Gå till innehåll
onsdag 28 maj 2025
Misil163

Bra mahogny i ett gamalt piano?

Rekommendera Poster

Har ev kommit över ett gammalt piano som skall vara tillverkat i mahogny och vara ca 80 år gammalt.

Kan det finnas bra storlekar av virke att använda till inredningen i båten i ett sådant?

Är det massivt trä i piano? Skall jag ta med släpkärran och chansa?

Vist är det synd att skrota pianon, men det finns en uppsjö av skänkes annonser, så...

/Peter

post-10013032-1394236348,0878_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du, dom var hejare på att fanera för 300år sedan så du kan nog räkna med att det mesta är faner.

Kanske ramträt som syns på framsidan är massivt.

Skulle nog inte satsa på ett gammalt piano, för så pass dåligt med stålar kan man väl inte ha om man har råd med båt? eller?

Vill du ha tag i billig mahogny ska du gå till ett varv och fjäska lite med snickeriet/personalen så brukar det ordna sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det mesta på pianon är fanerat faller hela ide´ n.

Men, det handlar inte om pengar, det handlar om att få tag i passande mahogny oxå, den som oftast säljs idag är Khaya, med annan färg och struktur jf med den mahogny som finns i båten. Pianon är ibland gratis, och finns det då rätt material i dem, så varför inte?

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får ju i alla fall ett par snygga mässingsljustakar att sätta i båten och ett par fina svarvade ben. I min förra båt hade jag en svarvad pelare som handrävke. det var både praktiskt och snyggt (tycket i alla fall jag och säkert han som hade gjort det) Sen gör du ju en god gärning. Ta med dej ett antal starka kompisar och helst ett par bärremmar och ett par små brädor med hjul på alternativ säckekärror.

Jag hade en kompis som under en mycket kort period hade en musikaffär. Jag eller rättare sagt min rygg, uppskattade oerhört mycket att det var just under en mycket kort period. Gamla piano kan va oerhört tunga.

Resterna går ju till återvinning Metall, trä och kanske lite brännbart.

Tangenterna kan du kanske ha användninga av i ett practical joke. Kompisen med musikaffären hade kille med alkoholproblem som han hjälpte. Birger som killen hette var egentligen en ganska duktig man, som kunde fixa lite av varje. Man fick förfrågan om en gammal tramporgel som det var något problem med och Birger åtog sig att fixa den. En kväll när vi var några stycken ur bekantskapskretsen som var hos musikhandlare kom Birger upp från källaren med hela knippet av tangenter i famnen och sa förtvivlet. Nu har jag fixat orgeln, men jag vet inte hur dessa skall sitta - ä de nån som vet?

Det var ganska skojjigt att se, åtminstone minen på musikhandlarns fru, som var ganska duktig pianist.

Det senare kan ju va ett litet tipps för återbruk i rätt sammanhang.

tommy

post-945-1394236348,5138_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Piano i mahogony, som virke tycker jag låter som en alldeles utmärkt tanke. Gamla pianon skänsk ofta bort idag. Och ja i många fall är det fråga om fanerat virke, men det finns en del tillverkare som använde solitt virke. Bland dem tyska Schimmel, och tidiga Mamlsjö...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...