Lunde 0 Postad 23 April , 2010 Jag har en ht-båt som väger ca 600 kg med motor. Då det sitter en gammal 90-hästars utombordare på den tänkte jag införskaffa en reservmotor på ett extrafäste. Jag har hittat två mindre tvåtaktsutombordare på Tradera, en 4-hästars och en 9,9-hästars. 21kg respektive 33 kg. Har någon erfarenhet av reservmotor till motsvarande båt? Vilken ska jag välja? Senast ändrad av Lunde | 23 april 2010 | 14:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 23 April , 2010 Hej! Ja har haft följande kombi, Båt Uttern ca 400kg 40hk med 4hk extra snurra, och ja det spelar ingen roll om snurran är sedan 82. Går den att bära med sig så är den oftast väck första sesången... Därför bör du köpa en 4hk för du kommer garanterat att få släpa den fra och tillbaka varje gång du skall nyttja den... Tyvärr är det det bistra verkligheten, sedan räcker en 4hk som reserv. Ja har puttat 2500kg jänkare med en 4hk så visst skulle den utan tvekan kunna klara 600kg båt utan problem.. Så köp du en 4hk den är både billigare, lättare och enklare på alla sätt o vis.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 23 April , 2010 Skulle jag vara du, skulle jag köpa en elmotor, som du kan ha liggande i båten. Tar grymt liten plats och du använder den ju enbart för att ta dig någonstans om ingen annan är i närheten. Andra båtar bogserar dig i 9 fall av 10. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nenikoj 0 Postad 24 April , 2010 Hej! Jag hade en Finnsport 540ht med en gammal 90hk, den är väl ungefär samma storlek och vikt som din. Den hade jag en 4,5 hk extra motor på som jag änvände till att trolla med, det funka men var i klenaste laget. Som om jag vore som dig skulle jag leta efter lite större än en 4 hk kanske inte så stor som en 9,9. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 26 April , 2010 Tack för tipsen! Jag har kollat runt på Blocket och Tradera efter liten utombordare. Det är dock bara att konstatera att gamla tvåtaktare från 80-talet är värda sin vikt i guld.. Jag har dock mycket svårt att tänka mig att en gammal sliten 2-hästars från -86 kan vara värd 2000:- Men folk verkar ju betala de priserna. Med risk att få till tidernas längsta tråd kommer nu en fråga: Har någon provkört kinesiska Hidea som bl.a. drev.se säljer? Jag skiter i om det står Yamaha på motorn, huvudsaken är att den funkar. Jag vill inte ha en massa svar från Sveriges alla förståsigpåare, utan bara de som vet något om Hidea. Tacksam för svar! Senast ändrad av Lunde | 26 april 2010 | 16:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 27 April , 2010 Det verkar som om Hidea är ett tämligen okänt märke eftersom ingen tycker till. Kan väl vara värt att prova, en miljard kineser kan väl inte ha fel... Jag ställer samma fråga om Parsun, om någon har erfarenhet av deras små fyrtaktare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser