Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
runb

Tachometer / loggfrågor

Rekommendera Poster

Hej! Köpte för drygt ett år sen en Ryds 440GT -02a med en 40hk Yamaha 4-takts motor. Jag har lite frågor angående mätarna som medföljde båten.

Förra säsongen när jag hade båten så stog tiltmätaren på 1 när motorn var i botten, och 5 när motorn var ganska högt tiltad. Jag lämnade in båten på service och sjösatte den igår och märkte då att när motorn är max i botten så står mätaren på 4, vilket är näst högst upp. Vad kan det bero på? Är det motorn som inte går lika långt ner som förra året eller är det mätaren som mäter fel nu på något sätt?

Jag undrar även om oljemätaren samt temp mätaren ska fungera eller visa något på tachometern, har sett att det är två symboler under varvräknaren men dom har aldrig visat någonting.

Sen har jag också upptäckt att det går 3 kablar till Logg/Knopmätaren fast bara 1 är inkopplad (vajerkabeln). Det går även en 12v plus och en minuskabel till den fast bägge är avklippta och loggmätaren fungerar ändå som den ska. Är det någon bakgrundsbelysning då som är urkopplad eller varför finns det strömingång på knopmätaren?

Sen jämte varvräknaren har jag upptäckt att det sitter en annan helsvart mätare som någon har skrivit kass på med spritpenna på baksidan. Vad kan det vara för något?

Hoppas det är OK med så många frågor i en tråd.

 

MVH J

 

 

post-10014489-1394236352,4988_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar även bild på logg/knopmätaren



Senast ändrad av runb | 14 maj 2010 | 16:16

post-10014489-1394236352,5497_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...