Stoffe79 0 Postad 16 April , 2010 Hej, jag fick ett erbjudande att byta ut mina aq171 motorer mot 2 st aq205 v6or, självklart med pengar i mellan. Är det samma motorfäste på dom, eller måste jag plasta om en del? Vad jag hört så skulle aq205 dra lite mindre soppa för att dom har mer vrid och kan gå på lite lägre varv osv. Men hur stor är skillnaden igentligen? Är det marginelt bara? Skulle jag höja båtens värde nått att ha dubbla aq205or i stället för aq171or, dom är ju trots allt från samma årtal, eller är det marginelt bara? Mina aq171or går väldigt bra. Men samtidigt kliar det lite för lite mer hästkrafter. :-) Vet inte riktigt om det är värt det bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dejsa 1 Postad 16 April , 2010 Jag har funderat på samma sak. Du kan gå in på Volvo Pentas motordatabas och ta fram den tekniska specen, mått osv för respektive motor för att se om det är något skillnad: http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/SE/SV-SE/MARINE_LEISURE_ENGINES/OUT_OF_PRODUCTION_ENGINES/Pages/out_of_production_engines.aspx Själv har en en AQ145 som jag tror är samma block som AQ171. För mig så skulle jag behöva göra en ny motorbädd om jag sätter i en V6. Lycka till och berätta gärna här på forumet hur det går. /Dejsa Senast ändrad av Dejsa | 16 april 2010 | 14:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 759 Postad 16 April , 2010 Motorbädden passar inte, Dina drev passar inte heller med avseende på utväxling, kan gå att kompensera med annan propeller, men är inte helt optimalt. Beronde på årsmodell så kan det vara annan splinesdelning på mellanaxeln Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser