surre 0 Postad 23 Maj , 2010 Hej. Hade hört att man kan ta bort rotorn i fördelaren för att försvåra stöld. Sagt och gjort! Jag öppnade fördelarlocket och lirkade ut rotorn. Den ploppade ut fint. Satte på locket på samma sätt igen. Problemet dök upp vid nästa besök till båten. Nu skulle rotorn tillbaka ... Rotorn skall ju sitta på en axeltapp/rör i fördelaren. Denna axel har ett spår vilket också rotorn har så jag tänkte att det bara är att matcha de två spåren. När de kom i läge mot varandra kände jag också att rotorn sjönk ner några millimeter extra. När jag sedan försökte starta motorn hörde jag en puff och ett knack från motorn. Jag vred tillbaka nyckeln direkt! Hjälp! Vad var det som hände? Nu känner jag mig väldigt oroligt för att jag pajjat något och jag vågar inte prova att starta igen förrän jag förstått lite mer vad som gick snett. Testade att dra runt motorn på startmotorn utan tändkablarna på och den drar runt fint och det låter inte som nåt blivit trasigt. Nån som kan berätta lite mer om vad som kan ha hänt? Kan man rubba nån tändinställning om man sätter tillbaka rotorn som jag gjorde? Och hur kan jag veta att rotorn sitter monterad rätt så motorn tänder i rätt följd? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 24 Maj , 2010 Det var nog en tillfällighet bara. Har du bara tagit bort och satt tillbaka rotorn så påverkas inte tändningen. Den ändrar man genom att lossa en skruv och vrida på fördelaren. Motorn tänder i rätt följd så länge du inte ändrar ordningen på tändkablarna som sitter i fördelarlocket. Vad som kan skadas när man tar av locket är mittploppen i locket som rotorn har ständig kontakt emot. Kolla bara så att den inte har vassa kanter efter ett brott samt att den fjädrar. När du satte tillbaka rotorn i spåret och den sjönk ner så ska den inte kunna vridas lätt för hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
surre 0 Postad 24 Maj , 2010 Tack 666DC, nu känns det lite bättre Rotorn gick inte lätt att dra runt. Först vreds jag den några grader och det kändes som det fjädrade emot. Sen klickade det till. När jag släppte gick den tillbaka. Men det gick även att fortsätta att vrida utan att forcera. Då kan jag alltså testa att köra igång motorn utan att vara skraj att något händer? Eller kan jag på nåt sätt kolla att rotorn står rätt? Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 24 Maj , 2010 Rotorn kan bara stå på ett sätt och ska inte kunna vridas när den är nere i spåret. Kolla så att inte hela axeln den sitter på följer med när du vrider på rotorn. Jag har varit med om att axeln har gått av och då funkar naturligvis inte motorn. Fördelarlocket kan förmodligen sättas 180 grader fel om man tvingar det men då brukar man se att tändkablarna sträcks lite konstigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
surre 0 Postad 24 Maj , 2010 Nej det är ingen risk att jag satt locket 180 grader fel. Kablarna är för tighta. Du skriver Kolla så att inte hela axeln den sitter på följer med när du vrider på rotorn. Alltså, om axeln inte följer med - så sitter inte rotorn rätt i spåret - det förstår jag. Men om jag kan vrida rotorn så axeln följer med så är det paj på axeln? Angående spåret så fick jag känslan att det skall sitta tex ett flatstift mellan axeln och rotorn och på så sätt låsa dem i rätt läge. Axeln är ju som ett rör med en urgröpning. Förstår inte riktigt hur denna urgröpning skall kunna göra så att rotorns spår fixerar de två mot varandra?? Kan det bli allvarliga skador på motorn om jag försöker starta motorn och rotorn sitter fel? Stort tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 25 Maj , 2010 Länge sedan man höll på med detta men någon typ av stift satt det nog inne i rotorns hål som fixerade den på axeln. Jag skulle försöka starta den igen. Rotorn fördelar bara gnistan till resp stift och sker det vid fel tidpunkt så kan inte så mycket hända. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plisken 0 Postad 25 Maj , 2010 Det ska sitta en kil på axeln så att rotorn hålls fast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus10 0 Postad 25 Maj , 2010 Ta av locket och rotorn. Kor på starten och lyssna om det ar något missljud. Satt tillbaka rotorn på foljande vis. Det ar ett honspår på fordelaraxel och hane på rotorn (vet inte hur jag skall forklara det). Ta rotorn med fingrarna och tryck forsiktigt samtidigt som du vrider den till du kanner att den ar i spår, tryck då ned den. Skall val gå ned ca 5-7 mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus10 0 Postad 28 Maj , 2010 Hej. Hur gick det ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus10 0 Postad 28 Maj , 2010 Satt på jobbet i Norge när jag skrev det första inlägget. Om du undrar varför det inte var Ä eller Ö med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
surre 0 Postad 30 Maj , 2010 Nu har jag varit till båten igen. Det gick bra! Hade vridit rotorn 180 grader fel. Missat den (lilla) klacken av backelit allra längst in i hålet på rotorn . Rätt vinkel på rotorn är att dess arm pekar åt samma håll som spåret i fördelaraxeln! Tack för all hjälp!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser