Gå till innehåll
torsdag 08 januari 2026
IvarN

Mina renoveringstips

Rekommendera Poster

Jag hade missbedömt arbetet rejält med att få en bra yta på formens insida, så det blev en herrans massa slipande. Dessutom hade jag dessvärre även tydligen slarvat när jag laminerade, så jag behöver slipa och spackla ett par vändor till innan ytan duger som underlag.

IMG_3131.jpeg

IMG_3129.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är nu tömd och har jag börjat svabba ur den sista bensinen. Det var rejält med bös i tanken, trots att jag gjorde den ren för ca tre år sedan. Det invändiga ytskiktet har börjat krackelera på ett märkligt sätt och släppt färg mm.

IMG_3151.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag inspekterade tanken mer noggrant invändigt så upptäckte jag att skvalpskotten var fastnitade och därmed sannolikt gjorda av metall.

Vilket skulle göra en kommande uppsågning av tanken betydligt mera krånglig, gnistrik och riskfylld.

Så jag gjorde ett nytt försök att lyfta ur den. Började med att riva det aktre mothållet som tack vare sin plywoodkärna gick skapligt lätt att riva.

IMG_3160.jpeg

Redigerad av IvarN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gick att försiktigt bända sig ned med kofoten och ta spjärn mot batterihyllan (viktigt att inte ta spjärn direkt mot skrovet) och fick faktiskt tanken att röra sig några millimeter uppåt under ett högljutt knakande.

Uppmuntrad av framgången återmonterade jag kedjespelet och jobbade parallellt med detta och kofoten. Under fortsatt högljutt knakande gav tanken med sig alltmer och lyfte sig ytterligare ett par centimeter.

Och till slut - hör och häpna - så släppte hela tanken med ett rejält knak.

IMG_3161.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och sedan var det en smal sak att vinscha upp sista biten.

IMG_3162.jpeg

Redigerad av IvarN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orsaken till att tanken satt så hårt samt att det knakade så högt när började lossna fick sin förklaring; undersidan var fastplastad i en plywoodhylla, vilken revs isär när jag lyfte. Återstår att skura bort femtiotvå års bös.

IMG_3163.jpeg

Redigerad av IvarN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det ser ju ganska omysigt ut där tanken legat🤢

Ska du bygga en ny tank själv, leja bort jobbet eller köpa fabrikstillverkad tank?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken (ber om ursäkt för ordvitsen) är att leja bort tillverkningen. Den tidigare tanken var större än nödvändigt (450 liter) för att puttra runt bland kobbarna i Stockholms skärgård, så planen är att minska till 300 liter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gick rätt smidigt att få ur tanken ur båten, den var inte särskilt tung men extremt otymplig. Jag placerade ett par brädor från aktern ned till tankutrymmet och spelade upp dem första biten och föste därefter. Sedan placerade jag tanken på motorkåpan och flyttade brädorna till utsidan, varpå jag kunde tippa över den och fira ned.

IMG_3198.jpeg

Redigerad av IvarN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter en hel dags skurande så blev det faktiskt riktigt rent och fint. Det gick åt ett lass handdukar och trasor samt rejält med rengöringsmedel. Jag tog även bort hela plyfan som tjänstgjort som upplag för tanken. Märkligt att tillverkaren valt en blottad plyfa i stället för en inplastad, ännu märkligare att den faktiskt hade lite hållfasthet kvar. Men den var tillräckligt röten för att behöva tas bort.

En annan märklig konstruktionslösning gav svaret till varför det var så mycket smuts runt den gamla tanken, särskilt runt den aktre delen. Det visade sig att utrymmet bara hade avrinningshål i den förliga delen, eftersom båten normalt lutar svagt bakåt så har det alltid stått vatten i bakkant av tanken och smutsen blivit kvar när vattnet dunstat. Så där kommer jag att komplettera med aktre avrinningshål.

Nästa steg blir att finrengöra, slipa och plasta en bädd för nya tanken men det får vänta ett par månader tills värmen återvänt.

IMG_3209.jpeg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...