Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
rydan88

Mercury 50hk 4t 70-talare? Fanns de verkligen??

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har en båt på G som jag ev ska köpa. Enligt säljaren sitter det en 50hk Mercury 70-talare (uppskattat) med snörstart som han påstår är en 4-taktare!

Mina frågor är enkla:

Fanns det verkligen 4-taktare på 70-talet?

Är dom bra?

Finns info någonstans?

 

Han köpte båten på firma som ska ha renoverat motorn. De tyckte han skulle blanda i 2-3% olja i besinen. Ska de verkligen behövas på en 4-taktare? Kanske bara på de äldre?

 

Snabba svar uppskattas mkt.

Kan även maila då jag kollar mailen oftare.

rydan88@hotmail.com

 

Mvh

Johan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljaren svamlar och blandar ihop cylindrar med takter.  50-hästarn fanns med snörstart, jag hade en själv.  Med sina 4 cylindrar gick den jämnt och fint, men någon fyrtaktare var den inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det inte är ngn 4-taktare, fanns inte då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag tyckte det lät lite smått otroligt med en så gammal 4-taktare! Han säger även att det står Mercury 4-stroke på kåpan. Men den är väl antagligen utbytt.

Det finns alltså ingen chans alls att det är en 4-takt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått bekräftat av säljaren nu att det är en 4-cyl 2-taktare med snörstart. Båten är från typ 70-tal, 4,5m sportbåt med plats för 4-5. Ingen trailer, inget kapell. Skulle få den för 10tkr. Kan det vara värt de?

 

Någon som har erfarenhet från dessa motorer? Törstiga?

Går det att eftermontera startmotor på dessa??? Det kan ju bli ett senare projekt...



Senast ändrad av rydan88 | 08 juli 2010 | 12:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Ja mercurys från 70-talet är väldigt törstiga. Att eftermontera en startmotor går säkert, är inte säker. Men jag hade istället lagt till ngr tusen lappar och köpt en sportbåt med lite nyare motor med el-start. Dels för bensinförbrukningen men också för att undvika gammla (slutkörda motorer) är dock väldigt svårt att avgöra skicket på motorn härifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu bestämmer dig att köpa den för att den är billig och fungerar fortfarande så ska du nog ändå ställa in dig på att bara köra den som den är tills den ger upp. Dvs inte lägga extra pengar på att montera en startmotor på en motor som redan sjunger på sista versen. Bättre då att lägga dessa extra pengar på att köpa en båt med nyare motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att denna motorn har sålts långt in på 90 talet, även som 40 hästars. I vissa årgångar kalldes den Magnum för att särskiljas från 3 cylindriga modeller.

Känd för sin jämna gång och jämn törst (efter bensinen).

Som tidigare inlägg säger, köp den och kör den så länge den håller. Får du tag på en begagnad startmotorn som passar och du kan montera själv så är det säker värt - det krävs rejält med armstyrka för att dra igång en 50-hästars motor från 70 talet utan elektronik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...