Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
gonil

Är batterierna slut?

Rekommendera Poster

Vi var ute i helgen och efter ett dygn så var spänningen plötsligt nere under 12v. Batterierna är några år gammla och vi hade inte räknat med att de skulle vara slut nu.
Undrar dock om det är batterierna eller något av batterierna som är slut eller om det är kopplingarna som är dåliga. Tycker vi har haft mer eller mindre problem med el så länge vi har haft båten. Jag har till i år monterat i en batterimätare BM-1 för att försöka få mer grepp över batteriåtgången. Vi har 4 stycken fritidsbatterier a 75 ah i batterigruppen och dessutom har vi en äldre solcell som ska hjälpa till. När vi åkte ut i fredags lunchtid så var batterierna full laddade och voltalet var rätt högt (kommer inte riktigt ihåg volttalet) till åtminstone någon gång efter frukost på lördagen. Sedan vid lunchtid så var plötsligt volten nere under 12 V. De större förbrukare vi har är :
- kylskåp Isoterm 65 liters med ASU ska dra 0,7 A i snitt men det drar säkert mer eftersom man öppnar skåpet en del. Går upp 2-3 ampere när den jobbar.
- 2 vattenpumpar en för sjö och en för färskvatten. Drar upp till ca 10 A beroende på vilket tryck man har. Men det är ju korta perioder.
- Eltoa. Drar också ca 10 A


Mestadels så har det pendlat på -1A till 1A när man har tittat på batterimätaren.
När jag vårrustade så var alla förbrukare urkopplade och jag mätte vilken volt det var på dem och alla fyra låg på ca 12,8 volt när jag kopplade ur dem och hade inte dragits ur något under en månad. Ampereuppgifterna ovan är tagna från minnet och är inte 100% säkra.

En annan fundering är att Eltoan hade vi en del problem med förra året. Men jag gjorde en nydragning av kablar i slutet av förra säsongen och då fungerade det bättre. Dock så tvekade den första gången vi använde den i år och det var ett tag innan vi märkte att volten låg under 12V. Kan en ”tvekande” eltoa göra att batterierna tappar så mycket ström?

Kom gärna med synpunkter.

Med vänlig hälsning
Göran Nilsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni tillräkligt med batterivatten i? Om inte så får dom svårt att ladda.

Hur ser det ut om du laddar dem, låter de vila i ett par timmar (utan att ha något igång) och sedan mäter, ligger de då på 12,8v?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12.8 V indikerar ju fulladdat...  Men frågan är vad fullt innebär för några år gamla batterier.

Batterier går ju inte plötsligt sönder, de blir bara smygande sämre. Man byter när irritationen över att de tar slut för fort blir större än smärtan i plånboken. :-)

Håll koll på spänningen för/under/efter nästa tur och försök se nåt mönster.

En tvekande eltoa drar förmodligen en massa ström under själva tvekandet men om det är frågan om sekunder (10-20) totalt blir det inte mycket kapacitet använd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det här var ju första turen och batterierna är slutna så det går inte att kolla något vatten.
Jag tyckte ju att batterierna har tagit slut fort i några år men eftersom de har hållt 12,8 V en hel månad så trodde jag att de var ok. Tog även ett slumpvis batteri och testade det vid en båtaffär och det var helt ok.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo med batterimätaren så är det enklare att kolla hur volten faller. den går rätt sakta ner till 80% men sedan måste det gått fort.

Eltoan var nog ca 5 sekunder innan den tvekade.

