Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
daniel_h

motormontering inombordare

Rekommendera Poster

Hej jag håller på att montera en ny mercruiser 4,3mpi i min båt och har lite problem att tolka in den med drevet som är ett alpha one gen II, det funkar inte att bara höja motorn med hjälp av fötterna för då gå inte tolken i men så fort vi vickar extremt lite på motorn i framkant med hjälp av en kofot så glider tolken in fint, har provat alla möjliga höjder på motorn och att lossa en aning på bultarna som håller fast mellan motorn på skölden.

Är det nån som har nån ide om vad vi gjort fel och ev hur man ska gå tillväga på rätt sätt ;)

Vi har lyckats tolka in en mercrusier 4,3lx -94 för nåt år sen i samma båt, men stötte aldrig på dom är problemen då...

Tackar på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett liknande problem, vore bra om någon kunde svara som kanske sitter inne med någon info

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om ni fått det fel i bakre fästena i skölden. Sitter fjädrarna och korkbrickorna där ock är det ordentligt draget? Använde ni tidigare motorfästen fram eller bytte ni till annan modell? Något av dessa två saker är det helt klart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo vi har oxå funderat att det borde vara bak som den är aningen hög men vet inte vad vi ska göra åt det kork brickorna och fjädern är på plats har provat att skruva fast det och även släppt lite på dom bakre bultarna, främre fästena (fötterna) är nya men av samma modell som dom gamla.

Men ska man dra åt dom bakre fästena riktigt hårt innan man börjar att höja och sänka på fötterna ?? ingen risk att dra för hårt så fjädrarna drar ihop sig???

 

nån som ev har en bra bild på hur bakre fästet på motorn ser ut, på den nya motorn sitter en liten distans undertill som jag ej vet om det satt på den gamla motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra åt dom bakre. Därav fjädrarna. Drar du inte dessa så blir det för högt. När du sedan lyfter fram som du beskrev det så pressas dom ihop av motortyngden och därför går snoppen i då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vi får inte till det fatsän vi dragit åt där bak så hårt vi kan men en ny fråga, behövs verkligen fjädrarna där bak som till den gamla motorn en -94, det ser nämligen ut som den nya motorn en 08a har inbyggda dämpningar redan, kan det vara så eller har jag helt fel???

 

Daniel Hammarbäck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...