål är att hitta en båt som inte drar för mycket soppa och som inte kostar skjortan. Det är kanske inte helt realistiskt att tro att man ska få en båt på runt 6-7 meter, med soppatörst runt litern för under 200´ 000. Med en flipper känns det iaf som att det KAN gå. När jag tidigare pratade om motorbyte så änkte jag först och främst på en ny motor. Man kan ju komma undan billigare med en renoverad men här ställer begräppen till det lite. Har tittat på båtar med renoverad motor. Det kan vara allt från att man bytt tändstift och impeller till en fullskalig renovering med bytta lager och honade cylindrar. Efter närmare eftertanke är Ryds 695 Family kanske inte ett alternativ längre. Tittade runt på deras hemsida förra året och såg att ganska många endast ägde deras båtar 1-2 år. Sånnt gör mig skeptisk. Äggtunna skrov känns inte heller lockande. En Flipper 620 har som regel bytt ägare kanske var 4-5 år. Vissa har bara haft 2-3 ägare sedan den köptes ny i början på 80-talet. Det som kvarstår är frågan: Ska man satsa på en 620 eller en 620C. Är det värt 50-80 tusen extra för C-modellen? Eller är underdogen Uttern 6200 CC en vinnare? Du/ni som kör Uttern 6200 CC, är det någon av er som kört 620/620C? Likheter, för- & nackdelar? Senast ändrad av Propipe | 23 mars 2010 | 17:47
  10. Instämmer, ganska mycket of topic... Det finns andra trådar att diskutera innombordare vs. utombordare, 2-takt vs. 4-takt etc... Jag skrev tidigare att jag vill ha en modern motor. I prisklassen som vi pratar om skulle jag vilja påstå att det inte finns båtar med nya innombordare. Sen är det så att det man kan och har gjort tidigare oftast är lätt. Jag har servat utombordare förut och därmed tycker jag att det är lättare. Jag har aldrig servat en utombordare. MEN det som är HUVUDARGUMENTET för utombordare är att ingen av ovanstående båtar har innombordare (ja, jag vet att det finns ett fåtal 620 med innombordare men dom är inte så många...) Tillbaka till topic nu om jag får be. Någon som testat Uttern 6200 CC. Pratade med en kille som har en Uttern. Han sa att Uttern passade bättre som familje/campingbåt och att flippern passade bättre som köra fort båt. I mina öron låter det ganska konstigt. Flippern är ju känd att stampa duktigt i sjön. Ingen båt jag skulle vilja köra i 40 knop. Utterna som ska gå bättre i sjön borde alltså, enligt mig, vara en bättre båt än flippern att köra fort med. Det kan iofs vara så att flippern är mer lättdriven och därför är lättare (kräver mindre motor) att köra fort med. Jag tror dock att personen i fråga sålde in sin egen båt då han visste att jag och mins sambo sökte en båt för 3-4 dagars camping i skärgården. Input anyone?
  11. Jo, vi har tittat på några Uttern 6300 men inte provkört någon. Efter en artickel i Praktiskt båtägende verkade Uttern 6300 vara ett alternativ men den båten gick bort efter vi tittat på den. Soffa i aktern mm kändes bra men det var så jä¤#a bökigt att fälla bordet för att så solsäng/extra bäddar etc. Ganska gott om plats men båten känns mörk och gammal. Trä är mysigt och ger en ombonad känsla men lagom är bäst. Sen var dynor etc. slitet i de som vi tittat på. Jag gillar inte klinkat skrov bla. pga att vårpoleringen tar mycket längre tid men även för att det känns gammalt. Sen hjälper det inte att man ser samma båt på blocket år efter år även fast dynor och motor är bytt. Överpris eller mindre bra båt? Sen är det ju som alltid med smaken...
