AndreasAn 9 Postad 2 Juni , 2010 Hej! Jag fick problem med överhettning av min MD5:a i helgen. Efter att ha kört med den på marschfart i drygt 15 min började lampan för överhettning lysa och sömmertonen lös ut. Kontrollerade att kylvatten pumpades ut innan motorn stängdes av och seglade resten av turen för att sedan starta motorn igen 1,5h senare när det var dags att lägga till. Överhettningslampan tändes inte vid detta tillfälle trots att motorn vart igång i ca 10 min. Motorn är relativt välservad genom åren, så vitt jag kan läsa mig till i båtens dokumentation, den har bland annat varit inne för genomgång och servats hos Drevia för 3 år sedan då man bland annat renoverade toppen. Själv har jag bytt matarpump, motorfästen, bälg samt nu nyligen haft sjövattenpumpen inne för ompackning eftersom den läckte. Min fråga är om ni har någon idé om vad som kan göra att den överhettas? Mina teorier just nu är att termostaten eller termostathuset är kasst eller så är det helt enkelt igensatta kylkanaler i motorn. Tänker börja med montera loss termostaten och kontrollera/byta den samt undersöka att hålet i termostathuset inte är sönderrostat. Och sista steget antar jag blir att försöka rengöra motorn ifrån skit? Detta moment är väl det jag har minst koll på just nu. Hur utför man något sådant? Mvh, Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elpadino 0 Postad 2 Juni , 2010 Hej! Hade samma problem förra våren. Köpte nytt termostathus - 3200:-, kokade termostat och grejade - helt onödigt. Till slut plockade jag bort ledningar som går från termostathuset och där den undre ledningen går in i motorn så satt det lite skit. Körde lite med ståltråd och sen var problemet löst. Motorn är ju konstruerad så att termostaten öppnar för att släppa ut det varma vattnet. Så att kylvatten kommer ur avgaserna garanterar inte kylning utan enbart att vatten sugs in och passerar, men inte att motorn kyls. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 2 Juni , 2010 Tack för svaret! Men om man mäter temperaturen på det utgående kylvattnet så borde man ju kunna få en aning om huruvida motorn verkligen kyls eller inte? En annan teori jag har är nämligen att givaren inte fungerar som den skall och jag funderar på att montera någon form av mätare för att ha koll på kylvattnets temp. Jag har sett ett inlägg där någon beskrev att dom helt enkelt monterat en vanlig ungstermometer med elektrisk display för att hålla koll på temperaturen. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 3 Juni , 2010 Helt fel av mig, det var inte värmen som varnade, det var oljetrycket. Skruvade loss givaren och den visade sig vara helt glappig. Min kära båtgranne hade en i reserv liggande som jag bytte till och sedan kördes motorn på olika effekt i 40 min utan att lampan tändes. Om det inte var själva givaren som var kass så återstår väl egentligen bara oljepumpen. Någon som har en aning om hur vanligt det egentligen är att en oljepump går sönder? Och om den går sönder så funkar den väl inte bara ibland utan då är den väl sannolikt trasig hela tiden eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Juni , 2010 En kugghjulspump går inte ofta sönder utan slits så småningom. Dvs oljetrycket blir dåligt. Då är kanske även annat slitet på motorn så det är en kombination. Det är nog så att vid helrenovering oljepumpen glöms bort och så småningom blir det ju slut även på den. Då fungerar nog trycket vid högt varvtal. Det blir stor skillnad på pumpningen beroende av varvtalet. Ganska linjärt med varvtalet kan jag tro medan läckage i glappa lager mm inte ökar med varvtalet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 3 Juni , 2010 Jag får helt enkelt hålla koll på trycklampan och hoppas på att det verkligen var givaren som var trasig. Körde ju som sagt motorn på olika varv efter att den blivit varm utan något utslag på lampan/summern. Vad gäller olja, filter osv har jag varit extremt nogran och bytt inför varje säsong. Kontrollerar även nivån innan varje färd och aldrig uppmärksammat någon nivåskilnad på stickan. Motorn går bra på alla varv och röken ser frisk ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser