Gå till innehåll
torsdag 20 november 2025
Celicar

Erfarenhet av Johnson/Evinrude sökes

Rekommendera Poster

Min Johnson 70 hk 1993 är besvärlig när jag ska starta den. Motorn kan starta om man kör startmotorn länge, den hostar och småstartar så jag måste köra startmotorn länge. Motorn kan då komma igång, blåröker men går. När den väl blir varm går den som tåget. Jag har bytt stift och har 'startmedel' i bensinen. Stiften ger gnista och det kommer bensin. Den startar bra igen när den är varm men krånglar eller är 'död' när den stått ett tag.

Någon som har erfarenhet av detta ? Vad kan man göra ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla choken, den är ju elektrisk och aktiveras när du trycker in nyckeln lite extra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog ingen automatchoke, utan en elektrisk. Det ser du för  under kåpan brukar det sitta en svart? solenoid, dragmagnet med en liten dragstång till förgasarna. När du trycker in nyckeln skall solenoiden dra och stänga chokespjället. Så är det på alla 2-taktsmotorer jag sett med elstart och så tror jag det är på din också. Är det automatchoke, vilket jag inte tror, kan du kolla att chokespjället är stängt när motorn är kall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en likadan fast 89 års. Har du en instruktionsbok ? Det är iaf viktigt att prime:a (ungefär samma effekt som att choka motorn) genom att trycka in nyckeln i 2-3 sek innan startmotorn kopplas in vid kallstart, viktigt också att pumpa ordentligt på blåsan allra först. Kanske har du redan koll på detta men jag hade inte det i början och då var det precis som du säger svårt att starta den kall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Folk yrar i nattmössan här, det stämmer att en magnetventil öppnar när du trycker in nyckeln. Men öppnar inget chokespjäll och allt vad de hittar på här utan ger extra bränsle via en separat kanal in i förgasaren. Tryck in nyckeln när du kör på startmotorn så startar den lätt, att kolla om den funkar är enkelt. Tryck in nyckeln när motorn står på tomgång, går den då ner i varv eller stannar så är den ok. Du kan även öppna den separat på den röda lilla spaken som sitter på magnetventilen, stäng den bara igen när motorn startat.

Senast ändrad av k650 | 02 augusti 2010 | 19:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

extra bränsle eller ett stängt luftspjäll, samma effekt, fetare blandning, motorn startar.

choke var egentligen kväva eller strypa (lufttillförseln), prime var att ge extra bränsle (kallades snapsa förr).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...