  12. Tittade först på Flipper 700 men tyckte att Ryds 695 var bättre. Själv föredrar jag utombordare. Servicen trycker jag är enklare och jag vill gärna ha en modern motor. Det är ganska lätt att byta en utombordare till en modern 4-takt. Ett motorbyte i en Flipper 700 är både dyrt och inget jag skulle göra själv. Sen kan man ju alltid diskutera hur användbar toaletten i en 700 egentligen är. För oss passar nog en 620 bättre. Läser runt på diverse forum om 620 och hur stor skillnaden mellan 620 och 620 C egentligen är. Har även pratat med båtmäklare (som säljer både 620 och 620C) och den personen tyckte inte att skillnaden mellan skroven var så stor. Nackdelen är att en 620C kostar mellan 150-200´ 000 INNAN ett motorbyte. En äldre 620 kostar 150-180´ 000 efter ett motorbyte. Anledningen till att jag vill ha en nyare motor är dels driftsäkerhet (hos en nyare motor, vet att det diskuteras häftigt angående driftsäkerhet hos 4-takt vs. 2-takt) men även miljö och bensinförbrukning. Eftersom Ryds 695 Family är så pass ovanlig är kanske den stora frågan: Uttern 6200 CC eller Flipper 620? Ska man satsa på 620 eller 620C? Mer input från ägare och gärna från dom som testat båda modellerna. Senast ändrad av Propipe | 20 mars 2010 | 13:02
  13. Hej Suckan. Har du kört gamla 620 och märkte du någon skillnad? Vad har du för motor och förbrukning på din 620 C? Någon som har en Ryds eller Uttern med lite input?
  14. Hej. Såhär på vårkanten är det dags att byta båt då jag och min sambo sålde våran 5.20 HT-båt i höstas. Nu med småbarn behöver vi mer plats än vad vår 520 kunde erbjuda. Nu till frågan, vad ska man välja? Har tittat på flera Flipper 620 och tycker att planlösningen passar oss perfekt. Den är betydligt större (känns det som) än våran gamla båt. Det vi gillar med Flippern är att man kan stänga till om kojerna längst fram. Det passar bra när barn ska sova och vuxna vill sitta uppe en stund till. Det finns ett litet kök och matplats för 4. Vettig bränsleförbrukning med 4-takt alt. direktinsprutad 2-takt. Nackdelen med Flipper 620 är att den är relativt stötig när det går vågor. Detta vår ganska störande på vår gamla båt. Skrovet ska tydligen vara bättre på Flipper 620 C men hur stor skillnad är det? Har provat en gammal 620 utanför Norrtälje och då stötte det en hel del. Har testat en 620C i Sollentuna på spegelblankt vatten så jag kan inte riktigt jämföra dessa två. Någon som provat båda under liknanade förhållanden? Vad är skillnaden i bottenvinkel? Ett alternativ till 620 är Uttern 6200 CC. Påminner om flippern men ska tydligen gå bättre i sjön. Har inte provkört någon och tar gladeligen emot synpunkter från dom som har gjort det. Fördelar och nackdelar jämfört med flippern? Bottenvinkel på Uttern? Bensinförbrukning? Ett tredje alternativ som vi kikat på är Ryds 695 Family (bottenvinkel 19 grader). I mina ögon en snygg och rymlig båt som även har separat toa. TUNGT argument när man har småbarn. Nackdelen med Rydsen är att det inte finns så många och att den kostar dubbelt så mycket som en gammal flipper 620 samt att bensinförbrukningen är betydligt högre (1,1-1,4l/distans enligt uppgift). Tar gärna emot tankar och synpunkter på ovanstående båtar. Förslag på andra båtar är också relevant men med följande kriterier: - Mellan 6-7,5 meter - 4 Kojplatser - Kök med matplats för minst 4 - Toalett (helst separat men porta-potti funkar) - Att man kan stänga till förpiken - Vettiga sjöegenskaper för Stockholms skärgård. - Utombordare (4-takt eller direktinsprutad 2-takt) - Förbukningen bör ej överskrida 1,2-1,3l/distans (Mao inte intresserad av Sea Ray med V8) - Trailerbar Båten kommer ska användas i Stockholms skärgård på helg och långhelg (3-4 nätter). Tacksam för tankar, idéer och förslag. Senast ändrad av Propipe | 18 mars 2010 | 10:46
  15. Hej. Jag kan tipsa om T-amp. En liten digital förstärkare som drar väldigt lite ström. Man kan koppla in sin MP3-spelare, telefon eller vilken musikkälla som helst på RCA ingången. Jag köpte en T-amp och ett par bilstereohögtalare. Fördelen som jag ser det är att man kan ta med T-ampen hem (eventuellt flera användningsområden) och minska stöldrisk jämfört med bilstereo. Den går på både 220V, 12v (via cigarettuttag) och batterier. 8 AA batterier räcket till ca 15-18 timmars spelande. Du kanske har införskaffat bilstereo redan men T-amp är ett tips som är värt att titta närmare på. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=231707
×
×
  • Skapa nytt...