nordiz_1 0 Postad 26 Juli , 2010 hej är sugen på att köpa ett litet renoverings objekt, vad ska jag tänka på. och vad handlar det om för siffror att renovera en träbåt i 5-6 meters klassen om man ska helrenovera dvs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 362 Postad 26 Juli , 2010 Köp en båt i så bra skick som möjligt, du kommer att ha att göra ändå. Budget är omöjlig att säga, från några tusenlappar till hur mycket som helst beroende på hur mycket du tycker eller hur mycket som måste göras på objektet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 27 Juli , 2010 Det största problem med trä båtar är att det finns alltid mycket att göra därför är dom ofta billigare och räkna med att hur mycket du gör får du aldrig pengar tillbaka när du säljer den, idag folk gärna vill köpa plast båtar så dessa inte kräver så mycket underhållning. En fördel är att du köper en som har plastat skrov då slipper du en stor del av arbetet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 362 Postad 27 Juli , 2010 Nej nej nej - INTE plastat skrov!!! Ofta är dessa båtar läckande ruttna skorvar som någon händig herre dragit plastskikt över. Många försäkringsbolag försäkrar inte ens plastade träbåtar. Det sämsta av två världar... I så fall är det bättre med en plywoodbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 27 Juli , 2010 En träbåt med plastskrov är ingen riktig träbåt, enligt mitt förmenande. Arbetet i sig var väl tanken, och en del med projektet, eller hur? För 10 år sedan, så tittade jag lite på möjligheten att själv köpa en bättre begagnad träbåt på max 25 fot. Var beredd att lägga ner 1-2 års jobb på den. Vad jag gjorde var att ringa runt till klubbar, och förreningar, som sysslade med detta som sin hobby. Fick många goda råd, men de båttyper jag bl. a. var intresserade av hittade jag aldrig. D.v.s., antingen så var de i så dåligt skick att jag säkert skulle hållt på än idag, eller också så var de mer eller mindre i perfekt ordning. Jag la ner helt enkelt, vilket jag dock inte tycker du skall göra. En bra hemsida med goa båtbilder är http://www.trabatsakuten.nu/. Kontakta gärna dem och fråga hur du skall gå till väga och vilka avvägningar du skall ha, vad gäller pris och omfattning på renoveringen. Tror nog dem kan vara behjälpliga. Om inte annat med vart du kan vända dig! Visar exempel på bra och trevlig båt att renovera, samt ömt vårda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mansmag 0 Postad 27 Juli , 2010 Om du nu ändå kan tänka dig en med plastat skrov så är min till salu för 9.000:- dock utan motor, med en defekt (kylning) Mercury 40HK 1960 får du den för 13.000:- Jag söker en köpare som verkligen är träbåtsentusiast och vill ta över en riktigt läcker båt som jag vill bli av med pga för mycket motortrassel. Har endast kört fem minuter sen jag köpte den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nordiz_1 0 Postad 28 Juli , 2010 tack för alla svar. och det är som Gobben säger jag vill ha ett båt renoverings projekt, som jag kan pula med under vinter halvåret och den skall vara helt i mahogny. i mitt tycke finns det inget vackrare än en riktigt välvårdad mahognybåt. jag tror dock jag har bestämt mig för modell på båt i alla fall det blir en camping båt från 50-60tal och angånde kostnade så var det som jag antog omöjligt att beräkna och man får lite till baka om man säljer. men nu är det bara och vänta in rätt tillfälle för köp av båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser