Gå till innehåll
tisdag 24 februari 2026
neubert

Laddningsfrågor med solcell och Maxpower regulator...

Rekommendera Poster

Nu får ni göra narr av mig men jag försöker reda ut i mitt lilla huvud hur laddningen genom min solcell och Maxpower regulator fungerar... ska byta batterier om någon tycker spänningen är låg!

Vad jag förstår så kommer det ca 20V (uppmätt) från min 50w solcellspanel som sedan transformeras ner till den spänning som batteriet har genom regulatorn. Jag mätte upp 11.97V på batteriet och solen lyste och inte ett moln så långt ögat kan nå. Anta nu att med solensvinkel osv att jag utnyttjar 30W av paneln (30x12=2,5A) och laddar batteriet med 2,5A i timmen(?).

Sen har jag ävel lyckats läsa mig till att man kan mäta statusen på batteriet efter en viss vilotid och där 12,7-12,9V är fulladdat och 12V 50% laddat osv...

Om nu Regulatorn lägger sig på batteriets spänning för att öka Amperen... Ökar då spänningen på batteriet efter varje Ah som laddas och regulatorn följer med? Kan jag då anta att när jag kommer ner till båten och mäter en solig dag och får värden runt 12,7V att batteriet är fulladdat eller underhållsladdar den på ca 14V då?

Kanske dumma frågor men jag behöver iaf ställa dem!
/nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid 12,7 volt är batteriet INTE fulladdat! Bytt batteri eller ladda det med en strömansluten laddare! 12,9V indikerar om inte friskt så iallafall ett fullt batteri! Är batteriet dåligt luras regulatorn att ladda mer än den borde. Resultat: Batteriet tar stryk, men det spelar ingen roll för det ska bytas ändå!

Eftersom du har snipa med inombordare bör ju batteriet vara fullt inom 2 timmar om du är ute och kör? Ta en sväng och mät sedan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mätte du upp 11.97 volt så kan du anta att batteriet är helt kass och förmodligen inte kapabelt att ta emot laddning och lagra detta, du kanske mäter upp 12,9 Volt men dessa sjunker snabbt vid belastning, mycket riktigt är det laddningen per timme man pratar om. Du har även fått ett svar om att du har ett fulladdat batteri efter 2 timmars färd, detta tror inte jag på, har du en generator som ger ex. 60A så innebär det max vad den kan ge, med en marschfart så kanske generatorn ger 20-25Ah samt att de sista 10Ah tar alltid mycket längre tid att ladda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men är du här med? Har hittat en duktigt bra Batteriguru, som visar hur ett batteris kondition är. 12.72 V är ett 100% friskt och nytt batteri. Sedan dalar det... Kika in listan;

Batterier

Att sen ett batteri kan visa på båda 13 och 14 V är ju en helt annan sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan jag då anta att när jag kommer ner till båten och mäter en solig dag och får värden runt 12,7V att batteriet är fulladdat eller underhållsladdar den på ca 14V då?

Om du har ett OK batteri, så kommer regulatorn att underhållsladda vid cirka 14V. Men om jag fattar rätt är det även möjligt att spänningen över batteriet nyss har passerar max och att Maxpower istället (en stund) värms upp på ovansidan, tills spänningen över batteriet har sjunkit en bit.

På min båt har jag en 37W solpanel som via Maxpower laddar 2 * 120 Ah förbrukningsbatterier och i praktiken verkar laddningen från panelen sällan vara tillräcklig för att spänningen ska passera max så att regulatorn blir varm. Förklaringen är om jag fattat rätt att det blir trögare och trögare att trycka i mer laddning i batteriet ju närmare det kommer fullt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...