brobben 0 Postad 1 Augusti , 2010 Hej! Har varit ute och mätt diametern på min properller och kommit fram till att den är 26cm i diameter alltså 10,20tum vilket rundas uppåt så den är säkert 11tum(stigning vet jag inte). Min fråga är om det är rätt propeller till båt och motor? Jag kan tycka att båten borde vara lite piggare och känns lite slö och tar ett tag innan den planar. Motorn och båt: Örnvik clx 500 -02 med mariner 60hk -03 Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brobben 0 Postad 4 Augusti , 2010 Ingen som har några tips och ideer? Behöver jag ta reda på mer fakta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 490 Postad 4 Augusti , 2010 Ja, stigningen. Diametern säger nästan ingenting. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brobben 0 Postad 4 Augusti , 2010 ok.. ska kolla om jag kan hitta den, jag har sett en beteckning på propellern men den är väldigt svag och svår att läsa. Tack så länge! Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 490 Postad 4 Augusti , 2010 Du kan googla på beteckningen. Oftast hittar du mer info då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 4 Augusti , 2010 Finns några till salu på blocket jämför med vad de har för prestanda o propp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 4 Augusti , 2010 Enl körfakta så ska det vara en propeller som heter 48-816704A40 13P i stigning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brobben 0 Postad 4 Augusti , 2010 tack för era svar jag ska kolla ikväll vad det är för beteckning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brobben 0 Postad 4 Augusti , 2010 var hittade du dom uppgifterna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 4 Augusti , 2010 Interna Brunswick Marine Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brobben 0 Postad 4 Augusti , 2010 Nu har kollat prpen och jag tror att det står( siffror väldigt otydliga): 4873138440 14P. 14P vet jag att det står, dom andra siffrorna kanske inte stämmer till 100%. någon som blir klokare av detta? Senast ändrad av brobben | 04 augusti 2010 | 21:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 4 Augusti , 2010 där har du förklaringen varför den känns slö ,du har nu 14 tum stigning på propellern o ska vara 13tum i stigning enl körfakta, det betyder att den blir lite rappare upp i plan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 4 Augusti , 2010 1 tum lägre stigning gör en ökning ca 200-300 varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brobben 0 Postad 5 Augusti , 2010 tack för svaret wanmar! det betyder att jag måste kolla varvtalet när jag åker nästa gång(ikväll). jag har för mig att jag har kolla inna och då legat på max varvtal som är föreskrivet 5500rpm. det är väl inte så bra om motorn varvar för mycket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brobben 0 Postad 5 Augusti , 2010 har nu efter lite surfande kommit fram till att betckningen säkerligen är: 48 73138 A40 14P diameter 10,2tum Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brobben 0 Postad 11 Augusti , 2010 Nu har jag äntligen varit ute och provat och mätt varv och dyl. vi var två vuxna 2x80kg och ett barn 1x15kg. Det jag kan konstatera är full gas ger 6000rpm vilket är 500rpm över vad som är angivet på motorn. Båten planar vid vad jag tycker högt varvtal ca.4500-5000rpm vid optimerad trimmning av motorn, när man går från 5500rpm till 6000rpm så blir det ingen dirkt fartökning. skulle tro att maxfart låg på 26-27knop. det känns som att plantröskeln är rätt hög och att den lätt tappar plan om man går ner för mycket i varvtal. någon som kan ge mig lite tips efter detta? Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 11 Augusti , 2010 är det 60hp 2 takt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 38 Postad 11 Augusti , 2010 Farten trycker jag låter ganska ok om det skulle va en 2takt men att den skulle varva 6000 låter lite för mycket må jag säga. Kolla med dom här pojkarna http://propellertrim.se/berakningsformular.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brobben 0 Postad 11 Augusti , 2010 ja, det 60hk 2-takt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 11 Augusti , 2010 det skulle betyda att du skulle ha en propeller med stigning 15P,men jag undrar om din varvräknare står rätt inställd eller visar kanske fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 11 Augusti , 2010 för kännedom ska varvräknaren stå på 6P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brobben 0 Postad 11 Augusti , 2010 ok..jag ska kolla varvräknaren, jag tror att den står 2 eller 3P idag. Tack Wanmar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brobben 0 Postad 12 Augusti , 2010 har kollat och varvräknaren stod fel, har ändrat till 6P coh får se vid nästa provkörning vad den visar. Har oxå en fundering på excelprogramet Prop ´ n speed. när jag matar in mina fakta för att räkna fram slip så visar den 25-30% i slip, ska det vara så högt? jag tänker om det kanske är så att min propeller slirar? förslaget på stigning jag får är 13. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 490 Postad 12 Augusti , 2010 Vad jag förstår har du använt maxvarvet från en felaktgt inställd varvräknare som inparameter. Visar den för mycket så kan resultatet säkert bli ett slip på 30 % eller mer, men alla beräkningar är ju i princip värdelösa utan kontroll på indata. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brobben 0 Postad 12 Augusti , 2010 Hej! Nej, jag har använt maxvarv som är angivet på motorn 5500rpm. Bifogar bild. Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 490 Postad 12 Augusti , 2010 Och vad får dig att tro att detta korrekt med en propeller som har för stor stigning? Skit in ger skit ut. Så är det med alla beräkningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brobben 0 Postad 12 Augusti , 2010 har nu kört ett provvarv till och ställt om varvräknaren till 6P, till en början visade den helt fel men efter att justerat den ett par gånger för att slutligen hamna igen på 6P så verkar den visa rätt maxvarv visade då 5050rpm så en 13 kanske är helt rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 12 Augusti , 2010 Ja det var ju det jag sa o även i körfakta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brobben 0 Postad 12 Augusti , 2010 Tack för hjälpen Wanmar! jag får se om jag kan hitta någon bra 13, något tips på fabrikat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser