Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Kerberos

Till er med Yamarin 46sc och Yamaha F50

Rekommendera Poster

Tjena!

Ny här på forumet och har precis köpt en helt ny Yamarin med en helt ny 50hk Yamaha 4-takt.

Nu till min fråga:

Vad har ni för höjning på era motorer, vilken propp (stigning och diameter) och vilken toppfart vid vilket varv?

På min sitter det en 11 3/8 12G propeller och den gör ensam i båten mätt med gps 51km/h. På Yamarins hemsida säger de att den ska göra 31 knop/57 km/h med 2 personer. Yamahas körfakta säger 29.5 knop vi ca 5800rpm. Jag förstår inte hur de kommer upp i de farterna samt får upp varvet så högt? Jag kan inte få upp det mer än ca 4600rpm hur jag än höjer motorn. Jag prövade med att höja den 1 hack mer än det den levererades i dvs 2:a hålet. Men varvet påverkades inte nämnvärt.

Tala gärna om era erfarenheter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt hissning och propp. Prova att trimma ut motorn rejält så kommer farten. Låter som om du inte gör det med det varvtalet. ev fel på motorn om inte det går

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du kollat så du inte har vatten i skrovet öppna dyvikan o kolla mvh tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag fick båten så var motorn höjd 1 hål, dvs den satt i 2:a hålet. Jag testade o höja den 1 till men ingen skillnad på topp, tappade fäste dock i svängarna mycket enklare. Jag trimmar upp den så högt jag kan utan att den studsar på ytan. ca 2.5-3 på trimskalan. Jag har som sagt den proppen yamaha säger sig ha fått upp den i 29.5 knop med.

Vad skulle kunna vara fel på motorn? Låter ganska osannolikt med en helt ny motor.

Ni skrev iofs inte hur era båtar gick o vilken propeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kört in motorn ordentligt? Om den är helt ny ska man ju inte pressa den i början innan den slitits in ordentligt (som med alla nya motorer). Friktionen i motorn kan ju vara högre innan allt är inslitet ordentligt och alla rester från produktionen gått ur systemet vilket skulle kunna förklara bristen på varv. Annars så skulle ju yamaha ha kunnat programmerat in någon form av varvtalsbegränsning under ned första tiden som motorn används för att den inte ska slitas innan den är inkörd.Det låter nästan troligt att det begränsas på något sätt då varvtalet inte påverkas av att du höjer motorn.

Har själv en yamaha F50 fast den är från 1999 och väl använd. Jag vet itne vilken propeller mer än att det troligtvis är standardpropellern. Jag har inga problem att komma upp i runt 5700 varv med min ryds hajen med två personer i båten och standardutrustningen, och då ligger propellern långt ner i vattnet och motorn sitter så lågt monterad som möjligt.

Våra båtar väger ju lika mycket även om det inte är den enda faktorn som påverkar farten, men jag har inga problem att komma över 30 knop på blank sjö. Enligt tidigare ägare ska jag topp 34 knop, men det återstår att se när jag gör lite mer seriösa fartförsök.



Senast ändrad av hakalm | 31 maj 2010 | 10:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FÖRLÅT!

Jag ser att jag har skrivit fel på en siffra! Det ska stå 5400rpm inte 4600rpm!!

Men det är fortfarande märkligt att jag inte kan få upp den i mer varv.

Min har gått ca 7-8 timmar nu, och enligt boken så kan man köra fullgas efter 4 eller 5 om jag inte missminner mig men inte längre än 5 min åt gången. Att det sitter nån varvtalsspärr tror jag inte då den gick upp i 6000rpm när jag girade o den sög luft efter jag hade höjt motorn 1 hål till. Jag vet inte varför den inte orkar dra ur mer bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5400 var ju lite mer, det ligger ju inom rekommenderat varvtal i alla fall. Då kan man ju börja rota i småsaker som kan påverka prestandan :)

Först och främst har du ju inte den propeller som rekommenderas av yamarin på deras hemsida, nämligen 11 1/8 x 12G 69W. Det kan vara en trolig källa till att motorn inte orkar varva ut fullt. Sen finns det ju ännu fler småsaker som kan påverka lite grann: Är skrovet blankt och fint? (borde det ju vara iom att den är ny).

Vad var lufttemperaturen när yamaha testade och vad var den när du körde? (Motorer får ut lite mer effekt om det är lagom temperatur. Jag tror att kallare luft ger bättre prestanda, yamahatestet gjordes i 5 grader enligt testfakta).

Vilken oktan kör du på och vilken oktan användes i testerna? (Borde ju vara 95-oktan i testerna kan man tycka, men man kan ju få lite mer prestanda från 98 eller 99)

Sen kommer ju vind, strömmar och vågor till också som såklart påverkar resultatet.

Men jag skulle gissa på att din propeller är något för stor eftersom yamarin rekommenderar en mindre, men det är ju konstigt att yamaha testfakta lyckas komma upp i 5800 rpm med samma propeller som du...Har du testat med två personer i båten där den ena sitter längst fram för en optimal viktfördelning? På min förra båt med 10-hästarsmotor så var det av yttersta vikt var person nummer två satt. Om bägge satt längst bak kunde båten inte ens plana men om en satt längst fram så gick det riktigt fort.

Mvh Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! Nä visst vattentemp o lufttemp i all ära... nån sa även att de skiljer ca 12% på båtar som körs i saltvatten resp sötvatten till båten i saltvattnetns fördel? Nåt med densiteten eller nåt? Är det nån som har nån erfarnehet om hur stor skillnad det skulle kunna göra att gå ner i diameter till 11 1/8 istället för 11 3/8. Ingen som har kvar sina Yamariner och kan dela med sig av sina erfarenheter gällande propp o hastighet/varv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...