Gå till innehåll
tisdag 14 maj 2024
niknylun

Träbåt eller annan typ

Rekommendera Poster

Har funderat en tid på att skaffa en segelbåt och hittade en kamrat som skulle vilja köpa en tillsammans med mig. Då vi började prata båtar strandade vi på olika material till båten. Jag påstår att en båt av glasfiber skulle vara lättare att sköta medan han påstår att en träbåt är precis lika lätt om inte lättare. Vem av oss är bättre informerad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså det är underhållet som vi pratade om. Vilken båttyp är lättare att underhålla, anta att vi skulle ha två båtar som är identiska förutom det att ena är gjord av trä och den andra av glasfiber.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en frisk träbåt i bra skick är nästan mindre i arbete då du slipper polering osv. däremot så får man ju se till att den håller sig fuktig på land.

Finns för och nackdelar med allt. Det finns ju inte mycket finare båtar en träbåtar i toppskick. Men hur många sådana finns det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har har haft segelbåtar, både plast och trä, (just nu en Storfidra av plast) och min erfarenhet är att det är ungefär likvärdigt om man vill hålla trä resp. plastbåten i fint skick.

Träbåten handslipas lätt vid torrsättningen och lackas med 1-2 lager.
Plastbåten tvättas och ev kan det behövas lite rubbing på repor och märken och vaxas.
Vaxningen är jobbigare än slipning på träbåten.

Fördelen med plast är att man kan slarva några säsonger och ganska lätt återställa ytan.
Struntar man däremot med det årliga underhållet av träbåten så straffar det sej ordentligt.

http://www.maringuiden.se/u/Misil-1/;action=minbat&id=5589' target=_blank title=Min förra båt>

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En träbåt i bra skick är inte mer jobb än en plastbåt i bra skick, generellt sett. En träbåt i dåligt skick är dock ofta mer jobb än en plastbåt i dåligt skick...

Om man däremot ser till kunskapen som krävs skulle jag nog påstå att det är lättare att göra vanligt underhåll på en plastbåt.
Polera och vaxa är inte så svårt, men det kan vara riktigt knepigt att få fernissan eller målningen att bli bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med föregående.

Tilläggas bör att det har stor betydelse vilken ytbehandling man valt till sin träbåt.
Har man valt en 2-komp.-lack så har man säkert en båt i möbelskick men extremt höga krav på underhåll. uskar man här blir det tufft.

Har man valt att enbart olja så är underhållet extremt lätt men ställer högre krav på att det utförs ofta.

Bäst ytbehandlning med god finish för brukskick är ett årligt underhåll med en alkydoljelack typ Scooner eller likv.

Tycker jag

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en fin träbåt en gång - en Vindö 30. Jag tyckte det var en härlig känsla att arbeta med träytan och upplevde inte det som så betungande. Nu var vår båt i perfekt skick, helt nyrenoverad när vi köpte henne. Helst ska en träbåt underhållas så som nämnt här. Man skall undvika att skrapa ned till bart trä för ofta. Lätt slipning och ett eller två lager lack varje vår är vad som behövs.

Det man skall tänka på är att höstsäsongen måste bli litet kortare med en träbåt. Den måste upp hyfsat tidigt på hösten så att skrovet hinner torka ur innan frosten kommer och riskerar att skada trät. Sedan bör den i sjön hyfsat tidigt på våren, innan vårsolen och -värmen får skrovet att spricka isär för mycket. En träbåt mår bäst i ett presenninghus eller dylikt, så att inte vårsolen bakar direkt på skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänke som egenskap av kamraten även komentera tråden :)

Har jobbat på segelbåtsvarv som gör glasfiber båtar upp till 130 fot. Har inga glada minnen av glasfiber, kolfiber är även ännu skadligare att jobba med. Skulle vara intresserad av en träbåt så jag inte skulle behöva jobba med glasfiber mera.

Men vi strandade som sagt på underhållet.

Som boende på Finlands östkust har vi även goda förutsättningar att kunna bevara en träbåt. Då vi inte behöver oroa oss för skeppsmask och att vi även tar upp båten varje år. Via vår seglarförening har vi även möjlighet att få in båten in i skjul med jordgolv vintertid.

