jlem 0 Postad 7 Maj , 2010 Hejsan! SKall köpa en ny 40 hk motor för att driva en Zodiac GR III. Frågan är vilken 40 hk motor som är bäst? Drar minst soppa? Evinrudes e-tec eller tex Yamaha? Erfarenheter? Synpunkter? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 206 Postad 7 Maj , 2010 Jag tror att det inte går direkt att svara på frågan vilken motor som är bäst, det beror vilka egenskaper som du prioriterar: - pris - vikt - cylindervolym och antalet cylindrar (vissa 40 hk är strypta 50-hästare) - 2-takt vs fyrtakt - bränsleförbrukning - aceleration vs. toppfart - motorljudet - risk för stöld - trolling eller vattenlekar eller familjetur till badkobben - japan (vissa köper inga andra) - enkel service Det finns flera märken att välja bland:4-takt - Yamaha - Suzuki - Honda - Mercury2-takt: - Tohatsu - Envinrude Yamaha är väldigt stöldbegärliga, Envinrude är bara 2 cylindrar vilket jag tycker är för få för 40 hk. Mer info hittar du om du följer denna länk: .no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/A7343D8E63BBFA75C125761800482B74?OpenDocument För mig var stöldrisken avgörande när jag valde Tohatsu förgasartvåtaktare. Men jag har båten i Nynäshamn och vid vår brygga försvinner flera fyrtaktare varje säsong. Senast ändrad av jan_af_lisoe | 07 maj 2010 | 12:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser