Gå till innehåll
fredag 05 juni 2026
undrande

280dp, rätt monterad alternativt slirar

Rekommendera Poster

Hej, har ny båt och monterade häromdagen propparna för första gången på mitt 280dp-drev inför sjösättningen. Följde instruktionen i en verkstadshandbok och hade dessutom efter avmonteringen i höstas sparat propparna i separata påsar med deras resp brickor mm så jag är ganska säker på att jag fick allt i rätt ordning.

Problemet var att när den bakre proppen skulle monteras så fanns det inte en chans att dra åt den avslutande konen med de 100-120nm som angavs. Trots att backen var i så snurrade axeln och propparna så snart jag började ta i. Drog åt det hela så gott det gick men fick en glipa på någon cm mellan konen och den bakre proppen. Muttern i konen drogs sedan med 24nm. Hade inte samma problem när den främre proppen skulle dras fast, då med framåtväxeln i.

Båten är sjösatt men jag har bara puttrat på tomgång några hundra meter till bryggan. Fram och back går i och driver (den senare med ett klonk iofs men det gjorde den förra sommaren också), men jag känner mig ändå väldigt osäker på det hela. Vill inte dra iväg på fullgas innan jag fått lite råd. Misstänker pga glipan att bakre proppen inte sitter på ordentligt, förmodligen för att axeln inte låstes ordentligt i backläget.

Vad tror ni ? Slirande kona inne i drevet (men den låste ju med växeln i framåtläget) ? Vulkning i bakre proppen har släppt ? Tog några bilder före sjösättningen men har inte hunnit ladda upp dem än.

Senast ändrad av undrande | 15 juni 2010 | 13:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag sticker in en träribba mellan proppellerbladen och drevet, då hålls propparna still när man ska skruva fast eller loss dom. Angående glipan så finns det olika versioner av proppellerna ( äldre eller nyare ) och det kan bli en glipa pga av att den bakre proppellern inte har lika lång fläns ( den är alltså några cm kortare) och då finns en extra ring att montera mellan proppellern och konan om man vill. Jag köpte en omgång begagnade a4:or och då blev det så. Om proppellern glider lätt på axeln och bottnar mot stålringen och du kan dra åt konen ordentligt så propppellern sitter stumt så kanske du kan leva med den lilla glipan, annars skaffa en proppelller med längre fläns eller ett mellanstycke mellan proppellern och konan.

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret ! Ska ner och kolla lite närmare idag, hoppas kunna ta lite skarpare bilder. Kanske är allt bra bara jag lyckas dra fast konan lite bättre (hoppas).

Båda propparna satt annars stumt, inget glapp i propelleraxelns riktning eller så, det var bara det där med den irriterande glipan och så det faktum att backen inte låste då bakproppen skulle monteras som fick mig lite nervig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var nere igår och meckade samt tog bilder efteråt. Nu låses propparna med växeln i backläget, vet inte varför det inte fungerade när vi monmterade före sjösättningen.

Monterade iaf av bakre proppen, kollade vilka brickor som fanns, återmonterade, drog åt konen ordentligt mha ett 1-meters armeringsjärn (gick att dra cirka 60 grader mer än med tidigare verktyg). Fortfarande en viss glipa, vet inte om det kan bero på att plastringen, nr 8 i figuren nedan, saknas. Tog bilder av hur det hela såg ut när jag var klar. Tror att jag nöjer mig med det här om nu ingen vill hissa någon varningsflagga ?

89820101005003d5b.jpg

e9820101003315a54.jpg

568201010042613d6.jpg

Senast ändrad av undrande | 18 juni 2010 | 10:14

Senast ändrad av undrande | 18 juni 2010 | 10:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...