Gå till innehåll
tisdag 12 augusti 2025
mayreaux

Bojsten till större segelbåt

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har vid vårt sommarhus ingen möjlighet att ta in vår Bavaria 44 till bryggan och vi har därför funderingar på att lägga ut en boj. Båten väger ca 10 ton och kommer att ligga vid bojen maximalt 1 vecka i följd, oftast kommer vi vara i båten, eller ha den under uppsikt.

Hur stor/tung sten behövs för detta? Rekomendationerna på försäkringsbolagens sidor sträcker sig upp mot båtar på 8 ton och då skall betongstenen väga 2200kg på land - det är en väldigt tung sten! 

Säg att vi gjuter en rejäl klump med betong och gråsten blandat, självklart med armering osv som tillslut hamnar på en vikt av ca 2500kg, tror ni att det kommer vara tillräckligt?

Nästa fråga är hur sjutton vi får ut stenen till platsen där den skall vara? Klarar man det själv öht?

MVH

Peter 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, gå runt på marinorna och fråga dig för! du måste nog nämligen ha hjälp med att placera bojen. Samt att jag hade tagit nåt på över 3000 kg man kan aldrig vara för säker! priset verkar inte vara ert största problem iaf.  På marinorna vill du med största sannolikhet hitta någon som kan hjälpa dig placera ut den!

PS.

Kan du inte skicka mig ett PM och berätta lite om BAVARIA,  för och nackdelar, hur den sköter sig i hög sjö.  kvalitet generellt.  är lite nyfiken!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sån tung sten har jag aldrig lagt ut själv och det inger ju lite repekt. Har lagt ut stenar på upp ca 800 kg. Till min 3,5 tunga båt la jag ut två sådana stenar. Låg på ett någorlunda skyddat ställe, men inte för vinden från väster.

Det var naturstenar. Borrade i en kraftig bergögla. Grävmaskinisten körde fram dom till hamnkranen. Splitsade i ett bomullsnylonrep, relativt grovt. Trädde på ett par meter glasfiberarmerad plastslang för att skydda mot eventuellt skav.

Trädde en inte allt för grov PP-lina genom öglan. Hängde ner stenen under stäven med hamnkranen. Knöt ihop PP-linan uppe på däcket. La en träkloss under PP-linan.

Gick sedan runt nästan hela Smögen med stenen hängandes under båten. När stenen var över det stället där vi ville att den skulle ligga högg vi av PP-linan med en vass yxa. Linan hade vi innan dragit in till land, så att det inte var nån risk att nån fastnade i den. Sen var bara att hämnta nästa sten.

Vi lät en kompis som var grodman kolla akterförtöjningarna efter ett par år. Han konstaterade att stenarna hade sjunkigt ner minst tre meter i leran. Kunde sträcka ner armen längs linan, men kände inte plastslangen. Vi draggade aldrig under de 10 åren vi hade båten där. Hur det har gått med akterförtöjningarna vet jag inte. Kompisen vid vars jöbod vi låg har idag en stor motorseglare på platsen. Om han har bytt akterförtöjningar vet jag inte.

tommy

Senast ändrad av toaen | 28 juni 2010 | 17:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, vi kommer absolut behöva hjälp med stenen inser vi när vi räknat på bara den fysiska storleken... Har kontaktat ett bolag här på västkusten som hade vägarna förbi med en stor båt med kran. Jag trodde sånt skulle vara jättedyrt men de löser leveransen och utplacering för ca 2000:- vilket jag tycker är helt klart rimligt. Självklart hade det varit väldigt mycket dyrare om de hade behövt åka ut för enbart min sten.

Sen reflekterar jag över uttalandet ovan (det är inte första gången vi hör det nämligen): Priset verkar inte vara ert största problem iaf. Det är lustigt att bara för att man har en båt på 44 fot så är man plötsligt krösus sork med fickorna fulla av pengar... Vi är två i vår familj med helt vanliga jobb, inga arv, inga rika familjer. Dock har vi sparat väldigt länge och flitigt, prioriterat bort saker vi inte värderar lika högt som båten och dessutom har vi köpt båten i medelhavet, ordnat med transporter själva och gjort nästan allt annat jobb med henne själva. Jag skulle vilja säga att det är tvärt om, priset är väldigt viktigt för oss!

