Gå till innehåll
fredag 29 augusti 2025
fhedvall

Hydraulstyrning på en Flipper 575

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av hydraulstyrning på en Flipper 575? Eftersom jag skall byta hela styrningen så kan det ju vara lika bra att satsa på en hydraulisk styrning, eller är det att ta i på en 20 år gammal båt? /Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst guest

Fördelen är främst att du slipper de krafter som motorn överför till ratten. Glappet blir nog också lite mindre än med en ny kabelstyrning, men skillnaden är inte så stor. Den normalhändige klara en installation av en hydraulstyrning på några timmar. Om det är värt pengarnapå din båt måste du själv avgöra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är rätt ofta som teleflexstyrningen går av och att krama en motor i 10 sjömil är nåt som man gärna slipper. Själv vet jag inte hur prisbilden ser ut men en ny teleflex kostar väl 1000 lappen. Finns det nackdelar med hydraulstyrningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skaffade hydraulstyrning til min flipper 575:a i våras. I mitt fall blev det en LS 226 kompaktmodell från Pompes. Den får plats i den ganska trånga motorbrunnen. Visserligen fonns det en del andra fabrikat att välja mellan, men erfarenheterna hittills är mycket goda. Ok, bara testade i en säsong hittills, men som sagt.. kan bara rekommendera hydraulstyrningen. Hade en glapping wirestyrning innan som jag irriterade mig grymt på. Helt annat nu. Tänker du behålla båten några år till hade jag aldrig tvekat. Skulle tro att det förhöjer andrahandsvärdet när du en gån säljer. Lycka till! Mvh/ flipbop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för förslaget, jag har köpt en Pompes, installation får vänta till våren, återkommer med bilder och kommentarer då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ser installationen med hydraulstyrningen (Pompes LS 226) på min Flipper 575:a. Längtar till våren... //flipbop

post-1702-1394234309,8417_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker ni skall titta här också: Flotec Marin

Där köpte jag min hydraulstyrning. Mycket trevliga att ha att göra med.

Den stora fördelen med hydraulstyrning är att det blir så mycket lättare att styra att även min dotter kan ta över ratten utan problem.

Senast ändrad av Trollarn | 31 januari 2008 | 13:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Tråden är några år, men jag chansar. Kunde du montera hydralstryningen när motorn satt kvar på båten, eller var du tvungen att lyfta av den?

Mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Magnus!

Kan svara själv eftersom jag hade en 575:a innan nuvarande båt, som jag monterade hydraulstyrning på.

Allt kunde sitta kvar och rattsnäckan passade även i hålet efter den gamla vid styrplatsen. Det enda jag behövde göra på min båt var att såga ur litegrann i låren under akterdäck för att få plats med kolven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tack för svaret. Låren? var sitter den. Är det inne ungefär där batteriet sitter? Har hört att det finns något som heter knän och antar att de är de som går upp mot akterspegeln som förstärkning.

Skulle du rekommendera att sätta in den när den ligger i vattnet? Inräknat risken att tappa någon viktig del i vattnet...Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...