Gå till innehåll
lördag 24 maj 2025
brobben

Propeller fundering?

Rekommendera Poster

Hej!

Har varit ute och mätt diametern på min properller och kommit fram till att den är 26cm i diameter alltså 10,20tum vilket rundas uppåt så den är säkert 11tum(stigning vet jag inte). Min fråga är om det är rätt propeller till båt och motor? Jag kan tycka att båten borde vara lite piggare och känns lite slö och tar ett tag innan den planar.

Motorn och båt: Örnvik clx 500 -02 med mariner 60hk -03

Mvh

Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har några tips och ideer?

Behöver jag ta reda på mer fakta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, stigningen. Diametern säger nästan ingenting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok.. ska kolla om jag kan hitta den, jag har sett en beteckning på propellern men den är väldigt svag och svår att läsa.

Tack så länge!

Mvh

Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan googla på beteckningen. Oftast hittar du mer info då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns några till salu på blocket jämför med vad de har för prestanda o propp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enl körfakta så ska det vara en propeller som heter 48-816704A40  13P i stigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för era svar jag ska kolla ikväll vad det är för beteckning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har kollat prpen och jag tror att det står( siffror väldigt otydliga): 4873138440 14P.

14P vet jag att det står, dom andra siffrorna kanske inte stämmer till 100%.

 

någon som blir klokare av detta?

 

 



Senast ändrad av brobben | 04 augusti 2010 | 21:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

där har du förklaringen varför den känns slö ,du har nu 14  tum stigning på propellern o ska vara 13tum i stigning enl körfakta, det betyder att den blir lite rappare upp i plan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 tum lägre stigning gör en ökning ca 200-300 varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svaret wanmar!

det betyder att jag måste kolla varvtalet när jag åker nästa gång(ikväll). jag har för mig att jag har kolla inna och då legat på max varvtal som är föreskrivet 5500rpm. det är väl inte så bra om motorn varvar för mycket?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har nu efter lite surfande kommit fram till att betckningen säkerligen är:

48 73138 A40 14P

diameter 10,2tum

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag äntligen varit ute och provat och mätt varv och dyl.

vi var två vuxna 2x80kg och ett barn 1x15kg.

Det jag kan konstatera är full gas ger 6000rpm vilket är 500rpm över vad som är angivet på motorn. Båten planar vid vad jag tycker högt varvtal ca.4500-5000rpm vid optimerad trimmning av motorn, när man går från 5500rpm till 6000rpm så blir det ingen dirkt fartökning. skulle tro att maxfart låg på 26-27knop. det känns som att plantröskeln är rätt hög och att den lätt tappar plan om man går ner för mycket i varvtal.

någon som kan ge mig lite tips efter detta?

 

Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det skulle betyda att du skulle ha en propeller med stigning 15P,men jag undrar om din varvräknare står rätt inställd eller visar kanske fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok..jag ska kolla varvräknaren, jag tror att den står 2 eller 3P idag.

Tack Wanmar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har kollat och varvräknaren stod fel, har ändrat till 6P coh får se vid nästa provkörning vad den visar.

Har oxå en fundering på excelprogramet Prop ´ n speed. när jag matar in mina fakta för att räkna fram slip så visar den 25-30% i slip, ska det vara så högt? jag tänker om det kanske är så att min propeller slirar? förslaget på stigning jag får är 13.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår har du använt maxvarvet från en felaktgt inställd varvräknare som inparameter. Visar den för mycket så kan resultatet säkert bli ett slip på 30 % eller mer, men alla beräkningar är ju i princip värdelösa utan kontroll på indata.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nej, jag har använt maxvarv som är angivet på motorn 5500rpm.

Bifogar bild.

 

Mvh

Mattias

 

 

post-10015600-1394236473,3331_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad får dig att tro att detta korrekt med en propeller som har för stor stigning?

Skit in ger skit ut. Så är det med alla beräkningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har nu kört ett provvarv till och ställt om varvräknaren till 6P, till en början visade den helt fel men efter att justerat den ett par gånger för att slutligen hamna igen på 6P så verkar den visa rätt maxvarv visade då 5050rpm så en 13 kanske är helt rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Wanmar! jag får se om jag kan hitta någon bra 13, något tips på fabrikat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...