Jag har ett portabelt elverk så jag laddade upp batterierna under lördagen och slog av elverket på kvällen sedan räckte det till vi åkte vid 13 på söndagen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju nominellt 300 Ah batterikapacitet enligt C20-definitionen, och eftersom du inte drar ur några långvariga intensiva strömstyrkor så borde detta ändå vara lågt räknat.
(I manualen för batterimätaren BM-1 framgår att intensivt strömuttag, över 1/20 (här 300/20=15A) av amperetimme-talet, kan försämra kapaciteten) ...
http://shop.textalk.se/shop/9260/art15/2342115-mul-954b17.pdf

Men, att batterispänningen sjunker till bara 12,0 V redan efter ett dygn verkar inte riktigt normalt. Det indikerar ju att laddningstillståndet bara är 30-40% av fulladdning, enligt tabell 2 på sid 5 i sajten nedan. Att du faktiskt skulle ha förbrukat ca 195 Ah, eller i genomsnitt hela 6,5 A under 30 timmar , verkar ju inte sannolikt enligt din beskrivning.
 http://www.vastraostergotland.fro.se/dokument/smattogatt/Batterier_laddning_rev4.pdf

Figur 2 och 3 i sajten visar förekomsten av olika batterifel, kanske har du ett utbytbart rötägg i banken som ställer till det?

(Men hur man säkert avgör det vet jag inte riktigt, men att koppla isär batterierna och mäta individuellt verkar rimligt. Låg spänning efter vederbörlig vila indikerar förvisso normalt dåligt laddningstillstånd, men ett kass sulfaterat batteri kan kanske ha rätt hög spänning utan egentlig bakomliggande kapacitet? Cold cranking med hjälp av startmotorn med individuellt inkopplade batterier, kan kanske avslöja nåt i ett jämförande test??)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas.

Manual du länkade till var ju bättre än den lilla jag fick med när jag köpte min. Jag har visserligen den BM-1 med stora displayen men det ska ju vara samma innehåll om jag har förstått rätt. Det andra dokumentet får jag också läsa igenom efter lite tipps.
Det kanske är ett rötägg i banken som strular.

/Göran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade i batterisajtens felstatistik, hela 26% av alla batterier kasseras inom medelvärdes-tiden 28 månader pga kortslutning. Enligt beskrivningen kan det gälla även mindre interna läckströmmar beroende på t.ex. kristaller.

Har du tillgång till en tångamperé-meter så mät gärna först alla bankens interna hopkopplingar. Går det tjuvström i kablarna så borde man ganska lätt kunna klura ut vart de är på väg, rimligen isf till batteriet med kortslutning. (Viss liten mA-ström kan nog vara normalt ett tag efter att batteribanken hastigt laddats/urladdats, men inte stora och/eller rejält långvariga.)

Edit: Med fyra batterier blir kanske sannolikheten för kortslutning 26x4 = hela 104 procent! 
Skrattande



Senast ändrad av Thomas-1 | 29 juni 2010 | 11:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

104 %Glad

Får plocka fram tångampere mätaren och se om jag ser något konstigt.
Men om det skulle vara kortis så ska väl inte batteriet kunna ha 12,8 V efter en månads vila. Det skulle vara om det blev kortis under min inkoppling men jag tyckte jag var väldigt noga.

Finns det något ställe runt Stockholm gärna södra delarna där man får mäta sina batterier utan att det gnisslas? Tillbehörsbutikerna brukar ju ha fullt upp nu.

/Göran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att kallas Messerschmitt så får jag nog rätta din beräkning lite. Sannolikheten lär aldrig kunna överstiga 100%, dvs att du garanterat får kortslutning. Den riktiga sannolikheten för att batteri A, B, C och D fungerar är

0.74 * 0.74 * 0.74 * 0.74 = 0.30 dvs 30%

Sannolikheten för kortslutning blir då 70% i stället. Men det är ju inte så osannolikt det heller...  Oskyldig

 

EDIT: En vanlig bensinmack med serviceverkstad har säkert möjlighet att testa dina batterier.



Senast ändrad av Tomas99 | 29 juni 2010 | 14:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomas99: Jo, kommentaren var ju bara på skoj.
Men hur man egentligen korrekt hanterar statistikuppgiften just här fick jag tacksamt nog gratis en inblick i tack vare ditt tydliga exempel. (Hade annars lite vaga funderingar om att det kanske kunde krävas en uppgift om antalet sålda batterier, tänkte mig extremfallet att bara något hundratal sålts, bara just så många att uppgiften 26% över huvud taget blir möjlig?) Glad

Göran: (F.ö. färdigskrivet innan jag såg inlägget ovan.)

Nu fick jag med bara ca 100% sannolikhet det svårt att argumentera för linjen dolda läckströmmar... :)

(Valår, alltså tröttande statistik med stapeldiagram hitodit över förmodade opinions-svängningar utan minsta hejd, får mig att raljera lite om nåt i grunden väldigt exakt och logiskt helt oantastligt. Tror jag, bäst att tillägga, för även rätt enkla skolmatte-exempel övergår tyvärr ofta min tålamods-horisont. Konsten att snabbt och rätt tolka statistik är antagligen annars väldigt nyttig, men men ... )

Hur är det egentligen kopplat sett utifrån batteribankens perspektiv? Gissar att närmast ligger BM1- mätarens shuntmotstånd (bortsett ifrån ev huvudsäkring), sedan solpanelens diodsäkrade leveranskabel, och därefter en del ständig-inkopplade lågströmsförbrukare typ stereominne etc, och sist huvudströmbrytaren (Som iofs är ständigt tillslagen då man övernattar).

Åt andra hållet - fortfarande sett ur batteribankens perspektiv - finns kanske ett skiljerelä som inkopplar generatorns laddström, plus ett kraftigt startrelä motor?

Till avdelningen intermittenta fel (bara ibland, och naturligtvis aldrig just då man råkar mäta) hör nog inte kristaller inuti batteri.
Omskakning av ev lagrade kristall-bottenutfällningar borde väl snarast minska förmodade läckströmmar under övernattnings-utflykter? Avbrott och mekaniskt dåligt förankrade batteri-cellplattor verkar nu mer troligt, eller kanske ändå nåt dolt strömläckande efter huvudströmbrytaren??

Får alltså fundera ett tag till, fler idéer någon?

/ Thomas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har funderat om mina kopplingar kan vara orsaken till problemen men jag tycker att det inte borde vara det. Igår var jag nere vid båten och vid 19.30 så visade den 13.6 volt,  solcellen ligger ju och laddar.

På grund av att urymmet där de 2 ursprungliga förbrukarna är inte tillåter några extra batterier så består banken av 2 * 2 batterier. Jag har ingen säkring mellan shunt och batteri. Men de båda batteriernas minu går till ena sidan av shunten. På andra sidan shunten så finns minuskabel till startbatteri och minuskabel till - plint. Jag skissade också ner hur allt är kopplat men har inte fått ner det elektroniskt form än.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shunten på minussidan är ju brukligt, hade glömt det. Kanske lite förenklat nåt sånt här?

post-10006646-1394236418,2324_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju som sagt inte dragit om all el utan lagt till en extra batterigrupp och lagt till några plintar. Sedan har jag ju kopplat in batterimätaren vilket också har resulterat i några förändringar. Bifogar en skiss hur det är kopplat. Några kommentarer till bilden.

PlintA och plintX är plintar från tidigare.
plintB och plintY är plintar jag satt in i samband med den extra BatteriB som används för nydragning till förbrukare där bland annat kylskåp, toa och vattenpumpar är kopplade.
plintC är en plint för ständig laddning, radiospar.
Generatorn har en inbyggd laddningsrelä eller diod som gör att det är två olika kablar till start och förbrukargrupp.
Tycker själv att det är lite konstigt att förbrukarbrytaren måste vara på för att generatorn ska ladda till förbrukargruppen men så var det innan också och jag måste dra om en hel del tack vare att det är en lång sträcka från Generator till plintC

/Göran 

post-24182-1394236418,6301_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker schemat ser OK och fungerande ut. Brytarna är ju en säkerhet när man jobbar med systemet eller får något fel och måste bryta spänningen. Bra ju mera av systemet de stänger av.

Men inget i schemat förklarar dina problem med dålig kapacitet. Ladda upp batterierna, koppla loss och testa med en känd förbrukning typ en helljuslampa till bil på 60 W= ca 5A.

75Ah / 5A = 15 teoretiska timmar, dvs ska klara 6-7 timmar fortfarande klart lysande. Funkar dte testet har du en läckström nånstans.....

Lämna inte testuppkopplingen åt sig själv, det kan ju gå fortare och man ska inte djupurladda batterier.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste nog ta ur batterierna och kontrollera dem igen.
Det jag glömde rita in är att jag har en landströmsladdare som är kopplad på samma sätt som solcellen.

 

/Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutsatsen är trots allt att antingen har du en eller flera svarta får bland batterierna eller så har du fel i elsystemet. Och du borde se elsystemfel som t.ex att någon förbrukare konstant drar mycket ström med din batterimätare - förutsatt att den sitter rätt inkopplad förstås.

Så jag hade koncentrerat mig på batterierna. Och för att hitta fel där kan du, om du orkar lyfta ur dom, ta dom till en mack och göra belastningsprov för att se om dom lever även när du drar lite större strömmar från dom. Då hittar man döda celler. Det är dock ingen 100% garanti för bra fungerande batteri - snabb självurladdning ser man inte nödvändigtvis. (Jag hade ett 4 år gammalt bilbatteri som klarade belastningstestet och även att starta bilen om man körde den dagligen, men efter ett eller två dygns stillastående så rörde sig startmotorn knappt. VW-verkstaden letade efter fel upprepade gånger i hela elsystemet ända tills man bytte batteriet och problemet löste sig själv.)

Det andra är att att köra båten med bara ett batteri i taget något dygn (eller göra ett konstgjort belastningstest på ett batteri i taget som Anders_St skriver) och se om du kan hitta ett eller flera dåliga batterier. Som bonus kan du då med din batterimätare se hur stor kapacitet du har kvar i respektive batteri idag.

Du har så vitt jag ser inte skrivit något om åldern på batterierna. Är batterierna ett par år gamla och du hittar ett dåligt batteri, så byt inte ut det utan kör på de kvarvarande batterierna tills det är dags att byta alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok så mackarna kan göra ett belastningstest på dem.

Kommer inte ihåg när jag köpte batterierna men jag tror att det var 3-4 år sedan jag bytte alla 4. Eller rättare sagt bytt ut de 2 gamla och satte in 4.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok så mackarna kan göra ett belastningstest på dem.

Mja.

Först måste det vara en riktig mack, inte en kaffe godis chips-affär som dessutom visst säljer lite bensin också.

Innan du tar jobbet att lyfta ur batterierna, gå in på den tilltänkta macken och fråga först. Om de inte ser en möjlighet att sälja nya batterier till dig så kanske de inte är så pigga på att hjälpa till med test...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, de flesta mackar med serviceverkstad ska ha den möjligheten. Det kräver lite fysiskt arbete att koppla loss och bära dit dom dock...

Att mäta ström mellan batterierna med tångamperemeter som Thomas-1 föreslog kan nog också fungera för att se om något batteri suger i sig från de andra i vila. Men att helt enkelt pröva att bara ha ett batteri i taget inkopplat är nog det säkraste. Och som sagt, som bonus får du veta konditionen på varje enskilt batteri. Har dom djupurladdats flera gånger så kan flera ha skadats. Statistiken från Thomas-1 visar ju också tydligt att du kan ha mer än ett svart får och/eller några halvbra som riskerar att sänka de som faktiskt är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt upp en liknande tråd i mitt eget forum för Flipper850 båtar.
http://flipper850.se/flipperforum/viewtopic.php?t=628

Där är man också inne på att det är ett (eller flera) batterier som inte mår så bra.

Fick också tipps om att köpa en batteritestare t.ex på Biltema

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteritestare-612-V/

För 399 så kan jag testa batterierna själv och det känns det värt istället för att släpa hem batterierna och få någon att testa dem.
Hoppas Biltema har den hemma så hoppas jag kunna kontrollera under helgen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, hade ingen aning om att batteritestare fanns tillgängliga i konsumentledet till överkomligt pris! (Skicka gärna ett tack vidare till Conny i ditt forum också!)

Ett instrument helt i min smak, analogt visarinstrument (vridspole) som gör att man omedelbart uppfattar trenden, alltså om mätvärdet har stabiliserats. Även storleken på ev ändringshastighet kan lätt uppskattas, allt i ett svep genom att notera visarnålens hastighet.

Att sedan en klocka är nödvändig (10 sekunder exakt) plus att det ryker lite ifrån det inbyggda belastningsmotståndet gör ju bara saken mer spännande. :)

Har iofs bara snabbkollat i manualen och noterat att den klassiska spännings-skalan över sambandet volt/laddningstillstånd har fått en ny snabbtest-motsvarighet. Tidigare var ju förutsättningen alltid helst nåt dygns vila ifrån i eller urladdning, men här erbjuds ett nytt snabbalternativ.

(Frågan man ställer sig blir kanske då, eftersom instrumentets inbyggda belastningsmotstånd har ett fixt värde och det testade batteriet kan ha olika storlek/Ah-tal, så blir väl den relativa belastningen ganska olika beroende på batteristorleken? Men mindre batterier (än maxvärdet 120 Ah) har högre inre motstånd/lägre utström, så kanske jämnar det ut sig. Det är antagligen ett fullt acceptabelt mätvärde för sitt ändamål här, om än inte lika exakt som det gamla.)

En annan liten invändning kan kanske vara skalans hopträngda mätvärde för CCA, 300-500 inom skalans smala område 10,2-10,6 V. Det bör nog läsas med nån saltnypa, trots instruktionens kompensering för batteritemp, föreställer jag mig.

Med tanke på att du har fyra stycken förbrukarbatterier så gör du helt rätt som köper detta instrument, tycker jag!
För även om det skulle råka visa lite fel så kan du fortfarande jämföra värdena med varann.

(Och med tanke på den förvånande usla batterikvaliteten enligt felstatistiken ovan, sannolikheten att köpa 4st batterier som faktiskt når den naturliga döden - är utslitna verkar skrämmande låg. Bara 14 % för ett enskilt, för fyra st då 0,14^4=0,04% sannolikhet. Måste nog ha räknat fel? Iofs är nog miljön för marinbatterier klart bättre än för genomsnittet??)

Edit: Om yttre skada och felfritt räknas bort fås 28% sannolikhet för enskilt, och 0,6 % för fyra batterier. Bättre, men fortfarande märkligt lågt.

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 03 juli 2010 | 08:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha då har man varit ute hela helgen i kanonväder samtidigt som man försökt felsöka elsystemet.

 

Vi låg vid en ö där vi kunde låna landström och därmed missade jag ingen av kvartsfinalerna i fotboll heller. ;-)

 

Nu har jag testat alla fyra batterierna med batteritestaren och tolkar det som det inte är fel på något av batterierna. ??

 

Jag hade landströmsladdaren på under perioden för att batterierna skulle ha bra laddning när jag sedan testade batterierna.

Testade ett batteri i taget.

Så här testade jag för varje batteri.

1. Slog av brytaren för förbrukarinstrumenten under tiden jag kopplade ur batteriet.

2. När batteriet var urkopplat slog jag på brytaren igen så att 12 volt systemet kunde användas på båten.

3. Väntade minst en timme för att batteriet skulle ha sjunkt något i volt tal.

4. Mätte volttalet med digital voltmätare och alla var vid det här tillfället över 13 Volt

5. Gjorde belastningstesten i drygt 10 sekunder och alla batterierna var i gröna området.

6. Mätte volttalet igen med voltmätaren och alla batterierna hade då vid det här steget 12,7-12,8 volt.

7. Slog av brytaren och monterade tillbaks batteriet.

 

 

Efter förslag från Conny så mätte jag också mina plintA och plintB med brytaren avslagen och det var då 0 volt på båda.

 

Vid ca 20 tiden på lördagskvällen slog jag av landströmsladdningen för att köra båten på 12 volt med endast solcellsladdning. Åkte sedan vid 15 tiden på söndagen och då låg aldrig volttalet under 12,7.

Tre toabesök och toan tvekade vid första användningen igen men A talet var max 16A under spolning och de var ju bara under några sekunder.

 

 

Har ingen mer idéer för tillfället. Tänkte dock öka kabelarean från 2,5 vanliga bilkablar till 4,5 förtennade kablar för toan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du när du säger att batterierna är några år gamla? Jag tror att dom är slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte ihåg när jag köpte förbrukarbatterierna. men jag tror att de har gått 3 år i båten.

Jag har alltid haft solcell till båten och en av fördelarna som jag tyckt är att även om man dragit ur batterierna under en helg så har de alltid laddats upp direkt om än sakta när det har varit solcellerna som laddat ur dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Batterier är lite egna av sig! Jag har just kastat ut mitt röda Optima ur bilen trotsa att batteritestaren från just Biltema visar att det var OK. T om efter 3 x10 sekunder efter varandra. Batteriet är 6 månader gammalt och ersatte ett nyinköpt Optima från december 2009. Det första var felaktigt från fabrik vilket också testutrustning visade medan jag misstänker samma fel på nr 2 trots att inget indikerar fel....

Nu sitter det ett fritidsbatteri från Biltema och bilen har ännu inte helt plötsligt strekat p ga till synes tomt batteri



Senast ändrad av sdk780 | 04 juli 2010 | 20:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns inte helt rätt att köpa 300 AH batterier när alla batterierna verkar ok efter testen.
Nästa helg blir det att testa att köra hela helgen utan landström så får vi se om det blir samma problem som midsommarhelgen. (Att volttalet dök efter drygt ett dygn)

Är det någon med en ny teori?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo kanske, en teori.

Från ditt första inlägg:

Sedan vid lunchtid så var plötsligt volten nere under 12 V. De större förbrukare vi har är

Jag antar att du bara kastade en blick på batterispänningen. Inte att du bröt all ström i båten, väntade två timmar och sedan mätte med enbart volmätaren inkopplad?

Dvs du mätte på batterier som höll på att lämna ström, t ex till kylen som kanske just gick igång? Tabellen om spänning och laddningsinnehåll gäller ju batterier i vila. Så 12V kanske var OK i det läget.

Du har också provbelastat batterierna rejält ett och ett och inte hittat något som avviker och kan misstänkas vara kasst.

Teori: Det kan ju vara så att dina batterier kanske är helt OK, fast några år gamla, och inte har mer kapacitet kvar än du har märkt?

För att citera mig själv:
Batterier går ju inte plötsligt sönder, de blir bara smygande sämre. Man byter när irritationen över att de tar slut för fort blir större än smärtan i plånboken. :-)
Jag köpte just på mig 221 justa Amperetimmar på Batterilagret. (2x6V truck batterier)


Efter förslag från Conny så mätte jag också mina plintA och plintB med brytaren avslagen och det var då 0 volt på båda.

Det är i och för sig bra, då bryter du all spänning som det ska. Men fortfarande vet du inte om någon manick ligger och drar onödig ström när huvudbrytarna är på, vilket de väl är hela tiden när man är ute.

Har du någon 230 V växelkonverter i båten? En sådan kan dra 0,5 A i tomgång fast den inte används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr ingen ny idé om vad som kan vara felkällan, du verkar ju ha kollat rubbet redan!?

Blir däremot intresserad av batteritestaren, den verkar egentligen bestå av enbart en voltmeter med ett inkopplingsbart belastningsmotstånd? Känner att snål-hornen växer ut i pannan. :)

Kan man bygga ett eget belastningsmotstånd som komplement till sin vanliga digitala voltmeter, så kan man kanske tillräckligt bra efterlikna instrumentet betydligt billigare.
Alltså bygga ett trådlindat, värmetåligt och invariabelt motstånd som kan belasta batteriet under tio sekunder, under det att multimetern övervakar spänningen. Kruxet är då motståndets ohm-värde, ifall man vill kunna planka manualens instruktioner och spänningstabell rakt av.