Har alltid varit intresserad av en HAJ båt på grund av dess Finlandsvenska arv. Dock är vi intresserade mera av en båt som man kan sova flera nätter i. Tex. om man vill utforska höga kusten.

Tack för era inlägg om träbåt vs glasfiber.

Ps.

http://www.wbboats.fi/haiveneet_historia_swe.

 



Senast ändrad av burra7 | 24 maj 2010 | 11:07



Senast ändrad av burra7 | 24 maj 2010 | 11:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träbåtar väcker känslor. Så här skrev jag en gång i tiden i Vindö-klubbens medlemstidning, som nybliven träbåtsägare. Det händer att jag fortfarande, någonstans inom mig, ångrar att vi sålde henne...

--

I huvudet på en träbåtsägare

Den första båten människan använde var av trä. Med all säkerhet var det en trädstam som man använde att flyta på, för att komma över ett vattendrag. Så småningom lärde man sig att urholka stammen för att på så sätt få bättre stabilitet och bättre lastförmåga.

Träbåten – sedan urminnes tider det enda sätt människan hade till sitt förfogande för att förflytta sig över vattenytan. Den utvecklades och moderniserades och blev så bra att vattenvägarna blev det förnämsta sättet att transportera människor och last. Det säkraste och snabbaste. Under årtusenden har träbåtens konstruktion utvecklats, förfinats och specialiserats.

All denna kunskap har man sedan försökt ta till vara när nyare material blev tillgängliga. Många fördelar kunde vinnas med stål och så småningom plast och kolfiber. Båtarna blev lättare. Båtar av stål brann inte, de ruttnade inte, men de rostade. Båtar av plast är lätta och starka, men plasten åldras. Ingen vet om man kommer att kunna segla dagens plastbåtar om några hundra år medan ännu ingen vet hur gammal en välskött träbåt kan bli.

Trä är gammalmodigt – men väl beprövat. Trä är vackert. Trä luktar gott, låter sig bearbetas med enkla verktyg och lär ha en nästan oöverträffad styrka och hållfasthet i förhållande till många andra material.

Kanske var det tankar som dessa som låg bakom vårt val att köpa en segelbåt i trä när vi ”vuxit ur” vår plastsnipa.

Vi har båda yrken som innebär ett ständigt talande med människor, överväganden och beslut men ganska föga av praktiska moment. Då är det skönt att arbeta i lugn och ro med ett material som trä. Jag har en bestämd känsla av att hjärnan mår bra av att arbeta med trä. I vår båt har Lars, som vi köpte den av, tillverkat en durk i sittbrunnen av nåtad teak med en vacker kompassros och en Vindö-logga i mitten. Det är bara att njuta av hantverksskickligheten.

Jag kan stå vid vår båt och bara njuta av hur fint bordläggningen i mahogny är sammanfogad. Låta ögat följa skrovets vackra rundade kontur och med handen känna den absolut släta ytan. Tack vare träets struktur kan man ibland nästan få en känsla av att hela fartyget lever på något sätt.

Skönhet är viktigt. Vi är så lyckliga över vår båt. Jag tror aldrig jag har ägt någonting så vackert i hela mitt liv och jag ångrar mig inte en sekund. Att med varsam hand slipa ned lackytan och lägga på ny fernissa är ett rent nöje.

När vi hade köpt vår båt mötte vi ständigt samma reaktioner från folk omkring oss. De tittar litet medlidsamt på oss och säger saker som: ”Ja ja, då vet vi vad du skall göra hela våren!”, ”Jaha du, det tar tid det där”, ”Tja vill man segla eller vill man hålla på med slöjd?”.

Fast jag bryr mig inte. Jag blir glad varje gång jag ser vår båt. Och eftersom det inte tar stort mer tid att slipa litet och lägga på ny fernissa, än vad det tar att på rätt sätt behandla en plastbåt, är vi i sjön tidigare än de flesta plastbåtsägare.

Och när man sitter där och ser allt det blanka trät, ser spanten och bordläggningen, ja då förstår man precis hur båtbyggaren har tänkt och hur han har jobbat. Och man känner sig som en del av båtbyggarhistorien.

Det är en förmån att få vara med om att bevara en omistlig del av vårt kulturarv.

--

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era inlägg. Vi får fortsätta söka båt nu då och se om vi kan hitta någon vi gillar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...