Du kommer att få ett PM med mina synpunkter, om fler är nyfikna så kan jag lägga en ny tråd om det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var inget negativt menat  med pengar kommentaren

Men det lät lite skönt, vi tar våran 42a segelbåt till sommarstugan ute i skärgården :)

väntar spänt på ditt PM. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan förstå att det lät som du tolkade det, och jag tog inte illa upp alls... Det var bara typ fjärde gången jag hörde en liknande kommentar på två veckor och jag var tvungen att skriva av mig ;)

Sommarhuset, som är min mors (eller hela familjens egentligen), är så litet att jag och min fru, min syster med man och fyra barn samt min mor inte har plats att sova där samtidigt utan att det blir ohyggligt trångt. Det är därför vi kom på idén att fixa en boj till båten istället för att bygga ut (eller att muddra, vilket är dyrare än att bygga ut).

Dock verkar det tyvärr ha blivit problem då det verkar som att vi kommer behöva lägga bojen så långt ut så att vi enligt förståsigpåare behöver ha länsstyrelsens tillstånd.. Något säger mig att det kommer vi inte hinna få innan fredag då den stora transportbåten avgår :(

Någon som har koll på sånt här med vattenrätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förtöja för storm och sånt där står det i alla rekommendationstabeller... och så höga vikter, gärna lite till och sedan grova kättningar och sedan.... ja, då har båten sjunkit redan. OM det blir storm alltså!

För på den Bavaria vi köpte så stod det i CE manualen att knaparna höll för max 6 ton. ( motsvarande) Det innebär att knaparna klarar inte orkanen IVAN som också sopade rent i lagunerna i Västindien?

Min point är att er båt är ganska hög och är ett stort vindfång. OM det blir storm alltså...  Det gäller att fundera över om ni verkligen behöver en jätteboj med jättesten i juli när det oftast är högtryck? Men för det priset skulle nog jag också lägga ut en boj, det är bra att ha liksom?

Vattenrätt är nog inte rätt ord, möjligen allemansrätt? En jurist får väl svara lite mer formellt kanske.
Men som jag ser det kan du inte lägga ut en boj på annans mark / vatten. Inte utan tillstånd.
Möjligen att en kommun kan blunda genom att hänvisa till någon sorts sedvanerätt kanske...

Men jag har ett alternativ, om man som jag förutser fint väder - varför inte bara dra i ankaret?

Det håller nog även om det börjar blåsa. Kom ihåg att backa fast det, jag kör med ca 1800 i varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjertman har ju extrapris på Deltaankare just nu. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1108&artname=Ankare - Delta&sok=deltaankare

Köp det största du tycker du har råd med. Några meter kätting 10 -15 meter, lite ankarlina och en boj.

Har ni båten i stort sett under uppsikt är det ju inga problem. Skulle det blåsa upp till storm, vilket ju knappast är troligt (Möjligt då nån enstaka åskby), så är det ju bara att släppa bojen och gå till nåt mer skyddat läge. I regel är ju väderleksraporterna tillförlitliga i den mån om det blåser inget eller orkan.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm... Ingen dum idé med ankare faktiskt. Vi har ett 20 kg delta i fören redan med 80 meter kätting och det fastnar rejält bra måste jag säga.

Att släppa i ett ankare på 20-25 kg som får ligga och gosa ner sig i botten under en längre tid borde ge ett grymt bra fäste som säkerligen räcker till även med en del vind. Frågan är bara hur det hanterar en 180 graders ändring i vindriktning. Ett nyligen ilagt ankare hanterar ju det sådär...

Vi har faktiskt ett 22 kg CQR liggandes som vi inte kunde behålla ihop med nya peket, det borde göra jobbet tycker jag, eller vad tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut om du bara ligger en kortare period på sommar och under uppsikt.

Dra fast det ordentligt bara.

Det verkar som MG´ s verkliga ankringsexperrt,  Eilean, är nog ute och seglar. Han har inte varit inloggad på några dar. Annars hade du nog fått ett uttömmande svar på din fråga.

Eftersom du har ett Deltaankare på 20 kg och kätting så har du säkert även ankarspel. Jag skulle ankrat med den utrustning du har. Under de förutsättningar du anger borde det inte va något som helst problem.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polaren som är fiskare använder sig av gamla lastbil/traktor fälgar som bojfäste. Kräver ju iof en botten dom kan arbeta sig ner i men han har varit nöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kör med två seriekopplade p-ringar kätting totalt 15m. Dock så är botten dyig och vi har backat ner p-ringarna(2x75 kg). Var ute och dök när det blåste 20m/s och ringarna hade inte rört sig. Min första tanke var att ta en sten på 3000kr (ej betong) Men några gamla rävar på bryggan förslog detta, det har fungerat prickfritt.

/C

Senast ändrad av Carlf | 30 juni 2010 | 14:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...