Gå till innehåll
onsdag 10 juni 2026
Snoilsky

Fotogen till wallas

Rekommendera Poster

Idag har jag vaktpasset på båtklubben. Sitter i sittbrunnen just nu. Skulle gå ner och kolla temperaturen i båten och blev groggy av lukten. Köpte en liter petrolium blue (om jag mins rätt) på Erlandssons Brygga tidigare idag. Är det samma som Esso- eller Statoil blå som jag brukar köpa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej om det är samma. Använd endast Statoil blå, inget annat, sa Värmedoktorn till mig.

Har en Wallas 1800.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev väldigt irriterad över lukten. Köpte ny rökgasslang (inner och ytter), plockade isär hela apparaten, diskade alla smutsiga ytor, rengjorde fläktarna och bytte glödtråd plus 2 packningar. Det tog säkert 10h med handlingen men nu luktar den inget. Näsan rakt i utblåset i flera minuter utan att känna något alls. Tror att ny rökgasslangarna var det som var avgörande. Märkte också att värmaren blev varm betydligt snabbare samt  att det inte rök så mycket genom skorstenen. Trodde först att brännaren inte gick igång men det gjorde den. En bonus var att jag hittade orsaken till att den smattrade: översta fläkten, frisklufssugen, satt för högt upp på axeln. Pressade ner den några mm och fläkten blev tystare.

Dvs det berodde inte på bränslet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Har upptäckt att Statoil blå inte finns längre tyvärr. Någon som vet vad som rekomenderas istället?

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en tråd om detta ganska nyligen, sök på lysfotogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...