Gå till innehåll
måndag 25 augusti 2025
Torna

Finmar seacabin med V8 chrysler 360, proppeller el kamaxel problem?

Rekommendera Poster

Kan nån kunnig o vänlig själ hjälpa mig med ett frusterande problem?

Jag har en Finmar Seacabin som det ska sitta en volvo AQ 140 i, men efter att en galen finne plockade ur den o monterade en chrysler lm318 med 270 drev vanliga V8 utväxlingen o 15x22 L propp så gick båten grymt bra.

Men motorn fick en spricka i cylindern och ja monterade i en totalt nyrenoverad Chrysler lm360 på 265hk. Trodde ja skulle få en riktigt grym båt MEN båten varvar max 4500 rpm o spelar ingen roll om det är vid belastning eller om ja står vid brygga o varvar den.

Båten väger kanske 1200kg och ja har ju samma propp o drev som när ja hade 318 motorn i och i o med att motorn bara varvar 4500 så får jag inte båten att plana.

Tror ni ja kan åtgärd detta problem med o byta propp och i såfall vad tror ni ja ska byta till?

Eller måste ja riva motorn o stoppa i en vassare kam?

318 motorn som varvade mer gick ju kanon o ja va kanske upp lite över 5000 rpm när ja planade ut båten o sedan drog ja av gas o justerade trimplanen och varvtalet följde då hastigheten dvs 25 knop 2500rpm...

tacksam för svar. ja ägnade hela min semester -09 till o skruva på denna båt utan o få åka något

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många hästkrafter hade du i 318 motorn? en 360 är en uppborrad 273,318,men beroende på kammaxel, förgasare kan 318motorn ha flera hästkrafter än 360 motorn.Mille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...