Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

rydan88

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om rydan88

  • Placering
    Kadett

Mina båtar

  • Båtens namn
    Larson 180
  1. Hej. tyvärr saknades mattan i fören när jag köpte båten. Ingen som har tips på var man kan köpa nya?
  2. Hej! Letar febrilt efter en såkallad snap-in-carpet till fören i min Larson 180 bowrider från 2004. Det finns mycket amerikanska sidor som säljer men de vill att man ska skicka in sin gamla som mall. Finns det inget ställe i sverige som säljer? Eller någon sida från utlandet som har färdiga bara att beställa? Lite omständigt att skicka iväg en mall till USA. /Johan
  3. Den är grovinställd med multimeter när den är avstängd och sen fininställd med stroblampa när han drog med startmotorn. Tacksam för fler svar med tips och idéer. Mvh
  4. Hej. Jag och en kompis har nyligen renoverat en gammal mercruiser 3,0 som sitter i en Ockelbo T17DL. Vi gjorde det pga att den var så otroligt svårstartad förut och hade väldigt ojämn och dålig kompression. Men nu startar den inte alls. Den får både bränsle och gnista. Kompisens svärfar har justerat in tändningen så den skall stå rätt, med 6 graders förtändning. En liten lapp på toppen säger 6 grader btdc, så det bör väl vara rätt? Om man sprayar i lite startgas i förgasaren så tänder den till, likaså om man slår i en skvätt bensin direkt i. Men den håller sig aldrig i liv. Om man bara försöker starta med utan hjälp av startgas eller extra bensin så kan det komma ett sprut med bensin rakt upp ur förgasaren, så dit får den iaf bränsle. Någon som har några bra tips? Någon injustering av förgasare? Är väl säkert något riktigt skitfel vi gjort. Kan tillägga att drevet inte är monterat, kanske är något med det, någon liten brytare någonstans som man måste koppla förbi? Känns nästan otroligt då den faktiskt kan tända till med startgas eller extra bensin. Så ös på med tips, vårsäsongen är här när som helst! Mvh
  5. Jag hade en 3.0 i min förra båt, bytte dock snabbt upp mig till en VP 4.3 gxi och vilken skillnad! Aldrig mer R4 i båten! Ang soppan antag jag att motorn du pratar om är en gammal 2-takt? Dom är ju kända för att vara törstiga. Vid march på 4.3 kommer du säkert runt litern. Men som med allt annat gasar du på, kostar det Okej, tack för bra svar. Det lutar åt en båt med 4,3l trots allt. Men gxi är en insprutare?Ja den gamla Johnson jag skrev om är en 2-takt. Tycker nämligen att den är lite i överkant dyr att åka med jämfört med de prestanda jag haft.
  6. Tack för era svar. Någon som har några erfarenheter från en sådan motor? Något som brukar strula/gå sönder? Något speciellt jag ska titta efter? Eller tycker ni att en 3,0 4 cylindrig motor är ett bättre alternativ? Tycker personligen att ca 130hk på ett tons båt låter lite väl lite.. Svår fråga nu, men vad tror ni om förbrukningen, 4,3GL mot en gammal Johnson 140hk V4? Mvh Johan
  7. Hej. Är inne på att skaffa en annan båt. Har hittat en som är intressant. En daycruiser på 18fot, ca 1200kg, som det sitter en Volvo Penta 4,3GL på 190hk från 2007 i. Jag har idag liknande båt, samma storlek och vikt, fast med en gammal Johnson 140hk VRO från sent 80-tal. Har läst att den skall vara bland det mest törstiga man kan hitta. Kommer jag märka någon skillnad i bränsleekonomi? Min gamla Johnson suger i sig rejält med bränsle.... Någon som har egna erfarenheter från 4,3an? /Johan
  8. Hej. Har en four winns 180 horzon 1990 med en johnson 140hk vro på. Nu går jag i tankarna att antingen skaffa mig en större motor (byta in min 15000kr) eller sälja båten och köpa en lite nyare för lite mer pengar ( lägga till 15000kr på det jag får för min), ev en med inombordare.. Motorn jag är intresserad av är en mercury 225hk EFI från 1998. Båten jag är intresserad av är en four winns 190 horizon med 5L V8 från 1994. Vad drar mest i fråga tror ni? Båtvikt blir ungefär samma för bägge motorerna. Har läst att inombordarna drar ca 30% mer än utombordarna. Ge mig era åsikter /Johan
  9. Hej. Har ett motorbyte på gång. Åker just nu med en Johnson 140hk vro från 1989 som är brutalt törstig, helt sjukt vad bensin den vill ha! Motorn som jag tänkt byta till är en Mercury 225hk EFI från 1999. Givetvis får jag lägga pengar imellan. Hur är bränsleförbrukningen på en sån Mercury 225a jämfört med min törstiga förgasar Johnson? Det är ju ändå en insprutare.. Båten i fråga är en Four Winns 180 Horizon. Båten lär väl klara av det? den känns väldigt robust och rejäl. Skrivet från min mobil, därför det kanske ser konstigt ut. Mvh Johan Senast ändrad av rydan88 | 27 juni 2012 | 09:08 Senast ändrad av rydan88 | 27 juni 2012 | 09:10
  10. Jag köpte min första riktiga båt förra sommaren. Hade en Marieholm Concorde innan. Nu blev det en Four Winns 180 horizon från 1989 eller 1990 med en Johnson 140hk. Hittils är jag helnöjd. Riktigt robust båt som inte är speciellt kännslig för vågor. Gör lagom stora vågor för den som åker ring/skidor/wake bakom, Motorn är rätt så törstig. Men den går bra. Är den bara välservad så är det nog inga problem! Kör på four winns! Du kan kika min sida för bilder.
  11. Hej. Den infon har jag också läst på deras hemsida. Hörde mig för på ett forum i usa för just four winns båtar. Och enligt dem killarna så är det inga som helst problem!
  12. Hej. Undrar om någon vet max godkända motorstorlek på en four winns 180 horizon 1988 med utombordare? Har 140hk nu men har tankar på en 175hk. mvh johan
  13. Hej. Nu Får du ett väääldigt sent svar. Du kanske redan köpt båt? Jag köpte iaf en four winns 180 i somras. En 88a med en johnson 140hk. Trasigt kapell (bara sopor), helt ok trailer, solblekt. Jättefin inredning. Gav 52tkr. Är väldigt nöjd. Där har du iaf ett pris att jämföra med. /Johan
  14. Hej. Har nyligen införskaffat mig en Four Winns 180 Horizon från 1988 med en Johnsson 140hk VRO motor, även den från 1988. Hittils är jag jättenöjd med båten. Snygg, stabil och bra med utrymme. Men nu till min fråga. Båten varvar ca 5000rpm, är inte det lite för lite? Har hört att det ska vara runt 5600rpm? Propellern har fått sig någon liten kyss ser man. Hur pass känsligt är det? Märks direkt på varvtalet? Funderar på om jag måste skaffa en annan storlek på propeller för att få den att varva mer eller om det räcker med att bara skaffa en som är hel och i samma storlek? Tacksam för snabbt svar. Mvh Johan
  15. Hej. Vill ha lite info ang denna båt. årsmodell runt 1995. Vill helst av allt veta längd, bredd och vikt. Mvh Johan
×
×
  • Skapa nytt...