Eftersom du verkar ha en tångamperé-meter kan den stora strömmen lätt mätas under ett batteritest, och batteritestaren visar ju samtidigt spänningen. Vågar jag be dig, att vid något tillfälle framgent, kolla och lägga in strömstyrkan (med samtidigt avläst voltuppgift) i denna tråden?

Har kollat lite på motståndstråd av legeringen konstantan, som har stabilt motståndsvärde inom vida temp-gränser. Genom att välja rätt längd, och parallellkoppla lagom många trådar, kan nog rätt ohm-tal uppnås.

Har räknat baklänges preliminärt på värmetåligheten vid 100A&10,5V= 1050W, för 5m-tråden ...
http://shop.conrad.se/websale7/Motståndtråd-(Konstantan).htm?Ctx={ver/7/ver}{st/3eb/st}{cmd/0/cmd}{m/websale/m}{s/conrad-swe/s}{l/01-aa/l}{mi/SHOP_AREA_17441_0241370/mi}{pi/429909/pi}{p1/84839a5beccf17acdbdf6c4143ff4782/p1}{md5/b567924efddec9db154a79e283f5caf6/md5}

Dess värmekapacitet, massa etc antyder att smältpunkten 1280 grader tyvärr uppnås innan tio sekunder har gått vid hundra ampere. Man får kanske mao köpa två femmeters-rullar att utgå ifrån vid bygget av rätt motståndsvärde, ifall strömmen är såpass hög. (Med enbart en enda femmetare uppnås teoretiskt 1280 grader med konstant bara 850 W inkopplat under tio sekunder, givet - och orealistiskt pessimistiskt räknat - att ingen värme försvinner ur tråden genom strålning, konvektion etc. Nå, med två trådrullar borde väl då skaplig marginal finnas.) Tyvärr är trådarna lackisolerade, så det lär ryka rejält i förstone.

Att köpa det färdiga instrumentet ifall man som jag inte har mer än två parallellkopplade batterier och heller inte märkt av några problem förefaller onödigt. Men att snål-kopiera metoden kan nog ändå ge nya jämförande sifferresultat som visar nedgången mer exakt, och kanske därmed när det är dags att köpa nya batterier?
Om inte annat är det väl lite kul med rykande experiment !? ... Skrattande

(faktakälla: http://de.wikipedia.org/wiki/Konstantan ) 

/ Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt med de här forumet. Man lär sig ständigt nya saker och får alltid nya tipps.

Jag bröt inte strömmen direkt när jag såg att spänningen var under 12 volt men jag slog av kyelen och den var fortfarande under 12V. Om jag minns rätt så var det faktiskt lite molningt så solcellen gav nog ingenting då heller. Så det var ingen kort dipp med under 12V. Jag plockade sedan fram elverket och gick upp i skogen och tankade upp den och startade den sedan för att ladda upp batterierna.

Det kanske är så enkelt att batterierna är ok men att de är långt ifrån de 75Ah som de hade när de var nya.

Tidigare år tycker jag mer att problemen har varit då vi varit på semester och då vad jag nu förstår berott på för kort motorgång och att generatorn nog inte är den bästa då den verkar ge 15A enligt batterimätaren. Men batterierna kanske inte vill ha mer för när vi har åkt så har batterierna varit hyffsat fyllda.

Det som kändes konstigt var ju som sagt att min uppfattning är att spänningen rasade oerhört fort. Som jag skrev tidigare så får nästa helg bli en test där man förhoppningsvis är mer observant och förberedd.

Thomas
======
Är det strömmen som rusar när jag använder batteritestaren du är ute efter?
Jag tänkte väl inte testa den på batterierna igen men jag kan testa det på ett annat fritidsbatteri jag har. Dock så ligger den i båten så jag senast någon gång nästa vecka borde jag kunna fixa det.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...