Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
memike

Vattenskidstångs fästet flög av :( ???

Rekommendera Poster

Hej Harry,

Max hävstång (när vattenskidåkaren är rakt bakom båten) avgörs av 2 avstånd:

1. Avståndet mellan den främre och bakre raden med 4 skruvar.

2. Avståndet från den bakre skruvraden upp till nivån där linan sitter fäst.

När skidåkaren är bredvid båten blir utväxlingen mindre, eftersom de yttre skruvarna sitter längre ifrån varandra diagonalt (vilket nog är avsiktligt, det blir ofta ett ryck när skidåkaren är längst ut och svänger tillbaka).

Men stången är så kort att utväxlingen inte blir särskilt stor. Fast jag håller med om att svagheten är att den bakre radens 4 skruvar dras uppåt. Därför verkar det behövas (som sagt) genomgående bultar med bricka och mutter bakom plasten. Görs monteringen bra så upprepar jag att det inte verkar vara något fel på stången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jo infästningen kan man nog få ordning på med genomgående bult och helst en stålplatta under. Men risk finns att hela ryggstödet får ta mer stryk än det är gjort för.

Utan dörren till vänster i ryggstödet hade det varit kraftigare. Nu får vi hoppas att ryggstödet är så kraftigt att man kan sätta ett fäste för vattenskidåkning på det.

 

::Harry::

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni som är kritiska har rätt, så borde väl Ryds ha fått in flera dussin reklamationer på 10 år, så de borde i så fall ha slutat sälja stången eller bytt konstruktion -- eller?

Då kommer ju frågan om hur många är det som faktiskt använder sig av stången..?
Tror själv att det är en försvinnande liten del av båtfolket som faktiskt kör vattenskidor, wakeboard och annat som blir tungt för stången, trots att utrustningen finns där.
I mina farvatten är det mest tubeåkande som gäller, verkar det som.. Sett 2 wakeboardåkare hittills, dock ingen med Ryds båt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tråkig händelse.

Har nyligen monterat precis en sådan stång på min 510 Gti och frågade mig själv om dess hållbarhet då det blir en hävstång.

Tänkte tanken att montera en metalplatta under glasfiber och plyfan för att fördela kraften. Detta gör att jag nog inte kommer att prova min stång utan att göra denna förstärkning.

På bildena syns ju att skruvarna få ta all energi, särskilt dom som sitter mot pulpeten. Ger dom vika bryts ju allt loss och stången som går ner bryter upp hålet som var på bilderna. Ryds borde göra en metall platta som mothåll och sätta bult & mutter istället. Detta borde hålla, då fördelas ju kraften på hela ytan och inte på några skruvar.

MVH

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Ryds hade tillverkat bilar så hade man varit tvungen att beräkna och testa hållfastigheten samt uppge vad den är avsedd med för last.

Jämför med de infästningspunkter som konstrueras för en dragkrok på bilar. Man skruvar knappast fästet i bilens skärmar eller dyligt utan i bärande balkar. Balkar som konstruerats för att hålla för den kraft som det kommer bli med ett släpp med angiven vikt osv.

Åter till Ryds (gäller säkert andra fabrikat också)

Där konstruerar man båten och sedan kommer man på att man vill ta fram en vattenskidstång. Kollar var det skulle kunna gå att sätta men gör inget åt konstruktionen på båten. Man kan knappast ha gjort någon hållfastighetsberäkning eller provat. Man uppger tydligen inte heller hur mycket kraft fästet är gjort för.

Och många som köper båtar är så jäkla flata när det gäller båtar. Vi accepterar tydligen sådant här skit och försöker själva förbättra konstruktioner med lite träbitar och plast.

I denna tråd finns inlägg fär man förväntat sig att fästet ska hålla för massor. I andra trådar läser man om folk som envisas med att sätta på betydligt större motorer än vad båten är avsedd för. Folk fipplar med el på båtar och bygger om utan kontroller. Nämner man ordet CE-märkning för båtar blir ett antal vansinniga.

Verkar som om området båt skulle behöva betydligt hårdare regelverk och kontrollorgan samt årlig besiktning för att hålla ordning på all hemmapulare.

Hade det varit min båt så hade jag lämnat tillbaka den.

 

Angående låsöglan jag tidigare angivet så var det inget stöldförsök. Det är en Ryds.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...