Snoilsky 3 Postad 8 Maj , 2010 Seglade från Härjarö mot Stockholm i fredags. Det blåste mer än de 9m/s som prognosen sa men det kändes ganska okej trots en byig vind och kryss. När jag började närma mig området där Björkfjärden och Hovgårdsfjärden går ihop hände något märkligt med vinden. Den tilltog en aning och förseglet (seglade endast med försegel) började piska och det gick flera vågor genom hela seglet. Hur jag än skotade seglet (så gott det gick) och oavsett i vilken riktning mot vinden som jag seglade, gick det inte att stabilisera seglet. Jag är inte så van seglare och har aldrig varit med om något liknande. Till slut gav jag upp och försökte endast hitta lä bakom någon ö eller udde för att rulla upp genuan. Efter ca 10-20 minuter fann jag lä bakom fyren vid Jungfrulund. När jag kom hem ringde jag en erfaren seglare som efter en stunds diskussion sa att det eventuellt kunde vara ett vårfenomen där vinden närmast det kalla vattnet har en annan riktning än vinden några meter längre upp. En kompis i klubben hade en annan teori. Han sa att vinden över Mälaren ofta är väldigt byig och att det var det som var orsaken till att seglet inte lyckades stabiliseras. Jag tror mer på den första teorin men vad tror ni? Har någon annan varit med om något liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 8 Maj , 2010 När jag började med vindsurfing för sisådär 30 år sedan tränade jag i en insjö. För att det skulle vara lättare tänkte jag. Helt feltänkt förstod jag sedan när uppvisningen var över och alla skratt lagt sig. Insjön hade höga skogbeväxta stränder och vinden var maximalt turbulent. Den kom från nästan alla håll samtidigt. Detta ger inte det stöd av vinden som vindsurfaren vid en havsstrand upplever när vinden ligger på mot land. Nåt liknande kan jag tänka mig hände dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 9 Maj , 2010 Jag har svårt att tro att det bara är byig och skiftande vind pg insjö. Har mångårig erfarenhet av Ekoln - en välkänt svårseglad fjärd av Mälaren - men alltid hittat vinden efter ett tag. Jag tror snarare på konstiga luftmassor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 9 Maj , 2010 Hej. Nu känner jag inte till topografin i området, men jag tror att det handlar om fallvindar. Dessa uppstår vid differensen mellan varma uppåtstigande luftmassor och de kallare fallande. Detta sker oftare på våren då skillnaderna är större än under de varmare sommarmånaderna. www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/fallvindar-1.4090 Turbulensen i luftmassorna kan också påverka nedåtriktade vindar. www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/turbulens-1.6067 Senast ändrad av Matrix | 09 maj 2010 | 09:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 9 Maj , 2010 Bra länkar. Fallvindar låter inte helt ologiskt. Det kan förklara varför båtens vindex rörde sig lite ryckigt. Tror att fallvindar också kan förklara de konstiga vågor som fanns i seglet. Vågorna i seglet kan förklaras som helt tillplattade sinusvågor. Alltså mer som veck som vandrade från masten, snett uppåt och ut ur seglet. Tur att inte familjen följde med. Ingen trevlig upplevelse... Senast ändrad av Snoilsky | 09 maj 2010 | 09:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser