Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Kreosot

Prblem med värmeväxlare

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en AQ170 (B30) med sötvattenkylning.

Jag har dubbla tempmätare, en på sötvattensidan i motorblocket och en på sjövatten sidan.

Problemet är att motortempen går upp i ca 80-90 grader medan sjövatten inte rör sig alls.

Alla slangar på sjövattensidan är kalla.

Om jag tar bort den nedreslangen på sjösidan från värmrväxlaren så får jag ett bra vattenflöde ur slangen, men det verkar som det kommer avgaser genom värmeväxlare.

Enligt förra ägaren så är avgaslimpan bytt förra året.

Jag fyllde sjösidan med glykolvatten i höstas.

Vad kan vara fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 80-90 grader är helt normalt på motortempen, sjötempen förklarar du inte om den är helt 0 eller om den är 10-20 grader är den noll hela tiden kan ju mätaren vara trasig, men om du tänker att det är 15 grader i vattnet o mätaren visar ca den tempen så är det nog helt ok det också,det beror på tempmätarens nogranhet sjövattnet kanske värms upp ett par grader när det passerar sötvattnet o den lilla skilnaden kanske din mätare inte klarar av att visa.Har du bra vattenflöde o tempen inte stiger så motorn går varm så behöver du nog inte vara orolig.Att det verkar som avgaser kommer genom växlaren är lite svårare vet tyvär inte riktigt hur det ser ut på bensinarna o hur vatten o avgaser paserar genom motorn.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt ovanligt med tempmätare på sjövattensidan. Är det en vanlig tempmätare, rör den sig nog inte, förrän det blir något fel på flödet. Att det kommer avgaser ur växlaren när du lossar slangen är helt normalt. I andra änden av växlaren är ju avgaskröken ansluten. På färskvattenkylda motorer, både i båtar och bilar, börjar termostaten att öppna vid ca 82 grader, så du behöver nog inte vara orolig för motortemperaturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...